Η Formula 1 στη δίνη του κορονοϊού

Το «ΦΩΣ» αναλύει όλα τα δεδομένα γύρω από την επικείμενη πρεμιέρα της Formula 1 στην Αυστρία αλλά και τα σχέδια των διοργανωτών για την επόμενη ημέρα.

Η Formula 1 στη δίνη του κορονοϊού

Κάθε χρόνο οι φίλοι της Formula 1 περιμένουν με λαχτάρα την έναρξη του πρωταθλήματος προσδοκώντας δυνατές μάχες ανάμεσα στους κορυφαίους οδηγούς. Φέτος όμως τα πλάνα της κορωνίδας των μηχανοκίνητων σπορ άλλαξαν εξαιτίας της έξαρσης του κορονοϊού σε όλο τον κόσμο. Παρά το καθιερωμένο ξεκίνημα των χειμερινών δοκιμών στην πίστα της Βαρκελώνης τον Φεβρουάριο οι ομάδες βρέθηκαν αντιμέτωπες με τις επιπτώσεις της πανδημίας με αποτέλεσμα να μείνουν σε θέση αναμονής για την έναρξη της φετινής σεζόν.

Από την άλλη η διοργανώτρια αρχή παρά τις προσπάθειες που κατέβαλε για τη διεξαγωγή του πρώτου Grand Prix της χρονιάς στην Αυστραλία δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει το σχέδιο της αφού στελέχη της McLaren προσβλήθηκαν από τον φονικό ιό λίγες ημέρες πριν τον αγώνα. Έτσι το πρωτάθλημα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα με τους λάτρεις της ταχύτητας να παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις γύρω από το αγαπημένο τους σπορ. Δεδομένης της κατάστασης που επικρατεί γύρω από τον κορονοϊό, οι άνθρωποι της Formula 1 σκοπεύουν να ξεκινήσουν τη φετινή χρονιά στις 5 Ιουλίου στην πίστα της Αυστρίας, η οποία θα φιλοξενήσει και δεύτερο αγώνα προκειμένου να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του διευθύνοντα συμβούλου της Formula 1, Τσέις Κάρεϊ, ο οποίος είπε: «Σχεδιάζουμε να ξεκινήσουμε από την Ευρώπη τον Ιούλιο, να συνεχίσουμε τον Αύγουστο και στις αρχές του Σεπτέμβρη. Ο πρώτος αγώνας πιθανότατα θα λάβει χώρα το τριήμερο 3-5 Ιουλίου. Αργότερα, τον Σεπτέμβρη, τον Οκτώβρη και τον Νοέμβρη, θα δούμε αγώνες στην Ασία, την Αμερική. Η σεζόν θα τελειώσει τον Δεκέμβρη στο Μπαχρέιν, αργότερα από το παραδοσιακό φινάλε στο Άμπου Ντάμπι, έχοντας συμπληρώσει περίπου 15-18 αγώνες. Θα ανακοινώσουμε το επίσημο καλαντάρι όσο συντομότερα μπορούμε».

Ο αγώνας στην Αυστρία αναμένεται να διεξαχθεί κεκλεισμένων των θυρών τόσο για τους θεατές όσο και για τους δημοσιογράφους, ενώ οι ομάδες θα έχουν μάξιμουμ ογδόντα άτομα στην πίστα. Παραπάνω πληροφορίες για τα σχέδια των διοργανωτών έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Red Bull, Χέλμουτ Μάρκο που έκανε αναφορά στις κινήσεις των ομάδων εκτός του Grand Prix. Συγκεκριμένα είπε: «Τη Δευτέρα, την Τρίτη και την Τετάρτη πριν την Πέμπτη θα πρέπει να απασχοληθούν οι άνθρωποι των ομάδων μόνοι τους και να μείνουν στα ξενοδοχεία τους. Δεν γίνεται δυστυχώς χωρίς εγκλεισμό. Θα ήταν πολύ περίπλοκο και δαπανηρό, να κάναμε κάθε φορά και ένα καινούριο τεστ κορονοϊού, το οποίο θα είναι όμως υποχρεωτικό για την είσοδο στη χώρα».

Τα αυστηρά μέτρα πρόληψης σε όλες τις χώρες ανάγκασε τον μεγαλύτερο αριθμό των αγώνων να αναβληθούν επ’ αορίστου χρόνου. Μέχρι στιγμής στη λίστα αναμονής έχουν μπει τα Grand Prix των Αυστραλία, Μπαχρέιν, Κίνας, Βιετνάμ, Ολλανδίας, Ισπανίας, Αζερμπαϊτζάν, Γαλλίας και Καναδά, ενώ εκτός αγωνιστικού προγράμματος για φέτος τέθηκε ο αγώνας του Μονακό. Με τον ιό να μην έχει υποχωρήσει ακόμα είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να αναβληθούν και άλλα Grand Prix, κάτι που δημιουργεί «πονοκέφαλο» στους διοργανωτές οι οποίοι εξετάζουν την αξιοποίηση και άλλων χώρων που μέχρι πρότινος δεν ήταν στο αγωνιστικό πρόγραμμα. Ο λόγος για την Ίμολα στην Ιταλία, το Χοφενχάιμ στη Γερμανία και το Πορτιμάο στην Πορτογαλία. Οι δύο πρώτες πίστες έχουν φιλοξενήσει στο παρελθόν αγώνες της Formula 1, ενώ από την άλλη η πίστα της Πορτογαλίας έχει χρησιμοποιηθεί μόνο για δοκιμές.

Η καθυστέρηση της φετινής σεζόν ήταν αναμενόμενο πως θα πάει πιο πίσω το χρονικό πλάνο του πρωταθλήματος αλλά και αυτού της επόμενης χρονιάς, αφού αρκετοί υποστηρίζουν πως δεν πρόκειται να τελειώσει η χρονιά πριν το 2020. Γι’ αυτό το λόγο υψηλόβαθμα στελέχη της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού τονίζουν ότι στόχος τους είναι να διεξαχθεί το πρωτάθλημα με την πραγματοποίηση 15 έως 18 αγώνων προκειμένου να μην επηρεαστεί χρονικά η επόμενη χρονιά.

Για να επιτευχθεί αυτό η Formula 1 αναγκάστηκε να καταργήσει την καλοκαιρινή διακοπή κερδίζοντας έτσι επιπλέον χρόνο για να ολοκληρωθεί όσο πιο ανώδυνα γίνεται το πρωτάθλημα. Την απόφαση γνωστοποίησαν μέσω ανακοίνωσης οι άνθρωποι της Liberty Media. Συγκεκριμένα ανέφεραν: «Θα χρησιμοποιήσουμε το καλοκαιρινό διάλειμμα για να αγωνιστούμε κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου και αναμένουμε ότι η ημερομηνία λήξης της σεζόν θα επεκταθεί πέρα ​​από την αρχική ημερομηνία λήξης της 27- 29 Νοεμβρίου, με τις αρχικές ημερομηνίες των αγώνων να διαφέρουν σημαντικά από το αρχικό μας ημερολόγιο 2020. Δεν είναι δυνατόν να παρέχουμε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλάνο λόγω της ρευστότητας της τρέχουσας κατάστασης, αλλά αναμένουμε να αποκτήσουμε σαφέστερες γνώσεις για την κατάσταση σε κάθε μια από τις χώρες υποδοχής μας, καθώς και για τα θέματα που σχετίζονται με το ταξίδι σε αυτές τις χώρες, στον επόμενο μήνα».

Η πανδημία έχει φέρει αναταράξεις μεταξύ άλλων και στους νέους κανονισμούς του πρωταθλήματος, οι οποίοι ήταν έτοιμοι να εφαρμοστούν από το 2021. Ωστόσο ύστερα από τηλεδιάσκεψη των διευθυντών της εκάστοτε ομάδας με τους ανθρώπους της Formula 1 αποφασίστηκε από κοινού να μεταφερθούν οι κανονισμοί στο πρωτάθλημα του 2022 καθώς θα ήταν αδύνατο μέσα σε λίγο χρονικά διάστημα να προετοιμαστούν κατάλληλα όλες οι ομάδες και κυρίως εκείνες των τελευταίων θέσεων. Αυτό σημαίνει πως το σασί των φετινών μονοθέσιων θα παραμείνει ίδιο και το 2021, με τη νέα γενιά να παρουσιάζεται από το μεθεπόμενο πρωτάθλημα. Όσον αφορά τους κανονισμούς αναμένεται να αλλάξουν ριζικά την απόδοση των μονοθέσιων αφού θα είναι βαρύτερα, (από 743 σε 768 κιλά) με μεγαλύτερη μπροστινή αεροτομή ενώ θα γίνονται πιο εύκολα προσπεράσεις. Αλλαγές θα γίνουν και στα σασμάν καθώς θα επιτρέπονται ανασχεδιασμοί μόνο κάθε πενταετία. Μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της FIA, Ζαν Τοντ δήλωσε: «Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι σε θέση, να ακολουθούν πιο κοντά το ένα το άλλο. Αυτό ήταν για εμάς πολύ σημαντικό, γιατί έτσι θα γίνει η δράση στην πίστα αρκετά πιο ενδιαφέρουσα. Θα υπάρχουν περισσότερες δυνατότητες, να επιτεθείς και να προσπεράσεις».

Σημαντικές θα είναι και οι αλλαγές και στους προϋπολογισμούς των ομάδων καθώς το ανώτατο όριο θα είναι στα 175 εκατομμύρια δολάρια. Όμως αξίζει να σημειωθεί ότι οι αμοιβές των οδηγών και των υψηλών στελεχών της κάθε ομάδας δεν θα συμπεριλαμβάνονται κάτι που δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στις μεγάλες δυνάμεις έναντι των μικρών που ήδη έχουν δεχτεί μεγάλο οικονομικό πλήγμα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Williams και Racing Point που σύμφωνα με τα λεγόμενα του Ντέιβιντ Ρίτσαρντς κινδυνεύουν με χρεοκοπία. Ο πρόεδρος της Βρετανικής Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητων Αθλημάτων, είχε τονίσει προ ολίγων ημερών: .«Οι μεγάλοι κατασκευαστές όπως η Mercedes και η Renault θα είναι εντάξει, αλλά εάν δείτε τη Williams και τη Racing Point, για παράδειγμα, υπάρχει ορατός κίνδυνος ότι θα χρεοκοπήσουν. Θα υπάρξουν εταιρείες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό που δεν θα έχουν τους πόρους ώστε να αντεπεξέλθουν σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Θα είναι μια τεράστια πρόκληση για αυτές». Κρίσιμο εξίσου θα είναι και το μέλλον των οδηγών μιας και φέτος ολοκληρώνονται αρκετά συμβόλαια. Η κατάσταση με την πανδημία είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσει και τις επιλογές των ομάδων για την επόμενη ημέρα καθώς στο κομμάτι των συμβολαίων καθοριστικό ρόλο θα παίξει το μπάτζετ.

Αναπόφευκτα η τρέχουσα κατάσταση έχει δημιουργήσει μεγάλα οικονομικά προβλήματα με αποτέλεσμα η Liberty Media να προχωρήσει σε σταδιακή μείωση των προϋπολογισμών. Αρχικά η Ferrari και η Red Bull πρότειναν να οριστεί το όριο στα 175 εκατομμύρια ευρώ αλλά στη συνέχεια έριξαν τις απαιτήσεις τους στα 150. Από την άλλη πλευρά οι μικρότερες βάση δυναμικότητας ομάδες ζήτησαν περαιτέρω μείωση και συγκεκριμένα στα εκατό εκατομμύρια. Η Scuderia εξέφρασε τη δυσπιστία της για την πρόταση των υπόλοιπων συμμετεχόντων μιας και όπως υποστηρίζει το μπάτζετ της κάθε ομάδας θα πρέπει να διαφοροποιηθεί ανάλογα με τις λειτουργίες της. Ο διευθυντής των «κόκκινων», Ματίας Μπινότο δήλωσε χαρακτηριστικά: «Εμείς σχεδιάζουμε, εξελίσσουμε, και παράγουμε κάθε επιμέρους τμήμα στο αυτοκίνητό μας. Άλλες ομάδες είναι πελάτες, που αγοράζουν κάποια μέρη». Σε περίπτωση που η πρόταση της Ferrari γίνει δεκτή τότε θα επιτρέπεται η αύξηση του προϋπολογισμού των κατασκευαστών όπως η Mercedes, η Renault και η Red Bull. Οι συζητήσεις για τον εν λόγω ζήτημα αναμένεται να συνεχιστούν μιας και αυτό που καίει τους διοργανωτές είναι η έναρξη της φετινής χρονιάς.

Όσον αφορά το αγωνιστικό κομμάτι τα χειμερινά δοκιμαστικά άφησαν ορισμένες εντυπώσεις αν και σε εκείνο το χρονικό σημείο όλα βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο. Η έξι φορές συνεχόμενη πρωταθλήτρια Mercedes έκανε με το καλημέρα επίδειξη δύναμης, ενώ τράβηξε το ενδιαφέρον με τη χρήση του νέου της συστήματος στο τιμόνι. Συγκεκριμένα το εν λόγω σύστημα μετακινεί τους μπροστινούς τροχούς προκειμένου να έχουν εξωτερική κλίση στις στροφές, η οποία στις ευθείες μηδενίζεται. Έτσι το μονοθέσιο έχει την καλύτερη δυνατή απόδοση στις στροφές και τη λιγότερο αεροδυναμική αντίσταση στις ευθείες.

Ο Λιούις Χάμιλτον έχει για άλλη μία χρονιά το προβάδισμα για την κατάκτηση του πρωταθλήματος, το οποίο θα είναι το έβδομο στην καριέρα του ισοφαρίζοντας έτσι τον πολυνίκη του θεσμού Μίκαελ Σουμάχερ. Στον αντίποδα η έτερη διεκδικήτρια του τίτλου, Ferrari δεν εντυπωσίασε με τους χρόνους της όμως δεν αποκλείεται οι εμφανίσεις να είναι παραπλανητικές προκειμένου να μπερδέψει τους αντιπάλους της. Από την πλευρά της η Red Bull προέρχεται από την πρώτη της σεζόν με κινητήρα Honda, ο οποίος άφησε απόλυτα ικανοποιημένους τους «ταύρους». Η πυγμή και το αγωνιστικό θράσος του Μαξ Φερστάπεν προμηνύει ακόμα μία δυνατή σεζόν για την ομάδα που από το 2010 αποτελεί μία από τις μεγάλες δυνάμεις της Formula 1.

Από εκεί και πέρα με δεδομένη τη χαοτική διαφορά των τριών προαναφερθέντων ομάδων οι υπόλοιπες επτά παλεύουν για την τέταρτη θέση. Πέρσι η McLaren έκανε την αντεπίθεση της και έπειτα από μία περίοδο κακών αποτελεσμάτων μπόρεσε να επιστρέψει στις υψηλές θέσεις. Φέτος όποτε και εάν ξεκινήσει το πρωτάθλημα θα έχει το πάνω χέρι, ωστόσο αρκετά καλές δοκιμές έκανε με τη σειρά της και η Racing Point. Η ροζ ομάδα φαίνεται πως έχει εκμεταλλευτεί με το καλύτερο δυνατό τρόπο τον κινητήρα της Mercedes και σε συνδυασμό με το δυναμικό «μπάσιμο» του Λορένς Στρολ στην προεδρία μπορεί να ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον.

Στη μάχη της τέταρτης θέσης σημαντικό ρόλο θα παίξει και η Renault μιας και αποτελεί μία από τις παραδοσιακές ομάδες του πρωταθλήματος. Όσον αφορά τις υπόλοιπες ομάδες τα φώτα συγκεντρώνει η Williams που δεν θυμίζει τίποτα την ομάδα των αμέτρητων επιτυχιών. Η πάλαι ποτέ κραταιά βρετανική ομάδα διανύει μία εποχή παρακμής και βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο καθώς δεν λέει να ξεκολλήσει από την τελευταία θέση. Όλα αυτά όμως είναι στη θεωρία και αναμένεται να αποδειχτούν στην πράξη όταν με το καλό ανάψουν οι μηχανές και των είκοσι μονοθεσίων.

Διαβάστε ακόμα:

Επίσημο: «Διαζύγιο» για Ferrari και Φέτελ (pic)

Επίσημο: Συμφώνησε με Σάινθ η Ferrari, στη McLaren ο Ρικιάρντο

Επιστρέφει στη Renault ο Αλόνσο

Τζόρνταν: «Ο Χάμιλτον θα πάει στη Ferrari, η Mercedes θα φύγει από τη Formula 1»