Ζαν Ελιόν - Ορισμένοι πηγαίνουν ανάποδα!
Ο αυτοδίδακτος Γάλλος ζωγράφος που τη δεκαετία του '30 χαρακτηρίστηκε πρωτοπόρος του μοντερνισμού και λίγο πριν από τον πόλεμο το γύρισε στην αναπαραστατική τέχνη
Μια δεκαετία κράτησε ο μοντερνιστικός ενθουσιασμός του Ζαν Ελιόν ενός αυτοδίδακτου ζωγράφου που ενώ ξεκίνησε πολλά υποσχόμενος για την αφηρημένη τέχνη, ξαφνικά αλλαξοπίστησε και επέστρεψε στη συμβατική φόρμα της αναπαράστασης.
Με τον τρόπο αυτό μια δεκαετία μοντέρνας τέχνης άφησε πίσω της πολλές υποσχέσεις που όμως διέψευσαν οι πέντε επόμενες κατά τις οποίες ο αιρετικός Γάλλος καλλιτέχνης αρκέστηκε στην ασφάλεια της παραστατικής τέχνης, συνδυάζοντας τη συμβατική ζωγραφική με τη συγγραφή βιβλίων και τη δημοσίευση τεχνοκριτικών.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Στα πρώτα χρόνια πάντως ο Ελιόν μοιάζει να ακολουθεί σαν υπνωτισμένος τις δοκιμές του Μοντριάν αλλά και σαν υπνωτισμένος απομακρύνεται εντέλει από αυτές λίγους μήνες πριν από την έκρηξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.
Στην Μπλε σύνθεση ο Ελιόν εισάγει την ασυμμετρία ενώ διαιρεί το φόντο σε δύο μέρη αντιθετικής τονικότητας. Ο ζωγράφος αναζητά με τις χρωματικές αντιθέσεις να ανασυνθέσει την κατακερματισμένη εικόνα και πετυχαίνει ένα αποτέλεσμα μοναδικό καταστρατηγώντας τους κανόνες που ίσχυαν μέχρι τότε σχετικά με την κάθετη τομή των ευθειών και την προοπτική του εκάστοτε έργου.
Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη πρόταση μοντέρνας απεικόνισης την οποία πρώτος ο Ελιόν θα προδώσει παραμονές του παγκοσμίου ολέθρου.