O ποιητικός τρόπος που ονειρευόταν και ζωγράφιζε τον κόσμο ο Μιρό

Δείτε πως ονειρευόταν και ζωγράφιζε τον κόσμο  ο Χουάν Μιρό μέσα από τους πίνακες ζωγραφικής του.

 O ποιητικός τρόπος που ονειρευόταν και ζωγράφιζε τον κόσμο ο Μιρό

Στην τρέχουσα έκθεση του διάσημου Καταλανού ζωγράφου Χουάν Μιρό, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (Museum of Modern Art -MoMA) της Νέας Υόρκης, ένα παιδί ρωτάει τη μητέρα του μπροστά στον πίνακα του υπερρεαλιστή καλλιτέχνη «Η γέννηση του κόσμου»: «πού είναι το παιδάκι;», «Το παιδάκι είναι ο Μιρό», του απαντά εκείνη.

H έκθεση με τίτλο «Χουάν Μιρό: η γέννηση του κόσμου» είναι η τέταρτη που διοργανώνει το μουσείο κι είναι αφιερωμένη στον καλλιτέχνη που γεννήθηκε το 1893 στη Βαρκελώνη και πέθανε στην Πάλμα της Μαγιόρκα το 1983. Η έκθεση έλκει τον τίτλο της από τον ομώνυμο πίνακα του 1925 με τις μνημειακές διαστάσεις και φιλοξενεί 60 έργα, φιλοτεχνημένα στο διάστημα μεταξύ 1920 και 1950.

Εκείνος που έπεισε τον Μιρό να ζωγραφίσει έναν τόσο μεγάλο πίνακα ήταν ο «πατριάρχης» του σουρεαλισμού Αντρέ Μπρετόν, ο οποίος μάλιστα στη συνέχεια τον αγόρασε. Ο Μπρετόν ακολουθούσε στενά τη δημιουργική σταδιοδρομία του Μιρό, από τότε που έμεινε έκθαμβος από τον πίνακά του «Ο Κυνηγός (Καταλανικό τοπίο)» και τον προέτρεψε να φιλοτεχνήσει έναν πίνακα μεγάλων διαστάσεων στο ίδιο δημιουργικό μοτίβο (κεντρική φωτογραφία).

Παρά τον ενδεικτικό του τίτλο, το τοπίο που αναπαρίσταται στον πίνακα δεν είναι ένα πραγματικό θέμα, τίποτε δεν παραπέμπει σε μία απεικόνιση της φύσης, είναι ένα τοπίο ιδωμένο με την εσωτερική ματιά του ζωγράφου.

Η αυτοπροσωπογραφία που κλείνει την έκθεση είναι ολότελα ενδεικτική του χαρακτήρα και της διάθεσης του Μιρό: δείχνει έναν κύριο με παιδικά μάτια, που ονειρεύεται αστέρια, πλανήτες και άλλες φανταστικές μορφές, στοιχεία που ξεπερνούν την ορατή εμπειρία για να αναπαραστήσουν τον κόσμο του ανθρώπου.

Ο Μιρό από την πλευρά του θαύμαζε την ποίηση και δήλωνε πάντοτε πως έχει μάθει πολλά από τους ποιητές. Έμαθε να ζωγραφίζει διαβάζοντας και πάσχιζε να μεταφέρει την ποίηση πάνω στον καμβά - ιδίως την ελλειπτική σύνταξη των πρωτοποριών, που επανεμφανιζόταν στους ζωγραφικούς κώδικες που αποτύπωνε στους πίνακές του.

Ο ίδιος ο Μιρό εκμυστηρευόταν ότι πάσχιζε να «εφαρμόσει τα χρώματα όπως χρησιμοποιούμε τις λέξεις που φτιάχνουν τα ποιήματα, ωσάν νότες που συνθέτουν τη μουσική».

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ