Ρεσάμ Χαλίλ Πασάς: Ένας Τούρκος στον Ιμπρεσιονισμό

Κορυφαίος εκπρόσωπος του Ιμπρεσιονισμού ήταν και ένας Τούρκος Πασάς!

Ρεσάμ Χαλίλ Πασάς: Ένας Τούρκος στον Ιμπρεσιονισμό

Η οικογένειά του ήταν αρχικά από τη Ρόδο και ο πατέρας του, Σελίμ, ήταν ένας από τους ιδρυτές της Τουρκικής Στρατιωτικής Ακαδημίας. Όπως πολλοί ντόπιοι Τούρκοι καλλιτέχνες του Δυτικού τύπου, έλαβε την εκπαίδευσή του στην τεχνική σχεδίαση και ζωγραφική στο "Mühendishane-i Berrî-i Hümâyûn" (Στρατιωτική Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών, τώρα γνωστή ως Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης). Μετά την αποφοίτησή τους, οι σπουδαστές κανονικά αναγκάζονταν να γίνουν καθηγητές στρατιωτικών σχολών, αλλά ο Χαλίλ επέμεινε να του επιτραπεί να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι. Το 1880, ο πατέρας του τελικά συμφώνησε και έτσι ο Χαλίλ πέρασε οκτώ χρόνια δουλεύοντας στα στούντιο του Jean-Léon Gérôme. Το πρώτο του έργο εμφανίστηκε στο Εξποσισιόν Γιουνεβερσέλ το 1889 και κέρδισε ένα μετάλλιο. Όπως αποδείχθηκε, όταν επέστρεψε στην Τουρκία, έγινε έτσι και αλλιώς δάσκαλος σε στρατιωτική σχολή.

Το 1906 του δόθηκε ο τίτλος του «Πασά». Δύο χρόνια αργότερα, όμως, στην αρχή της Δεύτερης Συνταγματικής Εποχής, επέλεξε να αποσυρθεί με τον βαθμό του συνταγματάρχη και να γίνει ιδιωτικός δάσκαλος τέχνης. Αργότερα, διδάσκει στο "Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisi" (Σχολή Καλών Τεχνών και Χειροτεχνίας, τώρα το Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν) και διετέλεσε ως Διευθυντής του από το 1917 έως το 1918.

Κατά τον τουρκικό πόλεμο της Ανεξαρτησίας, πήγε στην Αίγυπτο κατόπιν πρόσκλησης του Αμπάς Χιλμί Πασά, του πρώην (και τελευταίου) Χεδίβη. Αργότερα, ήταν μακροχρόνιος φιλοξενούμενος στο αρχοντικό του Χεδίβη στην Κωνσταντινούπολη και είχε στούντιο εκεί.

Στις 18 Ιανουαρίου 2009, ο πίνακας του Χαλίλ Πασά «Ο ποταμός Γκοκσού» (Καλύκαδνος) πωλήθηκε σε ιδιωτική συλλογή για 621.188 δολλάρια

Αποβάθρα φέρυ του Βοσπόρου στο Τσεγκέλκιοϊ (1890)
Αποβάθρα φέρυ του Βοσπόρου (1890) στο Τσεγκέλκιοϊ

(στοιχεία από Wikipedia)