Δέκα διάσημα επεισόδια της παγκόσμιας λογοτεχνίας

Δέκα διάσημα επεισόδια της παγκόσμιας λογοτεχνίας

Αν σας τρομάζουν τα ογκώδη βιβλία στα οποία οι μεγάλοι συγγραφείς του παρελθόντος κατέθεσαν το ταλέντο τους, διαβάστε τουλάχιστον τα δέκα διασημότερα επεισόδια της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

  1. Η μάχη με τους ανεμόμυλους - Δον Κιχώτης.

Ο αλλοπαρμένος ήρωας του Θερβάντες στο παραληρηματικό του έπος, περνά για γίγαντες τους ανεμόμυλους και αποφασίζει να τους πολεμήσει παρά τις αντίθετες παραινέσεις του υπηρέτη του Σάντσο Πάντσα. Το αποτέλεσμα είναι κωμικοτραγικό. Ο Δον Κιχώτης του Μιγκέλ ντε Θερβάντες είναι το έργο με το οποίο ανοίγει η αυλαία του σύγχρονου ευρωπαϊκού μυθιστορήματος.

  1. Η απόδραση του Φαμπρίτσιο ντελ Ντόγκο - Το μοναστήρι της Πάρμας.

Επεισόδιο απαράμιλλης κινηματογραφικής ομορφιάς, η απόδραση του Φαμπρίτσιο από το κάστρο-φυλακή της Πάρμας, θεωρείται σήμερα μια από τις πιο καλοδουλεμένες σκηνές της παγκόσμιας μυθιστοριογραφίας. Με το «Μυθιστόρημα της Πάρμας» ο Σταντάλ υπογράφει το σημαντικότερο ίσως γαλλικό μυθιστόρημα του δεκάτου αιώνα με πρωταγωνιστές που δεν ρυτίδωσαν ποτέ στην αναγνωστική μας μνήμη.

  1. Ο Ζυλιέν πυροβολεί την μαντάμ ντε Ρενάλ μέσα στην εκκλησία - Το Κόκκινο και το Μαύρο.

Όταν ο Ζυλιέν, μαθαίνει ότι η πρώην ερωμένη του μαντάμ ντε Ρενάλ μαρτυρά στον πατέρα της αγαπημένης του Ματθίλδης την προηγούμενη σχέση τους, και ανακόπτει τον έρωτά του με τη νεαρή κοπέλα, αποφασίζει να την εκδικηθεί και την πυροβολεί μέσα στην εκκλησία. Επεισόδιο που αποκαλύπτει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης, δεσπόζει στο περίφημο μυθιστόρημα του Σταντάλ, με το οποίο ο Γάλλος συγγραφέας υπέγραψε διαρκές συμβόλαιο με την αθανασία.

  1. Η αγωνιώδης πορεία του Γιάννη Αγιάννη μέσα από τους υπονόμους του Παρισιού - Άθλιοι.

Το αχανές μυθιστόρημα του Ουγκώ συνεχίζει να συναρπάζει το αναγνωστικό κοινό. Από τις ολοζώντανες σκηνές που επινόησε ο γάλλος ποιητής και συγγραφέας, ξεχωρίζει ασφαλώς η διαδρομή του Γιάννη Αγιάννη μέσα από τους υπονόμους τους Παρισιού όπου ο συμπαθής ήρωας σηκώνει στους ώμους του τον Μάριο, αγαπημένο της θετής του κόρης, Τιτίκας.

  1. Η εξομολόγηση του Σταβρόγκιν - Δαιμονισμένοι.

Επεισόδιο από το πολύκροτο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι που λογοκρίθηκε αρχικά και δεν συμπεριλήφθηκε στην πρώτη έκδοση, διατηρεί ακόμα και σήμερα την αυτονομία του έτσι ώστε συχνά να δημοσιεύεται ως ξεχωριστό έργο του Ρώσου γίγαντα. Ο Σταβρόγκιν, είναι η πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή του κακού στην παγκόσμια λογοτεχνία και η εξομολόγησή του στον κληρικό Τύχωνα είναι ένα αριστούργημα παλινωδίας ηθικής και ιδεολογικής από ένα πλάσμα που έχει συμμαχήσει με τις πιο σκοτεινές δυνάμεις.

  1. Ο μέγας Ιεροεξεταστής - Αδερφοί Καραμάζοφ.

Ο μύθος του μεγάλου Ιεροεξεταστή, αποκορύφωμα του ιδεολογικού πλούτου του Ντοστογιέφσκι κοσμεί ως πολύτιμος θυρεός το αριστούργημά του, «Αδερφοί Καραμάζοφ». Πρόκειται για μια βαθιά και εμπεριστατωμένη παραβολή με την οποία ο Ντοστογιέφσκι απεικονίζει με προφητικό τρόπο τις αντιφάσεις του εικοστού αιώνα που πλησιάζει. Αποτελεί ένα από τους τρεις βασικούς μύθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας, που πρέπει οπωσδήποτε να έχει διαβάσει κανείς.

  1. Η Άννα πέφτει στις γραμμές του τρένου – Άννα Καρένινα

Το μυθιστόρημα του Λέοντα Τολστόι, που θεωρείται σήμερα ως το σημαντικότερο όλων των εποχών, παρουσιάζει εκτός των άλλων και την αγωνιώδη πορεία της διάσημης ηρωίδας του μέσα από μια εξωσυζυγική σχέση την εποχή της Τσαρικής Ρωσίας. Στο προτελευταίο κεφάλαιο με ασθμαίνοντα ρυθμό ο Τολστόι περιγράφει τα τελευταία παραληρηματικά βήματα της Άννας που την σπρώχνουν στις ράγες του τρένου. Επεισόδιο σπάνιας ομορφιάς επισφραγίζει το πολυσέλιδο έπος των ανθρώπινων αισθημάτων, τον καταστατικό χάρτη της ανθρώπινης ψυχής που συνέταξε αυτός ο «θεός» της λογοτεχνίας.

  1. Ο Μαρσέλ περιμένει ακόμα το φιλί της μητέρας του - Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο.

Όταν αναφερόμαστε στο ασύνορο μυθιστόρημα του Μαρσέλ Προυστ μνημονεύουμε συνήθως το διάσημο επεισόδιο με την Μαντλέν. Στην πραγματικότητα το πιο περίτεχνο κομμάτι αυτού του τεράστιου μωσαϊκού εντυπώσεων είναι οι αρχικές σελίδες της πρώτης ενότητας «Από την Αρχή του Σουάν». Αξίζει να τις διαβάσει και να τις ξαναδιαβάσει κανείς μέχρι το μητρικό φιλί που περιμένει εναγωνίως ο αφηγητής.

  1. Ο φύλακας στην πύλη του Νόμου – Δίκη.

Μαζί με τον Πλατωνικό μύθο του Σπηλαίου και τον Μέγα Ιεροεξεταστή του Ντοστογιέφσκι, ο Φύλακας στην πύλη του Νόμου, καφκικό οικόσημο σε ένα μυθιστόρημα που άλλαξε το ίδιο το μυθιστόρημα, συνθέτει σήμερα την τριλογία των μεγάλων μύθων. Στο ονειρικό παράλογο ο Κάφκα σκιαγραφεί αριστοτεχνικά το αναπόδραστο της ανθρώπινης μοίρας μέσα από την εξουσία και τους νόμους της.

  1. Ο μονόλογος της Μόλυ – Οδυσσέας.

Πολλοί είναι οι αναγνώστες που ξεκίνησαν κάποτε τον Οδυσσέα του Τζόις και τον άφησαν στη μέση. Αν το βιβλίο αυτό σας φαίνεται απροσπέλαστο διαβάστε τουλάχιστον τον πιπεράτο μονόλογο της Μόλυ Μπλουμ, της εξεγερμένης γυναίκας. Απολαύστε ένα σχεδόν ασύντακτο και άναρχο εσωτερικό μονόλογο της συζύγου του πρωταγωνιστή που δεν θυμίζει σε τίποτε την γνωστή μας Πηνελόπη του Ομήρου.



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110