Κινεζική εισβολή στην αγορά αυτοκινήτου της Ρωσίας

Ακόμη και το θρυλικό Moskvich αναβιώνει με την υπογραφή της Κίνας

Κινεζική εισβολή στην αγορά αυτοκινήτου της Ρωσίας

Η Κίνα κατακτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στη ρωσική αγορά αυτοκινήτων, τρίτη μεγαλύτερη στην Ευρώπη κάποτε, με φόντο τη μεταπολεμική αποχώρηση των κολοσσών της Δύσης. Σύμβολο της αυξανόμενης επιρροής της Κίνας στον νευραλγικό αυτό τομέα της ρωσικής οικονομίας είναι η αναγέννηση του Moskvich, ενός κλασικού αυτοκινήτου της σοβιετικής εποχής. Η επανακυκλοφορία του πριν από λίγους μήνες χαιρετίστηκε από τον δήμαρχο της Μόσχας ως ένδειξη ανθεκτικότητας της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας στις δυτικές κυρώσεις. «Είναι ένα ιστορικό γεγονός», είπε ο Σεργκέι Σομπιάνιν καθώς το όχημα αποκαλύφθηκε σε ένα εργοστάσιο που η Μόσχα πήρε πέρυσι από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault για ένα μόνο ρούβλι (0,01 δολάριο). Τα Moskvich της νέας εποχής διαθέτουν εξαρτήματα κινητήρα και ταπετσαρίες από την κινεζική JAC Motors, ενώ το μοντέλο Moskvich 3 είναι ένα JAC Sehol X4 που συναρμολογήθηκε στη Μόσχα χρησιμοποιώντας εξοπλισμό που αγοράστηκε από Κινέζο συνεργάτη. Η Moskvich ανακοίνωσε πρόσφατα ότι τα μοντέλα 3 και 3e κατασκευάζονται σε εργοστάσιο του εξωτερικού και στη συνέχεια εξάγονται στη Ρωσία όπου ολοκληρώνεται η συναρμολόγησή τους. Εκανε λόγο για «ξένο εταίρο», χωρίς να κατονομάσει την JAC.

Η είσοδος της Κίνας στη ρωσική αγορά είναι εμφανής και στους αριθμούς. Τα κινεζικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 49% της αγοράς της Ρωσίας, φτάνοντας τις 40.000 μονάδες τον Ιούνιο, σε σύγκριση με ένα προπολεμικό μερίδιο μόλις 7% τον Ιούνιο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Autostat. Οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη Ρωσία τους πρώτους πέντε μήνες του 2023 αυξήθηκαν 5,2 φορές από έτος σε έτος σε σχεδόν 3,6 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία των κινεζικών τελωνείων. Οι κινεζικές εταιρείες αυξάνουν επίσης τις πωλήσεις τους στη Ρωσία με τη συναρμολόγηση οχημάτων σε εργοστάσια όπως της Renault και της Nissan, σύμφωνα με το Reuters.

Τα κινεζικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 49% της ρωσικής αγοράς.

Εξι ρωσικά εργοστάσια που ανήκαν στο παρελθόν σε ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με ετήσια δυναμικότητα περίπου 600.000 αυτοκινήτων, τώρα παράγουν κινεζικά μοντέλα ή έχουν σχέδια να το κάνουν. Η αυξανόμενη παρουσία των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών ωφελεί τη Ρωσία, επιτρέποντάς της να επανεκκινήσει την παραγωγή σε εργοστάσια που ήταν σε αδράνεια και να διατηρήσει τους εργαζομένους σε μια βιομηχανία που το 2020 απασχολούσε περίπου 300.000 άτομα.

Μετά μια χαοτική δεκαετία που ακολούθησε την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης, η Ρωσία είχε ενθαρρύνει τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάσουν εργοστάσια, προσφέροντας επιδοτήσεις και κίνητρα για την παραγωγή εξαρτημάτων στη Ρωσία. Μέχρι το 2021 η εγχώρια παραγωγή ήταν περίπου 1,4 εκατ. επιβατικά αυτοκίνητα, αριθμός που μειώθηκε σε μόλις 450.000 πέρυσι – η χειρότερη επίδοση του κλάδου από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης. Τα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής αντιπροσωπεύουν τώρα λιγότερο από το 40% της αγοράς αυτοκινήτων της Ρωσίας, είπε η κυβέρνηση, από 70%-75% προπολεμικά.

«Αναμφίβολα η επέκταση των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων στη ρωσική αγορά θα συνεχιστεί», δήλωσε ο Αντρέι Ολχόφσκι, επικεφαλής της αλυσίδας αντιπροσωπειών Avtodom, η οποία αγόρασε τις θυγατρικές της Mercedes-Benz στη Ρωσία και βρίσκεται σε συνομιλίες με πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για τη συναρμολόγηση ενός premium κινεζικού αυτοκινήτου στο παλιό εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη Μόσχα. Η κεντρική τράπεζα είναι ένα από τα λίγα κρατικά όργανα που αναγνωρίζουν την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας. Οπως σημείωσε σε έκθεση στα μέσα Ιουλίου, «αν στο παρελθόν κυριαρχούσαν τα αυτοκίνητα από την Ιαπωνία και την Ευρώπη, πλέον περισσότερο από το 70% των εισαγωγών είναι από την Κίνα».