Η Μαρία Κάλλας δεν ήταν η καλύτερη

Σύμβολο ελληνικότητας η Μαρία Κάλλας θεωρήθηκε στην εποχή της η κορυφαία σοπράνο του κόσμου, κομίζοντας δόξα στον εαυτό της και στην πατρίδα της.

Η Μαρία Κάλλας δεν ήταν η καλύτερη

Η αλήθεια είναι όμως ότι υπήρχε αντίπαλο δέος και για πολλούς η Ρενάτα Τεμπάλντι ήταν καταφανώς πιο άρτια φωνή από τη δική μας τη Μαρία.

Γεννημένη στην πατρίδα του Ροσίνι, στο Πέζαρο, η Τεμπάλντι γοήτευσε τον σπουδαίο μαέστρο Τοσκανίνι, όταν εκείνος επέστρεψε μεταπολεμικά στην Ιταλία από την Αμερική για να εγκαινιάσει την ανακαινισμένη Σκάλα του Μιλάνου.

Με τη μεστή, λαμπερή και αβίαστη φωνή της -«φωνή αγγέλου», όπως την χαρακτήρισαν- έκανε να ανοίξουν διάπλατα οι πόρτες της Σκάλας για μια καριέρα δίχως όρια μόνο που η απαράμιλλη Ρενάτα λογάριαζε χωρίς την Μαρία Κάλλας. Την ίδια εποχή η Ελληνίδα υψίφωνος επιχειρούσε να αλώσει την Σκάλα του Μιλάνου έχοντας πίσω της τον Μενεγκίνι και τις υψηλές του διασυνδέσεις με την Μαφία.

Η Τεμπάλντι είδε ξαφνικά την Κάλλας να της παίρνει την μπουκιά από το στόμα. Η Ελληνίδα με την ασταθή φωνή αλλά το εκρηκτικό σκηνικό ταπεραμέντο άρχισε να παραγκωνίζει την Ιταλίδα αντίζηλό της από τις παραστάσεις της Σκάλας. Τότε η Τεμπάλντι φέρθηκε έξυπνα και με την παρότρυνση του Τοσκανίνι μετακόμισε στην Αμερική. Έγινε η αδιαμφισβήτητη πρώτη κυρία της Μητροπολιτικής Όπερα της Νέας Υόρκης για δεκαπέντε χρόνια και στις παραστάσεις της δεν έπεφτε καρφίτσα - εξ ου και το προσωνύμιο η "Miss sold-out". Έτσι άφησε εποχή σε πρωταγωνιστικούς ρόλους από τις όπερες του Βέρντι και του Πουτσίνι.

Η Τεμπάλντι μας χάρισε πλούσια και εντυπωσιακή δισκογραφία με την εταιρία DECCA σε αντίθεση με την Κάλλας που ηχογραφούσε στην ΕΜΙ. Η αλήθεια είναι ότι μακριά από την φαντασμαγορία της σκηνής, οι ηχογραφήσεις της Κάλλας υστερούν σε σχέση με αυτές της Τεμπάλντι. Η φωνή της Ελληνίδας ντίβας παρουσίαζε εξαρχής μια αστάθεια στις ψηλές νότες ενώ το μέταλλό της δεν είναι ομοιογενές σε όλη του την έκταση. Η Τεμπάλντι υπερέχει και σε διάρκεια καθώς η φωνή της Κάλλας επηρεάστηκε σοβαρά από τον ψυχισμό της που κλονίστηκε ουκ ολίγες φορές στην πολυκύμαντη ζωή της.