Συναίσθημα ή μάρκετινγκ;

Η πρόταση της διοίκησης της Μπαρτσελόνα για εκμοντερνισμό του σήματος του Καταλανικού συλλόγου επικαιροποιεί το σύγχρονο ποδοσφαιρικό δίλημμα.

Συναίσθημα ή μάρκετινγκ;

«Αυτή η αλλαγή σηματοδοτεί μια στρατηγική του μάρκετινγκ. Κατά τη διάρκεια της ιστορίας του ο σύλλογος εκμοντέρνισε το έμβλημα του κατά τα τακτά χρονικά διαστήματα...» Μ’ αυτά τα λόγια ο εκπρόσωπος της Μπαρτσελόνα, Γιοζέπ Βίβες, επιχειρηματολογούσε για την πρόθεση της διοίκησης του Καταλανικού συλλόγου ν’ αλλάξει το σήμα του, καταθέτοντας, ταυτόχρονα, την πρόταση της!

Το νέο έμβλημα, που σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί από την επόμενη σεζόν, είναι περισσότερο φωτεινό, έχοντας περισσότερο κίτρινο (ένα από τα χρώματα της καταλανικής σημαίας) στο περίβλημα, αλλά του λείπει, όπως μπορείτε να δείτε, το οριζόντιο «ζωνάρι» με το ακρώνυμο FCB (ήτοι Futbol Club Barcelona) που χώριζε τα τμήματα του. Ο λόγος που επικαλέστηκαν οι άνθρωποι της Μπάρτσα για την αφαίρεση του, μετά από υπεραιωνόβια παρουσία (από το 1910), ήταν ότι δημιουργεί σύγχυση, αφού κι η Μπάγερν το ίδιο ακρωνύμιο έχει (F.C.B).

Μόνο που για αυτά τα τρία γράμματα, ο Καταλανικός σύλλογος συγκρούστηκε, μετωπικά με το χουντικό καθεστώς του Φράνκο, που, στο πλαίσιο της πολιτικής της Ισπανοποίησης, επέβαλλε την αλλαγή του επίσημου ονόματος του συλλόγου. Από το, αγγλικής επιρροής, «F.C.Barcelona», σε «Club de Futbol Barcelona». Έτσι στα σήματα του 1941. του 1949 και του 1960 το «FCB» μετετράπη σε «CFB.»

Μόλις πέθανε ο δικτάτορας το όνομα επανήλθε στο αρχετυπικό του, όπως και το ακρωνύμιο.

Kατά τα λοιπά, διατηρείται ο σταυρός του Αγίου Γεωργίου (πολιούχου της Βαρκελώνης), η καταλανική σημαία και τα χρώματα του συλλόγου (μπλαουγκράνα) πλαισιωμένα από ποδοσφαρική μπάλα. Η τελευταία, ωστόσο, μεγαλώνει ενώ οι ρίγες -από τέσσερις μπλε και τρεις γκρενά- γίνονται τρεις και δύο αντίστοιχα.

Η απουσία του FCB κι η συντριπτική υπεροχή του «όχι» στα γκάλοπ

Όπως είπε ο Βίβες δεν είναι η πρώτη φορά που αλλάζει, μέσα στην 118χρονη διαδρομή της στο χρόνο, σήμα η Μπαρτσελόνα.

Όμως αφού επικαλέστηκε το μάρκετινγκ, το τάιμινγκ, που είναι εξίσου σημαντικό, σε τέτοιες περιπτώσεις, μάλλον δεν ευνοεί την κίνηση αυτή, που εντάσσεται στο πλαίσιο άλλων αλλαγών, του καταστατικού, του συλλόγου. Άλλωστε, έρχεται μετά την πρώτη ήττα (2-1) της σεζόν, από την (ως την περασμένη Τετάρτη, ουραγό και δίχως νίκη) Λεγκανές, που ακολούθησε την εντός έδρας ισοπαλία (2-2) από την Ζιρόνα.

Η λαϊκή δυσαρέσκεια αποτυπώνεται στα ηλεκτρονικά γκάλοπ των ιστοσελίδων των μεγάλων εφημερίδων της Ιβηρικής. Στην Καταλανική «Mundo Deportivo», επί 9.000, περίπου, «ψηφισάντων», το 75% ήταν κάθετα αρνητικό και το 80% αρκετά αρνητικό στην προοπτική αλλαγής σήματος! Στην, Μαδριλένικη, «Μarca» το αντίστοιχο ποσοστό έφτανε το 70%, δείχνοντας ξεκάθαρη τάση.

Δεν είναι μόνο το μομέντουμ, ούτε καν το ότι οι φίλαθλοι μιας ομάδας λειτουργώντας συναισθηματικά και με το θυμικό προτιμούν το τωρινό σήμα, που ισχύει από το 2002 και το’χουν συνηθίσει.

Είναι κι ότι εσχάτως, στο ίδιο πλαίσιο, υπηρεσίας του μάρκετινγκ, εντάσσονται κι άλλες κινήσεις της διοίκησης της Μπάρτσα. Όπως η υποστήριξη, αναφανδόν, της απόφασης της Ισπανικής Λίγκας να διεξαχθεί ο αγώνας πρωταθλήματος με την Ζιρόνα στις Η.Π.Α., χωρίς να υπολογίζεται η επιθυμία των οπαδών, τόσο στην Βαρκελώνη, όσο και στην Ζιρόνα και τα περίχωρα της, να δουν την ομάδα τους στο συγκεκριμένο, εκτός έδρας, παιχνίδι.

Συν τοις άλλοις, την περασμένη εβδομάδα αποκαλύφθηκε το σχέδιο που προτείνει η πολυεθνική εταιρία που ντύνει την Μπαρτσελόνα για την εμφάνιση της επόμενης περιόδου κι αντί για ρίγες (που προβλέπονται στο καταστατικό) –για πρώτη φορά στα χρονικά- υπάρχουν «καρέ»!

Ε πόσο μάρκετινγκ ν’ αντέξει, πια, ένα κοινό που ως το 2011 περηφανευόταν για την απουσία διαφήμισης στην φανέλα της ομάδας του;

Η απόφαση ανήκει στα μέλη

Η ειδοποιός διαφορά των υποστηρικτών της Μπάρτσα -σε σχέση μ’ εκείνους άλλων ομάδων (Γιουβέντους, Παρί Σεν Ζερμέν, Μάντσεστερ Σίτι, Γουέστ Χαμ κ.α), που, επίσης, διαφωνούσαν στην αλλαγή σήματος της ομάδας τους- είναι πως έχουν το προνόμιο να μην αποτελούν, απλά, άβουλους «πελάτες», αλλά να συμμετέχουν στην λήψη της σχετικής απόφασης!

Γιατί προκειμένου ν’ αλλάξει το σήμα, για 11η φορά στα χρονικά, χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων των μελών του συλλόγου, στην Γ.Σ. (20/10).
Εκεί όπου θ’ αναμετρηθεί το συναίσθημα με το μάρκετινγκ.

Μέχρι στιγμής η διοίκηση Μπαρτομέου ότι έφερε προς λαϊκή έγκριση το πέρασε. Θα τα καταφέρει ξανά; Ήδη Μέσι και... Σία φόρεσαν το νέο έμβλημα και φωτογραφήθηκαν με προπονητικά t-shirts. Βοηθούντων και των αποτελεσμάτων δεν αποκλείεται να το φορούν του χρόνου κι αγωνιζόμενοι...