«The Club»: Η τούρκικη σειρά του Netflix, που παρουσιάζει το πογκρόμ των Ελλήνων στην Πόλη

Η τούρκικη σειρά «The Club» στο Netflix, χάρη στην Ζεϊνέπ Γκιουνάι, παρουσιάζει το πογκρόμ Ελλήνων, Αρμενίων, Εβραίων, της Κωνσταντινούπολης, μέσω της ιστορίας της Εβραίας Ματίλντα, τον έρωτα της Ρασέλ με τον Τούρκο ταξιτζή Ισμέτ και τον ομοφυλόφιλο τραγουδιστή Σελίμ. 

«The Club»: Η τούρκικη σειρά του Netflix, που παρουσιάζει το πογκρόμ των Ελλήνων στην Πόλη

Η τούρκικη σειρά «The Club» (7.9 στη βαθμολογία του IMDb) στο Netflix βρέθηκε στην πρώτη θέση της τηλεθέασης στην Τουρκία, τόσο τα έξι πρώτα επεισόδια, όσο και τα τέσσερα της δεύτερης σεζόν, παρότι η νεαρή σκηνοθέτις Ζεϊνέπ Γκιουνάι, παρουσιάζει την πραγματική ιστορία, την εθνοκάθαρση Ελλήνων, Εβραίων , Αρμενίων και γενικά των αλλόθρησκων το 1955. Είναι χαρακτηριστικές οι ατάκες “Κάποια μέρα στον Μεγάλο Δρόμο του Πέραν θα μιλούν μόνο την τουρκική γλώσσα”, αλλά και “εκείνη τη βραδιά έχασε πολλά η χώρα”

Όταν ο Στέλιος Καζαντζίδης συνάντησε στην Πόλη τον Τούρκο σούπερ σταρ Ζεκί Μουρέν

Πρόκειται για μια σπουδαία υπερπαραγωγή στη γειτονιά των Ρωμιών, των Αρμενίων και των Εβραίων, με τους τελευταίους να πρωταγωνιστούν μέσω της ιστορίας της ηρωίδας Ματίλντα. Υπάρχουν όμως δευτεραγωνιστές Αρμένιοι και Έλληνες, που είτε δηλώνουν την ταυτότητα τους, είτε την κρατούν μυστική μετά το διωγμό τους από τη Σμύρνη, προκειμένου να αναρριχηθούν στην κοινωνία της Πόλης. Ακούγονται στα ελληνικά και τραγούδια όπως “Σαν τον Μετανάστη” του Λιβανελί, αλλά και “που είναι ο ντόκτορ που γιατρεύει τις πληγές”, καθώς και διάλογοι μακρυά βέβαια από τα αυτιά Τούρκων εθνικιστών.

Η σειρά αναφέρεται και σε ένα άλλο τουρκικό ταμπού, καθώς η Ζεϊνέπ Γκιουνάι, τολμά και ξαναγράφει την ιστορία και τη διδάσκει στους σύγχρονους Τούρκους με το πογκρόμ της Πόλης του 1955, που είχε κυρίως στόχο τους Έλληνες, αλλά γενικά τους αλλόθρησκους Αρμενίους και Εβραίους. Παρατίθενται και φωτογραφίες από τα πραγματικά γεγονότα. Δείχνει χωρίς μισαλλοδοξία, πως προετοιμάσαν οι Τούρκοι εθνικιστές τις ταραχές, με αφορμή τη βόμβα στο σπίτι του Κεμάλ στη Θεσσαλονίκη. Η βόμβα όπως αποδείχθηκε σε δίκη που ακολούθησε, μεταφέρθηκε από Τούρκο πράκτορα (Έλληνα υπήκοο από την Κομοτηνή) και τοποθετήθηκε από τον Τούρκο κλητήρα του Προξενείου.

«Το Πίστομα»: Το αριστουργηματικό διήγημα 653 λέξεων του Κωνσταντίνου Θεοτόκη (Αγάπη Παράνομη)

Εκείνες τις δυο ημέρες (6,7 Σεπτεμβρίου) δολοφονήθηκαν γύρω στους 30 Έλληνες και βιάστηκαν πάρα πολλές γυναίκες. Καταστράφηκαν 4.340 καταστήματα, 2.000 σπίτια, 110 εστιατόρια, 27 φαρμακεία, 12 ξενοδοχεία, 11 κλινικές, 5 αθλητικές ενώσεις και δύο νεκροταφεία. 15.000 Έλληνες απελάθηκαν με μια βαλίτσα στο χέρι.

Για την ιστορία η χρυσή περίοδος των ελληνο-τουρκικών σχέσεων είναι μεταξύ 1946 και 1952, οπότε οι δύο χώρες θεωρούν ότι κινδυνεύουν από τη Σοβιετική Ένωση και μπαίνουν μαζί στο ΝΑΤΟ. Την ίδια μέρα μάλιστα το 1952, γίνονται οι επισκέψεις του Τούρκου Προέδρου Τζελάλ Μπαγιάρ στην Κομοτηνή και των βασιλέων στην Κωνσταντινούπολη.

Η ιστορία της σειράς αναφέρεται στην Εβραία Ματίλντα που βγαίνει από τη φυλακή μετά από γενική αμνηστία και δουλεύει σε ένα πολυτελές νυχτερινό κέντρο του Πέραν, όπου συχνάζει όλη η καλή κοινωνία της Πόλης. Νωρίτερα η κυβέρνηση Ινονού, με πρόσχημα την ενίσχυση του στρατού της χώρας, ανακοίνωσε έναν φόρο περιουσίας που είχε στόχο τις περιουσίες των πλούσιων επιχειρηματιών των μεγάλων πόλεων και ουσιαστικά την εξόντωση των πλούσιων αλλόθρησκων. Υποτίθεται ότι κάθε πολίτης θα τον κατέβαλλε ανάλογα με το ύψος της περιουσίας του, αλλά ήταν ξεκάθαρο ότι αφορούσε τους εύπορους επιχειρηματίες που στην Κωνσταντινούπολη ήταν κυρίως Έλληνες, Αρμένιοι και Εβραίοι.

Η sold out παράσταση «Δημοκρατία του Μπακλαβά» και η πραγματικότητα με το «Νησί των Ρόδων»

Εθνικιστές από το Εμπορικό Επιμελητήριο προσεγγίζουν τον ιδιοκτήτη του κλαμπ Istanbul Club που είναι κρυπτοχριστιανός με σκοπό να τον ανακηρύξουν «Τούρκο επιχειρηματία της χρονιάς», με την προϋπόθεση να αντικαταστήσει όλους τους μη μουσουλμάνους υπαλλήλους του με Τούρκους.

Παράλληλα η Εβραία Ρασέλ ζει τον έρωτα της με τον ωραίο ταξιτζή Ισμέτ από την κεντρική πιάτσα του Πέραν και για να τον προσεγγίσει χρησιμοποιεί ψεύτικο τουρκικό όνομα, παρουσιάζεται ως Αϊσέλ. Κεντρικός ήρωας και ένας ομοφυλόφιλος τραγουδιστής, ο Σελίμ, που εξελίσσεται σε σούπερ-σταρ, σε μια συντηρητική κοινωνία. Παραπέμπει στον θρυλικό «εθνικό» τραγουδιστή Ζεκί Μουρέν, που οι εμφανίσεις του ήταν σχεδόν drag.

Όταν ο Στέλιος Καζαντζίδης συνάντησε στην Πόλη τον Τούρκο σούπερ σταρ Ζεκί Μουρέν

To «Belfast» του Κένεθ Μπράνα, η κόντρα Καθολικών- Προτεσταντών στην Ιρλανδία

Βέβαια η Πόλη της εποχής παρουσιάζεται καθαρή και απαστράπουσα, αλλά αν κάνετε μια βόλτα στο καφενείο του σπουδαίου φωτογράφου Αράκ Γκιουνέι, στο Γαλατά θα δείτε διαφορετική εικόνα, με λασπωμένους δρόμους και ρακένδυτους μετανάστες από την Ανατολία.

H σειρά έχει προκαλέσει αντιδράσεις εντός της Τουρκίας, ενοχλώντας το καθεστώς Ερντογάν και τους εθνικιστές. Κυβερνητικά στελέχη έχουν εκφράσει την ενόχληση τους και έχουν απαιτήσει μέχρι και την απαγόρευση της.Τα γεγονότα έχουν γίνει αποδεκτά από την κοινή γνώμη της Τουρκίας και οι κοσμικοί και διανοούμενοι κάτοικοι της Πόλης μιλάνε για τα έκτροπα της εποχής ανοιχτά. Το 2010 η Τομρίς Γκιριτζίογλου γύρισε τις «Πληγές του φθινοπώρου» που βασίζονται στο βιβλίο «Φθινοπωρινός πόνος» του Γιλμάζ Καρακογιουνλού.

Πρωταγωνιστούν: Γκιόκτσε Μπαχάντις, Μπαρίς Αρντούτς, Σαλί Μπαντεμτζί