Η καρδιά της ζωγραφικής στο Άμστερνταμ

Άρχισε εδώ και λίγες μέρες η μεγάλη έκθεση ζωγραφικής του Johannes Vermeer στο Άμστερνταμ

Η καρδιά της ζωγραφικής στο Άμστερνταμ

Από τις 10 Φεβρουαρίου ως τις αρχές Ιούνη, η καρδιά της ζωγραφικής χτυπά στο Άμστερνταμ και στο εμβληματικό Rijksmuseum.

Εκεί, στις 10 αίθουσες της πτέρυγας Philips, φιλοξενείται η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τον Johannes Vermeer στην ιστορία του μουσείου, που αναμένεται να προσελκύσει χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο και θεωρείται ήδη ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά γεγονότα της χρονιάς.

Μάλιστα είναι η έκθεση που σημείωσε τη μεγαλύτερη προπώληση στην ιστορία του μουσείου!

Η έκθεση περιλαμβάνει 28 έργα του σπουδαίου ζωγράφου, 7 από τα οποία αποτελούν δάνεια από άλλες συλλογές που δεν είχαν εκτεθεί στην Ολλανδία για περισσότερους από δύο αιώνες.

Ανάμεσά τους βρίσκεται και το περίφημο «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» (1665) το οποίο έφτασε στο Άμστερνταμ από το μουσείο Mauritshuis της Χάγης και θα παραμείνει στην έκθεση για 8 εβδομάδες.

Εκτός από τους πίνακες, η έκθεση επιχειρεί να ρίξει φως στο «μυστήριο» που αποτελεί η ζωή του Vermeer, για την οποία ελάχιστες πληροφορίες είναι γνωστές. Ανάμεσα στα λιγοστά πράγματα που γνωρίζουμε για εκείνον είναι ότι έζησε όλη του τη ζωή στο Ντελφτ της Ολλανδίας και είχε περισσότερα από 10 παιδιά.

Η έκθεση επιχειρεί να ρίξει φως εστιάζει στις φιλοδοξίες, τη δουλειά, τη ζωή, την πίστη και το περιβάλλον του καλλιτέχνη, δίνοντας έμφαση στην επιρροή του από το τάγμα των Ιησουιτών. Μάλιστα, κατά την προετοιμασία της έκθεσης, διεξήχθη εκτενής έρευνα για τον καλλιτέχνη σε συνεργασία με το μουσείο Mauritshuis, ενώ το Rijksmuseum εξέδωσε μια νέα βιογραφία του που υπογράφει ο Gregor J.M. Weber, ένας από τους επιμελητές της έκθεσης.

Ανάμεσα στα έργα της συλλογής, συμπεριλαμβάνονται και τρεις πίνακες που ταξίδεψαν για πρώτη φορά από τη συλλογή Frick στη Νέα Υόρκη, οι Αξιωματικός και το γελαστό κορίτσι (1657), Κορίτσι διακόπτει τη μουσική της (1660-61) και Κυρία και η υπηρέτριά της με μια επιστολή (1667).

Ωστόσο, ο μεγαλύτερος συνωστισμός σίγουρα θα δημιουργείται μπροστά από τον πίνακα «Κοπέλα που διαβάζει γράμμα δίπλα στο παράθυρο», που προκάλεσε παγκόσμια συζήτηση το 2017, όταν οι συντηρητές του μουσείου Gemäldegalerie της Δρέσδης ανακάλυψαν την μορφή του θεού του Έρωτα, στο πάνω δεξιά μέρος της σύνθεσης.

Ο Έρωτας, που αλλάζει εντελώς την τελική εικόνα θεωρήθηκε τελικά προσθήκη που έγινε από άλλο χέρι, και όχι τον ίδιο τον Vermeer -το ίδιο και η κάλυψή του με φρέσκια μπογιά στη συνέχεια.

Από την άλλη, κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της έκθεσης, οι συντηρητές του μουσείο ανακάλυψαν με τη βοήθεια προηγμένης τεχνολογίας, δύο αντίστοιχα κρυμμένα αντικείμενα στον διάσημο πίνακα «Γαλατού» που ο Vermeer δημιούργησε μεταξύ 1657 και 1658.

Συγκεκριμένα, η επεξεργασία του πίνακα αποκάλυψε ένα ψάθινο καλάθι στο πάτωμα του δωματίου αλλά και μια επιτοίχια κρεμάστρα για κανάτες -και τα δύο αντικείμενα καλύφθηκαν με φρέσκια μπογιά, δημιουργώντας την εικόνα που μας είναι γνωστή σήμερα.

Πάντως, αν δεν μπορείτε να ταξιδέψετε ως το Άμστερνταμ, το Rijksmuseum εγκαινίασε μια εντυπωσιακή digital περιήγηση στην έκθεση με τη φωνή του Stephen Fry (ή και χωρίς ξενάγηση), με εντυπωσιακές λεπτομέρειες και δυνατότητα zoom στους πίνακες.