Εχίνος Ξάνθης: Τι συμβαίνει στο κέντρο των Πομάκων - Το ραμαζάνι και ένα παράδειγμα για όλους μας

Γιατί ο κορονοϊός χτυπά για δεύτερη φορά ένα από τα Πομακοχώρια της Θράκης και πώς ο Εχίνος Ξάνθης είναι το παράδειγμα του τι θα γίνει αν σταματήσουμε να τηρούμε τα μέτρα. Ο ρόλος που έπαιξε το ραμαζάνι.

Εχίνος Ξάνθης: Τι συμβαίνει στο κέντρο των Πομάκων - Το ραμαζάνι και ένα παράδειγμα για όλους μας

Ο Εχίνος Ξάνθης ήρθε για πρώτη φορά στο προσκήνιο τον περασμένο Μάρτιο για τον ίδιο λόγο που ήρθε και αυτές τις ημέρες.

Ο Εχίνος είναι ένα από τα Πομακοχώρια της Θράκης και συγκεκριμένα το οικονομικό και πνευματικό κέντρο των Πομάκων της Ελλάδας. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 ο πληθυσμός του ανέρχεται στους 2.486 κατοίκους.

Αποτελεί εμπορικό και γεωργικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής και διαθέτει διάφορες δημόσιες υπηρεσίες, ενώ οι κάτοικοί του ασχολούνται κυρίως με τις αγροτικές καλλιέργειες.

Το Κέντρο Υγείας

Διοικητικά, μετά την ενσωμάτωσή του στο ελληνικό κράτος, ο Εχίνος αποτέλεσε έδρα ομώνυμης κοινότητας της επαρχίας Ξάνθης, ενώ το 1997 υπήχθη στον δήμο Μύκης, όπου ανήκει μέχρι σήμερα. Στην κωμόπολη λειτουργεί Κέντρο Υγείας που εξυπηρετεί τον πληθυσμό της περιοχής.

Στις 25 Μαρτίου 2020 εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 αποφασίστηκε για πρώτη φορά να μπει ο Εχίνος σε καραντίνα λόγω των πολλών κρουσμάτων μεταξύ των κατοίκων του. Κάτι που συνέβη για δεύτερη φορά αυτές τις μέρες.

Μονομαχία στον Ποδονίφτη: Έλληνας υπουργός σκοτώνει μύωπα βουλευτή, για ένα ρουσφέτι

Το Ραμαζάνι

Την ίδια ώρα, τα συσσωρευμένα κρούσματα κορονοϊού στην Ξάνθη φαίνεται πως σχετίζονται με την μουσουλμανική κοινότητα και τις συγκεντρώσεις των κατοίκων της περιοχής κατά την περίοδο του Ραμαζανίου. Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, η καθηγήτρια Επιδημιολογίας Αθηνά Λινού υποστήριξε πως «η θρησκευτική μειονότητα της Θράκης ήταν μια κερκόπορτα, γιατί ζουν σε κοντινή επαφή. Η κρίση έρχεται μετά από μια δική τους γιορτή, το Ραμαζάνι» (άρχισε στις 23 Απριλίου και τελείωσε στις 23 Μαΐου).

«Πρόκειται για μια εστία που είναι απόρροια της μη τήρησης των μέτρων. Είναι ένα παράδειγμα του τι θα γίνει αν σταματήσουμε να τηρούμε τα μέτρα», είπε μιλώντας στον «Θέμα 104,6» ο καθηγητής ιολογίας και μέλος του ΔΣ του ΕΟΔΥ, Γιώργος Σουρβίνος.

Μιλώντας για τα κρούσματα στην περιοχή του Εχίνου, αναφέρθηκε στην θρησκευτική γιορτή του Ραμαζανίου, όπου φαίνεται πως υπήρξε συγχρωτισμός. «Είναι ένα παράδειγμα πως μπορούμε να γυρίσουμε σε καταστάσεις που δεν θέλουμε», ανέφερε ο καθηγητής.

Άννα Φρανκ: To ημερολόγιο, η φρίκη του φασισμού κι ένα χαμόγελο

Η τοποθεσία και η παράδοση

Ο Εχίνος βρίσκεται στις απολήξεις της δυτικής πλευράς της οροσειράς της Ροδόπης σε υψόμετρο 310 μέτρων και σε απόσταση περίπου 26 χιλιομέτρων βορειοανατολικά από την πόλη της Ξάνθης. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Εχίνος αρχικά ήταν κτισμένος σε ύψωμα νότια της σημερινής του θέσης, ενώ ο νεότερος οικισμός πιθανότατα ταυτίζεται το χωριό Şahin Adası που αναφέρεται κατά το 1559 ως βακούφι στον καζά Κομοτηνής. Σύμφωνα με οθωμανικό έγγραφο που χρονολογείται την ίδια περίπου περίοδο, επρόκειτο για μουσουλμανικό χωριό όπου ζούσαν 41 οικογένειες (ανάμεσά τους και 18 ανύπαντρα άτομα) και υπαγόταν διοικητικά στον καζά Γενισέας. Παράλληλα, η οικονομία του στηριζόταν στην αγροτική παραγωγή: συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων παράγονταν σιτάρι, κριθάρι, κρεμμύδια, καρύδια κλπ, ενώ το χωριό διέθετε ακόμη μελίσσια και αμπέλια. Το 1705 υπέστη σοβαρές καταστροφές εξαιτίας επιδρομής Τούρκων προερχόμενων από την Ανατολία. Στις αρχές του 20ού αιώνα υπαγόταν στον καζά Νταρή Ντερέ, ενώ την ίδια περίοδο υπολογίζεται πως διέθετε περισσότερες από 200 οικίες.

Οριάν Εξπρές: Το θρυλικό τρένο του Τρότσκι, του Χέμινγουεϊ, της Μάτα Χάρι κι ένα... έγκλημα

Η ενσωμάτωση στην Ελλάδα

Στις 14 Μαΐου του 1920, ενσωματώθηκε μαζί με την υπόλοιπη Θράκη στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 1928, η κοινότητα διέθετε 1890 κατοίκους (1004 άνδρες και 886 γυναίκες. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, οι οικονομικές δυσκολίες ανάγκασαν μερίδα κατοίκων του Εχίνου να μεταβεί για βιοποριστικούς λόγους προς τα αστικά κέντρα της Ελλάδας και τη Γερμανία. Παράλληλα, αρκετοί κάτοικοι κατευθύνθηκαν στην Τουρκία προκειμένου να φοιτήσουν στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της γειτονικής χώρας.

Στο παρελθόν ο Εχίνος αποτελούσε μαζί με τη Μύκη, το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της περιοχής. Στον Εχίνο λειτουργεί η μία από τις δύο (η άλλη είναι ο Μεντρεσές Κομοτηνής) μουσουλμανικές ιερατικές σχολές, γνωστές ως μεντρεσέδες (τουρκ: Şahin Medresesi - ο Μεντρεσές του Σαχίν). Το Ιεροσπουδαστήριο του Εχίνου ιδρύθηκε το 1903 και μετά από μια ενδιάμεση διακοπή, επαναλειτούργησε το 1956. Παλαιότερα ήταν σχολή όπου εκπαιδεύονταν οι ιμάμηδες και χοτζάδες, αλλά σήμερα λειτουργεί ως σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Για πολλά χρόνια μέχρι και το 1996, για την πρόσβαση στον Εχίνο και τους γύρω οικισμούς χρειαζόταν ειδική άδεια από τις αστυνομικές ή τις στρατιωτικές αρχές, λόγω του μέτρου των «επιτηρούμενων ζωνών» που ίσχυε σε ολόκληρη την ελληνική παραμεθόριο.

Ο θηριώδης χορευτής, ηθοποιός Ζαννίνο - Πώς ανακάλυψε τον Χάρρυ Κλυνν - Ποιος και γιατί τον βάφτισε

Τα τεμένη

Ο Εχίνος διαθέτει τρία τεμένη. Το κεντρικό τέμενος κτίστηκε τη δεκαετία του 1960 στη θέση προϋπάρχοντος τεκέ και ονομάζεται Καρατζά Αχμέτ. Εντός του χώρου του διαθέτει συνδεδεμένο τεκέ, γνωστό ως Τεκκέ Τζαμισί, τον τάφο του σεΐχη Καρατζά Αχμέτ, καθώς και επιγραφή του 1882 που προέρχεται από τον κατεδαφισμένο τεκέ. Ο Άγιος Γεώργιος είναι ο μόνος ορθόδοξος ναός στον Εχίνο.

Πειραιάς: Τα δικαστήρια... μετακομίζουν - Οι επιλογές για το νέο κτίριο, στο οποίο δεν... χωράνε

Το οχυρό

Σε απόσταση περίπου 1,5 χιλιομέτρου από την κωμόπολη βρίσκεται το Οχυρό Εχίνου, όπου τον Απρίλιο του 1941 σημειώθηκε μάχη μεταξύ ελληνικών και γερμανικών στρατιωτικών δυνάμεων στο πλαίσιο της γερμανικής εισβολής. Σε λόφο κοντά στην κωμόπολη βρίσκεται επίσης ο πετρόκτιστος και κεραμοσκεπής τεκές της Καρατζά Αϊσέ.