«Χρυσάφι» για την Google οι σελίδες εφημερίδων

«Χάνουμε μερίδιο αγοράς επειδή οι κυρίαρχες πλατφόρμες χρησιμοποιούν τις δικές μας ειδήσεις, στοχεύοντας στο δικό μας κοινό και στη συνέχεια πωλούν αυτό το κοινό στους ίδιους διαφημιστές με εμάς», τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος της News Corp., που εκδίδει, μεταξύ άλλων, τη Wall Street Journal.

«Χρυσάφι» για την Google οι σελίδες εφημερίδων

Το 2018, η Google κέρδισε 4,7 δισ. δολάρια από ηλεκτρονικές διαφημίσεις που ήταν τοποθετημένες δίπλα στα αποτελέσματα διαδικτυακών αναζητήσεων για ειδήσεις και από τον ιστότοπο Google Νews, που συγκεντρώνει ειδήσεις από διάφορα ΜΜΕ. Στο ίδιο διάστημα, το σύνολο των αμερικανικών ΜΜΕ κέρδισε 5,1 δισ. δολάρια από ηλεκτρονικές διαφημίσεις, σύμφωνα με έκθεση που παρουσίασε στην αρχή της εβδομάδας η News Media Alliance, που εκπροσωπεί περισσότερες από 2.000 αμερικανικές εφημερίδες. Επί χρόνια, οι επιχειρήσεις Τύπου διαμαρτύρονταν ότι η κυριαρχία των Google και Facebook στην αγορά της ηλεκτρονικής διαφήμισης τους στερεί ζωτικής σημασίας έσοδα, στραγγαλίζοντας οικονομικά τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς και απειλώντας το μέλλον όχι μόνον της δημοσιογραφίας αλλά και της ίδιας της δημοκρατίας. Τώρα, το αμερικανικό Κογκρέσο έχει αρχίσει να εξετάζει κατά πόσον οι Google, Facebook, Apple και Amazon παραβιάζουν την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία, ενώ τα ΜΜΕ διεκδικούν το δικαίωμα να εξαιρεθούν από αυτήν και να διαπραγματευθούν συλλογικά μεγαλύτερο μερίδιο από τη διαφημιστική πίτα που απολαμβάνουν οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες χρησιμοποιώντας ρεπορτάζ των εφημερίδων.

Οι δημοσιογράφοι που κάνουν τα ρεπορτάζ, που γράφουν τις ειδήσεις και τα άρθρα γνώμης και τελικά δημιουργούν όλο αυτό το «περιεχόμενο» που εκμεταλλεύονται οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες αξίζουν μερίδιο από τα κέρδη 4,7 δισ. δολαρίων, τα οποία αποκόμισε η Google, δήλωσε ο Ντέιβιντ Τσάβερν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της News Media Alliance, παρουσιάζοντας την έκθεση. «Βγάζουν χρήματα από αυτό τον διακανονισμό και πρέπει να υπάρξει καλύτερο αποτέλεσμα για τις εταιρείες του Τύπου. Μάλιστα, κατά τη News Media Alliance, το ποσό των 4,7 δισ. δολαρίων που κέρδισε η Google από τον αμερικανικό Τύπου είναι συντηρητική εκτίμηση. Δεν περιλαμβάνει την αξία των προσωπικών δεδομένων που συλλέγει η εταιρεία κάθε φορά που ένας καταναλωτής επιλέγει ένα άρθρο στο Διαδίκτυο. «Η δυναμική που υπάρχει σήμερα στη σχέση μεταξύ των πλατφορμών και του Τύπου είναι καταστροφική», προσέθεσε ο Τέρενς Εγκερ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Philadelphia Inquirer, που κατέχει τις The Philadelphia Inquirer, The Philadelphia Daily News και philly.com.

Μιλώντας την Τρίτη στην επιτροπή Δικαιοσύνης της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο Τσάβερν προειδοποίησε τους Αμερικανούς βουλευτές ότι «μια μικρή ομάδα γιγάντων της τεχνολογίας ασκεί σε ακραίο βαθμό έλεγχο επί των ειδήσεων». Παρά τις προσπάθειες των εταιρειών του Τύπου να επενδύσουν στις δικές τους διαδικτυακές πλατφόρμες και στις εφαρμογές που αναπτύσσουν, ο έλεγχος που ασκούν οι τεχνολογικές εταιρείες στη διανομή της διαφήμισης αποτελεί «νέα, δυνητικά υπαρξιακή απειλή για τη βιομηχανία του Τύπου», εξήγησε ο Τσάβερν. Στη Βουλή των Αντιπροσώπων κατέθεσε και ο Ντέιβιντ Πιτόφσκι, γενικός σύμβουλος της News Corp, που εκδίδει, μεταξύ άλλων, τη Wall Street Journal. Ο Πιτόφσκι απέρριψε την άποψη των τεχνολογικών εταιρειών ότι είναι παρωχημένο το επιχειρηματικό μοντέλο των εφημερίδων. «Πολλοί στη Σίλικον Βάλεϊ απορρίπτουν τον Τύπο ως παλιό μέσο που έχει αποτύχει να εξελιχθεί, καθώς έρχεται αντιμέτωπο με τον διαδικτυακό ανταγωνισμό», είπε ο Πιτόφσκι. «Ομως δεν χάνουμε μερίδιο της αγοράς από κάποιον καινοτόμο που βρήκε έναν καλύτερο και πιο αποδοτικό τρόπο να ερευνά και να μεταδίδει τα νέα. Χάνουμε μερίδιο αγοράς επειδή οι κυρίαρχες πλατφόρμες χρησιμοποιούν τις δικές μας ειδήσεις στοχεύοντας στο δικό μας κοινό και στη συνέχεια πουλάνε αυτό το κοινό στους ίδιους διαφημιστές με εμάς».

Η Google

H εταιρεία που κυριαρχεί στις διαδικτυακές αναζητήσεις και στην ηλεκτρονική διαφήμιση αμφισβήτησε τα ευρήματα της έκθεσης, χαρακτηρίζοντας τους υπολογισμούς «ανακριβείς». Στη συντριπτική πλειονότητά τους, οι αναζητήσεις ειδήσεων δεν περιλαμβάνουν διαφημίσεις, ανέφερε η Google σε ανακοίνωσή της. Υποστήριξε δε ότι το Google News και οι διαδικτυακές αναζητήσεις στέλνουν στις ιστοσελίδες των εκδοτών 10 δισεκατομμύρια κλικ τον μήνα, προσφέροντάς τους συνδρομές και διαφημιστικά έσοδα. «Εργαστήκαμε πολύ σκληρά ώστε να είμαστε ένας συνεργάσιμος και υποστηρικτικός τεχνολογικός και διαφημιστικός εταίρος στους εκδότες ειδήσεων παγκοσμίως», καταλήγει η Google. Ωστόσο, η έκθεση της News Media Alliance διενεργήθηκε από την εταιρεία οικονομικών συμβούλων Κeystone Strategy, η οποία χρησιμοποίησε στατιστικό στοιχείο που είχε αποκαλυφθεί το 2008, όταν στέλεχος της Google είχε εκτιμήσει πως ο ιστότοπος Google News είχε αποφέρει στην εταιρεία 100 εκατ. δολάρια.

40% των «κλικ»

Οι ειδήσεις είναι σημαντικό κομμάτι της επιχειρηματικής δραστηριότητας της Google, διότι περίπου το 40% των κλικ στις αναζητήσεις που γίνονται μέσω της πλατφόρμας της αφορούν ειδήσεις, σύμφωνα με την έκθεση. Πρόκειται για περιεχόμενο για το οποίο δεν πληρώνει η Google. Δύο εταιρείες, η Aphabet, που είναι η μητρική της Google, και η Facebook είναι οι βασικοί διανομείς για τις εταιρείες του Τύπου. Οι δυο τους φέρνουν περίπου το 80% της εξωτερικής κίνησης στους διάφορους ειδησεογραφικούς ιστότοπους. Το τοπίο είναι τελείως διαφορετικό από την εποχή πριν από την άνοδο του Διαδικτύου, όταν οι μεγάλοι όμιλοι των ΜΜΕ ήλεγχαν τη διανομή και συνέλεγαν όλα τα έσοδα από διαφημίσεις στα ΜΜΕ. Φυσικά, οι τεχνολογικές εταιρείες δεν κάνουν τον μεσάζοντα για αλτρουιστικούς λόγους, αλλά επειδή αποκομίζουν τεράστια διαφημιστικά έσοδα. Το αποτέλεσμα είναι πως τα ΜΜΕ έχουν χάσει κρίσιμους για την επιβίωσή τους πόρους. Το 2006 τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα των αμερικανικών ΜΜΕ ήταν 49 δισ. δολάρια, ενώ το 2017 μόλις 15,6 δισ. δολάρια.

πηγή: kathimerini.gr