Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα της Ιστορίας

Χρήσιμες συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι με επιτυχία το μάθημα της Ιστορίας στις Πανελλαδικές Εξετάσειs

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα της Ιστορίας

Αγαπητέ μαθητή, Αγαπητή μαθήτρια

Θα θέλαμε να σου προσφέρουμε ορισμένες χρήσιμες οδηγίες τις οποίες πρέπει να λάβεις υπόψη σου κατά την εξέταση του Μαθήματος της Ιστορίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Η εξέταση του μαθήματος της Ιστορίας στηρίζεται σε δύο (2) Ομάδες Θεμάτων. Καλό είναι ν’ απαντήσεις πρώτα σε όλα τα ερωτήματα της Ομάδας Α και ν’ αφιερώσεις το υπόλοιπο του χρόνου σου στα θέματα της Ομάδας Β.

  • ΟΜΑΔΑ Α [50 μονάδες]

Στην ομάδα αυτή συναντάμε συνήθως τέσσερα (4) θέματα με ερωτήσεις κλειστού τύπου και ερωτήσεις ανάπτυξης στις οποίες είναι σημαντικό ν’ απαντάμε με σαφήνεια και ακρίβεια. Για τον λόγο αυτό :

  • διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση και κατανοούμε το ακριβές σημείο που χρειαζόμαστε από την ιστορική γνώση (σχολικό βιβλίο). Δεν αποκλείεται, άλλωστε, η απάντηση να προέρχεται από διαφορετικές σελίδες ή και διαφορετικά κεφάλαια του σχολικού βιβλίου.
  • δίνουμε ολοκληρωμένες απαντήσεις, προσέχοντας τη διατύπωσή τους ιδίως στους ορισμούς, όπου καλούμαστε να προσδιορίζουμε την ιστορική έννοια, εντάσσοντάς την σε χρονικό πλαίσιο ακόμη και αν αυτό δε διατυπώνεται άμεσα στο σχολικό βιβλίο.
  • ΟΜΑΔΑ Β [50 μονάδες]

Η Ομάδα Β περιλαμβάνει δύο (2) θέματα που προϋποθέτουν καλή γνώση του ιστορικού υλικού την οποία μας παρέχει το σχολικό βιβλίο αλλά και κριτική προσέγγιση των δεδομένων που μας παρέχουν οι ιστορικές πηγές που μας δίνονται.

Για μια ολοκληρωμένη απάντηση ακολουθούμε τρία (3) βήματα:

Α. Επεξεργασία των πηγών

  • διαβάζουμε και κατανοούμε το ερώτημα και τα υποερωτήματά του (εάν υπάρχουν).
  • διαβάζουμε το σύνολο των ιστορικών πηγών που μας δίνονται και ελέγχουμε αν τα κείμενα που μελετάμε είναι σύγχρονα (πρωτογενείς ιστορικές πηγές) με τα γεγονότα που παρουσιάζουν ή όχι (δευτερογενείς ιστορικές πηγές)
  • είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με κείμενα που μας δυσκολεύουν γλωσσικά και προσπαθούμε να τα εξομαλύνουμε ως προς το νόημά τους
  • εντοπίζουμε στοιχεία που α. ταυτίζονται με την ιστορική γνώση, β. συμπληρώνουν την ιστορική γνώση, γ. έρχονται σε αντίθεση με την ιστορική γνώση.

Β. Οργάνωση σχεδιαγράμματος απάντησης

Διαμορφώνουμε στο πρόχειρό μας ένα σύντομο σχεδιάγραμμα στο οποίο σημειώνουμε από κάθε ιστορική πηγή

  1. τα σημεία που θα χρειαστούμε στην απάντησή μας
  2. τα λογικά συμπεράσματα τα οποία εξάγουμε.

Γ. Δομή και περιεχόμενο απάντησης

Δομή

Η απάντησή μας ακολουθεί πάντα τη δομή των ερωτήσεων. Έτσι αν υπάρχουν υποερωτήματα, τα απαντάμε με τη σειρά με την οποία μας έχουν δοθεί στην εκφώνηση, ακολουθώντας την αρίθμησή τους.

Η απάντησή μας καλό είναι να ακολουθεί την οργάνωση ενός γραπτού κειμένου, δηλαδή να έχει σύντομο πρόλογο - κύριο μέρος - συνοπτικό συμπέρασμα.

Περιεχόμενο

Για να διαμορφώσουμε μία ολοκληρωμένη απάντηση, χρειάζεται ν’ ακολουθήσουμε τη μέθοδο της σύνθεσης της ιστορικής γνώσης με τα στοιχεία που αξιοποιούνται από τις ιστορικές πηγές.

Είναι πολύ σημαντικό να μην παραθέτουμε αυτούσιες φράσεις από τα κείμενα που μας δίνονται αλλά να καταγράφουμε τα λογικά συμπεράσματα στα οποία έχουμε καταλήξει, μελετώντας τα. Τα στοιχεία που συμπληρώνουν την ιστορική γνώση ή έρχονται σε αντίθεση με αυτή τα αναπλάθουμε και τα συνδυάζουμε με την ιστορική γνώση στο σημείο όπου ταιριάζουν.

Στην περίπτωση που μας δοθεί Πίνακας με αριθμητικά και στατιστικά στοιχεία ως ιστορική πηγή ακολουθούμε την ίδια διαδικασία , προσπαθώντας κάθε φορά να αξιολογούμε τα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, για να βγάλουμε συμπεράσματα.

Στην περίπτωση που μας δοθεί παραστατική ιστορική πηγή (π.χ. εικόνα, σκίτσο, γελοιογραφία κ.λπ.) προσπαθούμε πρώτα να την περιγράψουμε και έπειτα να εντοπίσουμε τους συμβολισμούς που αυτή εμπεριέχει.

Ολοκληρώνοντας τις απαντήσεις μας και στις δύο Ομάδες, τις ελέγχουμε, ώστε να μην έχουμε αφήσει αναπάντητο ερώτημα και παράλληλα διορθώνουμε ατέλειες που ενδεχομένως υπάρχουν στην εικόνα του γραπτού μας.

Ελπίζουμε όλα τα παραπάνω να σου φανούν χρήσιμα στη διάρκεια των Εξετάσεων!!!

Σου ευχόμαστε ολόψυχα
Καλή επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις!