Πολ Ντυράν Ρυέλ - Ο άνθρωπος που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου στη μοντέρνα τέχνη

Κυρίαρχη μορφή στον χώρο της τέχνης, ο Ρυέλ συνέβαλε όσο κανείς άλλο στην ανάδειξη του ιμπρεσιονισμού και στην αποκέντρωση της τέχνης.

Πολ Ντυράν Ρυέλ - Ο άνθρωπος που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου στη μοντέρνα τέχνη

Ο Πολ Ντυράν Ρυέλ θεωρείται ευρέως ο σημαντικότερος έμπορος τέχνης του 19ου αιώνα. Η δράση συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη της τέχνης, καθώς είναι εκείνος που υπερασπίστηκε τους κυνηγημένους καλλιτέχνες ενός κινήματος το οποίο θα έβαζε τη ζωγραφική στις ράγες της εικαστικής νεωτερικότητας.

Ακλόνητος υποστηρικτής καλλιτεχνών όπως ο Πισαρό, ο Ρενουάρ και ο Μανέ, ο Ρυέλ θεωρείται σήμερα ο σημαντικότερος έμπορος τέχνης του 19ου αιώνα, ο άνθρωπος που έσπασε το Παρισινό μονοπώλιο με τα άκαμπτα salons και τις ακαδημαϊκές αγκυλώσεις και διεθνοποίησε την καλλιτεχνική πρωτοπορία. Η δράση του διακτινίστηκε στις μεγάλες μητροπόλεις από το Λονδίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη και από το Βερολίνο μέχρι τις Βρυξέλες.

undefined
Πορτρέτο του Ντυράν Ρυέλ από τον Ρενουάρ, γύρω στο 1910

Ο Γαλλοπρωσικός πόλεμος του 1870 ανάγκασε καλλιτέχνες όπως ο Πισαρό και ο Ρενουάρ να καταφύγουν στο Λονδίνο, όπου εκτός από το ότι ανακάλυψαν τις ακουαρέλες του Τέρνερ και του Κόνσταμπλ ήρθαν σε επαφή με τον δαιμόνιο αυτό έμπορο τέχνης, που άκουγε στο όνομα Πολ Ντυράν Ρυέλ ο οποίος εξελίχθηκε έκτοτε στον απόλυτο υποστηρικτή του διαφαινόμενου ιμπρεσιονισμού. Ο γαλλικής κατατωγής art dealer ύψωσε την παντιέρα του νέου κινήματος σε πείσμα των επίσημων Salons του Παρισιού τα μέλη της κριτικής επιτροπής των οποίων απέρριπταν συστηματικά κάθε εικαστική οπτική που παραβίαζε τα στενά όρια του ακαδημαϊκού συντηρητισμού.

Η στρατηγική του Ρυέλ περιλάμβανε την πρακτική των ατομικών εκθέσεων, ένα διεθνές δίκτυο από γκαλερί, προωθητικές ενέργειες μέσω του Τύπου, απεριόριστη υποστήριξη των καλλιτεχνών, σύνδεση της αγοράς τέχνης με την οικονομική αγορά.