Τα κλασικά: Las Meninas του Βελάσκεθ - Σαίξπηρ χωρίς ίντριγκες

350 χρόνια δεν κατάφεραν στο πέρασμά τους να θαμπώσουν τη φήμη και την επιδραστικότητα της «Βασιλικής οικογένειας» του Βελάσκεθ.

Τα κλασικά: Las Meninas του Βελάσκεθ - Σαίξπηρ χωρίς ίντριγκες

Χαρακτηριστικό δείγμα εικαστικής αφήγησης το έργο «Las Meninas» αποδεικνύει ότι μπορεί κανείς να «γράψει» μυθιστόρημα με ένα και μόνο πίνακα.

Σε πρώτο επίπεδο δεσπόζει στο μεγάλο καμβά η κόρη του βασιλιά Φιλίππου Δ', Μαργαρίτα Θηρεσία περιβαλλόμενη από τους υπηρέτες της, καθώς ο Velázquez στέκεται μπροστά σ' ένα καβαλέτο και ζωγραφίζει το πορτρέτο της.

Γύρω από την νεαρή πριγκίπισσα στροβιλίζεται ένας θίασος χαρακτήρων, οι κυρίες επί των τιμών, οι δύο νάνοι, το σκυλί ράτσας, η συνοδός της Μαργαρίτας που συνομιλεί με κάποιον άγνωστο, πιθανότατα σωματοφύλακα της μικρής, ο ίδιος ο Βελάσκεθ με τα σύνεργα της τέχνης του και στο βάθος ο Χοσέ Νιέτο, συγγενής ίσως του ζωγράφου, που τραβά μια κουρτίνα για να εισάγει στο χώρο το φυσικό φως αλλά και το βασιλικό ζεύγος στον καθρέφτη - Φίλιππος Δ' και Μαριάνα της Αυστρίας - του οποίους κοιτάζει μάλλον η πεντάχρονη Μαργαρίτα.

Η σκηνή είναι κατά τα φαινόμενα μια σύνθεση από διαφορετικά στιγμιότυπα επαληθεύει την δυνατότητα να περιλαμβάνονται στη ματιά ενός ζωγράφου πολλές και διαφορετικές στιγμές αρμονικά τοποθετημένες πάνω στον καμβά.

Η ατμόσφαιρα μοιάζει γαλήνια και ειδυλλιακή και δεν θυμίζει καθόλου το σαιξπηρικό βασιλικό δράμα βίας και αίματος. Ωστόσο πίσω από τις λεπτομέρειες των προσώπων, πίσω από τις φωτοσκιάσεις και τα παιχνίδια με τους καθρέφτες ανακαλύπτει κανείς τα κρυφά σενάρια εξουσίας και συνωμοσίας που εξυφαίνονται πάντα σε μια βασιλική αυλή.

Ο Βελάσκεθ είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Δυτικής Τέχνης, αν όχι ο σημαντικότερος μαζί με τον Ρέμπραντ.