Ηoneyland: Καταστρέφοντας τη γη της επαγγελίας

Δυο λόγια για την ταινία-ντοκιμαντέρ, Ηoneyland που άφησε το στίγμα της την χρονιά που πέρασε. 

Ηoneyland: Καταστρέφοντας τη γη της επαγγελίας

Φεύγοντας από την ταινία-ντοκιμαντέρ Ηoneyland (Στη Γη του άγριου μελιού) έχεις ένα ζουζούνισμα στα αυτιά και μια γαλήνη στην καρδιά. Το ζουζούνισμα, από το συνεχές πέταγμα των μελισσών, σε λίγο θα φύγει. Η γαλήνη όμως διαρκεί ώρες.

Το μυαλό δεν χωρά ότι μπορεί στον 21ο αιώνα να υπάρχει πλάσμα σαν τη Χατιτζέ. Τόσο άσχημο και τόσο όμορφο συνάμα… Που φροντίζει τις μέλισσες όπως την τυφλή μάνα του και αντίστροφα. Που κόπτεται για τη φύση σαν να είναι ο τελευταίος άνθρωπος στη γη.

Η μελισσοκόμος Χατιτζέ ζει στερημένα αλλά αρμονικά με το φυσικό περιβάλλον σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή. Η ήρεμη ζωή της θα διαταραχτεί όταν γειτονεύει με μια θορυβώδη επταμελή οικογένεια κι ένα μεγάλο κοπάδι από ανυπάκουες αγελάδες.

Θα συμβιώσει μαζί τους αλλά η σύγκρουση δεν θα αργήσει να έρθει όταν ο πατέρας παραβλέποντας τις συμβουλές της, θα στραγγίσει τις κυψέλες από το μέλι για να ικανοποιήσει τον άπληστο πελάτη του. Η καταστροφή είναι αλυσιδωτή

Η κινηματογράφηση του Honeyland διήρκεσε τρία χρόνια. Τα 90 περίπου λεπτά του φιλμ είναι το απόσταγμα τετρακοσίων ωρών βίντεο. Το συνεργείο αναγκάστηκε να κατασκηνώσει έξω από το καλύβι της Χατιτζέ και να παραμονεύει κάθε της κίνηση.

«Δεν περιμέναμε να είναι τόσο ανοιχτή μαζί μας, αλλά μας είπε ότι η μεγαλύτερη επιθυμία της ήταν μια μέρα κάποιος δημοσιογράφος από τηλεοπτικό σταθμό να καταγράψει την ιστορία της: τις διαδρομές στο βουνό, τη δουλειά της με το μέλι. Για εκείνη, εκπληρώσαμε αυτό το όνειρο. Ήθελε να αφηγηθεί, γιατί ξέρει πολύ καλά ότι είναι η τελευταία γενιά που θα ζήσει με αυτόν τον τρόπο. Τελικά ήρθαμε πάρα πολύ κοντά. Έχουμε πλάνα της που γελάει, χορεύει, μας τραγουδάει. Πραγματικά γίναμε σαν οικογένεια» αποκάλυψε η σκηνοθέτις, Τάμαρα Κοτέφσκα.

Δίχως ηλεκτρικό ρεύμα το κινηματογραφικό συνεργείο έπρεπε να τραβήξει τις σκηνές μόνο υπό το φυσικό φως, το φως των κεριών και των αναλαμπών του τζακιού. Το αποτέλεσμα όμως ήταν εντυπωσιακό. Μια ταινία καταγγελία για την αλλαγή του κλίματος, την απώλεια της βιοποικιλότητας και την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων.

Διόλου τυχαία η ταινία από τη Βόρεια Μακεδονία κέρδισε τρία διαφορετικά βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance του 2019 και είχε τρεις υποψηφιότητες στα 92α βραβεία Όσκαρ. Και λίγες διακρίσεις ήταν...

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας