Ο «πονοκέφαλος» του Toby Sun για την Ελλάδα

Ίσως ο ιδρυτής του αναδυόμενου αμερικανικού κολοσσού Lime, Toby Sun, θα έπρεπε να... ξανασκεφτεί την ιδέα που είχε για δραστηριοποίηση της εταιρίας του, αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, στην Ελλάδα.

Ο «πονοκέφαλος» του Toby Sun για την Ελλάδα

Ή, τουλάχιστον, να ρωτήσει τους ανθρώπους της Uber, της εταιρίας που είναι ο κύριος χρηματοδότης της Lime και, σύντομα, ιδιοκτήτριά της, που έκαναν ένα όχι και τόσο επιτυχημένο πέρασμα από τη χώρα.

Η Lime, λοιπόν, επέλεξε τη Θεσσαλονίκη ως την πρώτη μεσογειακή πόλη στην οποία δραστηριοποιήθηκε, για να επεκταθεί, στη συνέχεια, στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Οι τοπικές δημοτικές Αρχές υποδέχθηκαν την εταιρία με τα πράσινα ηλεκτρικά πατίνια με κάθε επισημότητα και ανακοίνωσαν ότι συνεργάζονται μαζί της. Όμως, υπήρχε μια... λεπτομέρεια, την οποία δεν είχε σκεφτεί κανείς: Το γεγονός ότι δεν υφίσταται, στη χώρα, νομικό πλαίσιο που να καθορίζει τον τρόπο κυκλοφορίας των e-scooters.

Έτσι, η ιδέα εξελίχθηκε σε χάος για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Τα lime scooters και τη ηλεκτρικά ποδήλατα της εταιρίας διασκορπίστηκαν σε τυχαία σημεία της πόλης, για να τα χρησιμοποιούν (με χρονομίσθωση μέσω της σχετικής εφαρμογής) οι πολίτες. Όμως, η εταιρία, η οποία έχει εφοδιάσει με GPS τα πατίνια της, αρχικά δεν... προλάβαινε να τα μαζεύει από τα σπίτια πολιτών που σκέφτηκαν ότι θα μπορούσαν να τα οικειοποιηθούν και, στη συνέχεια, από κάθε πιθανό και απίθανο μέρος: Επάνω σε δέντρα, μέσα στη θάλασσα, σε σκουπιδοτενεκέδες. Αλλά ο μεγάλος πονοκέφαλος δεν είχε έρθει ακόμα.

Δύο εβδομάδες πριν, ένας 16χρονος, ο οποίος είχε νοικιάσει ένα πατίνι της Lime, συγκρούστηκε με αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά. Και ξεκίνησε η συζήτηση. Ποιοι επιτρέπεται να οδηγούν τα πατίνια; Πού; Ακολουθώντας ποιους κανόνες; Η Τροχαία, έχοντας λάβει δεκάδες καταγγελίες για πατίνια της Lime τα οποία κινούνταν σε κεντρικές λεωφόρους των πόλεων, απευθύνθηκε στο υπουργείο Mεταφορών.

Η εταιρία, αποφάσισε, μετά την παραγγελία έρευνας από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, να μοιράσει δωρεάν κράνη σε όσους χρησιμοποιούν τα πατίνια της, μείωσε τη μέγιστη ταχύτητά τους στα 20 χ.α.ω. από 25 και ανεβάζει «ηλεκτρονικό φράχτη» (geo-fencing) για να αποκλειστεί η κίνησή τους σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Αυτά είναι τα πρώτα μέτρα που πήρε, καθώς ο φόβος ενός φιάσκου αλά... Uber είναι ορατός. Στις ΗΠΑ, άλλωστε, όπου για να χρησιμοποιήσει κανείς Lime πρέπει να είναι άνω των 18 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης και κράνος, βρίσκεται σε δικαστικό αγώνα με την πόλη του Σαν Φραντσίσκο, όπου η κίνηση των πατινιών της απαγορεύθηκε. Στο Παρίσι, από την άλλη, απαγορεύθηκε να κινούνται σε πεζοδρόμια. Σε δεκάδες πόλεις, εξετάζονται ανάλογα μέτρα. Τι θα γίνει στις ελληνικές;