Τα σχέδια για ΒΟΑΚ, σιδηροδρομικά έργα, Ε65 και ηλεκτρονικά διόδια

Συνολικά 2 δισ. ευρώ θα δαπανηθούν για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές. Αρχίζει αγώνας δρόμου στον οποίο θα συνεργαστούν η διοίκηση του Ταμείου Ανάκαμψης, το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και οι ΔΕΚΟ του.

Τα σχέδια για ΒΟΑΚ, σιδηροδρομικά έργα, Ε65 και ηλεκτρονικά διόδια

Αποκαλυπτική είναι η έκθεση της Κομισιόν για τα έργα που θα πραγματοποιηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Αυτοκινητόδρομος Ε65: Βόλτα μετά τη Λαμία για να δούμε την πρόοδο του έργου (vid)

Σύμφωνα με αυτό συνολικά 2 δισ. ευρώ θα δαπανηθούν για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές. Τα μεγάλα έργα που είναι ήδη γνωστά, έχουν κλειδώσει μέσω του φιλόδοξου ευρωπαϊκού προγράμματος και τώρα αρχίζει αγώνας δρόμου στον οποίο θα συνεργαστούν η διοίκηση του Ταμείου Ανάκαμψης (με επικεφαλής τον Νίκο Μαντζούφα), το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και οι ΔΕΚΟ του.

Ο ΒΟΑΚ

Το μεγαλύτερο έργο είναι ο ΒΟΑΚ ο διαγωνισμός του οποίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η προσθήκη του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος είναι η πρώτη μεγάλη επέκταση. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το 2025 θα έχει ήδη κατασκευαστεί το 60% των έργων στον άξονα που αντιστοιχούν στο 15% του συνολικού κόστους:

-εργασίες πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.

-ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες–Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει δύο κόμβους. Έργα σε γέφυρες και υπόγειες εργασίες (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες)

-εργασίες πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο. Υπόγεια έργα (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): μήκους 4.230 m.

Τα σιδηροδρομικά έργα

Σύμφωνα με την έκθεση, μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα ξεκινήσει η τριπλή ΣΔΙΤ για τα έργα αναβάθμισης, ανάταξης και συντήρησης του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Θα καλύπτει τα δίκτυα : Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Αεροδρόμιο-Κιάτο-Αίγιο και το δίκτυο της Μακεδονίας.

Παράλληλα θα έχει προχωρήσει το έργο για την προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα το οποίο αφορά στην ενεργοποίηση τμήματος της παλιάς γραμμής Αθήνα-Κόρινθος.

Παράλληλα θα έχει ξεκινήσει και το πρόγραμμα ψηφιακής αναβάθμισης στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες με σύστημα διαχείρισης εισιτηρίων με τουλάχιστον το 60% των επιβατών να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εισιτήρια, υποδομές έξυπνων σταθμών, δίκτυο τηλεπικοινωνιών για την εφαρμογή υψηλών ταχυτήτων σε τρένα και σταθμούς αλλά και σύστημα τηλεματικής οχημάτων.

Τα έργα αυτά θα αναλάβει ο ΟΣΕ. Μέχρι το τέλος του 2023 υπολογίζεται να έχει τεθεί σε εφαρμογή η νέα οργανωτική δομή των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.

Οδική αναβάθμιση

Παράλληλα το δεύτερο τρίμηνο του 2023 εκτιμάται πως θα προκηρυχθεί το έργο για τα ηλεκτρονικά διόδια που θα έρθει να συμπληρώσει τη σημερινή διαλειτουργικότητα. Το έργο θα σημάνει και την χρήση όλου του δικτύου από τους οδηγούς χωρίς σταθμούς διοδίων ακόμα και αν δεν διαθέτουν πομπό.

Το έργο της κατασκευής του βόρειου τμήματος του Ε65 από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία το οποίο αναμένεται να ενεργοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα και ολοκληρώνει πλήρως τον “τυφλό” σήμερα αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδας. Μέχρι το τέλος του 2023 υπολογίζεται η ολοκλήρωση του 60% και η ολοκλήρωση του τοποθετείται στα τέλη του 2024.

Σημαντικό θεωρείται και το έργο παρεμβάσεων αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία του οδικού δικτύου (όχι στους αυτοκινητόδρομους) που θα βελτιώσουν την οδηγική εμπειρία.

Ένα σημαντικό έργο επίσης είναι και το monitoring των γεφυρών που θα διασφαλίζει την ασφαλή λειτουργία τους και θα αποτρέπει ατυχήματα σαν και αυτά που έχουμε δει να συμβαίνουν στο παρελθόν.

Προβλέπεται η εγκατάσταση ειδικών συστημάτων μέτρησης φορτίου και αισθητήρες ή οπτικές ίνες που θα μετρούν τη μετατόπισή τους σε πραγματικό χρόνο.

Οι πληροφορίες αυτές θα καταγράφονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους με σκοπό την αξιολόγηση της δομικής ευπάθειας των γεφυρών.

Monitoring έργων

Τέλος ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2025 είναι η διαχείριση των έργων μέσω μιας πλατφόρμας που θα επιτρέπει την παρακολούθηση, διαχείριση και διοίκηση τεχνικών έργων και περιουσιακών στοιχείων.

Το σύστημα θα παρέχει ακριβείς πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τα παραδοτέα, το κόστος και το χρονοδιάγραμμα σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των εκτελούμενων εργασιών.

Πηγή: ypodomes.gr