Το κίνημα της... αργής δημοσιογραφίας

Με την ηλεκτρονική δημοσιογραφία να σαρώνει με τρόπο άκομψο, κάποιοι ρομαντικοί αντιστέκονται και φέρνουν την... αργή δημοσιογραφία

Το κίνημα της... αργής δημοσιογραφίας

Στο σημερινό μας μπλογκ αποφασίσαμε να καταπιαστούμε με ένα θέμα μη αθλητικό, αλλά πιστεύουμε ενδιαφέρον για όσους εμπλέκονται με τη δημοσιογραφία ή απλά την αγαπούν. Με τον παραδοσιακό έντυπο τύπο να… αργοπεθαίνει, η ηλεκτρονική δημοσιογραφία έχει βγει μπροστά, είναι το μέλλον (και το παρόν) αλλά με τρόπο πολλές φορές αποκρουστικό. Με εκατοντάδες πλέον sites ανάμεσά μας, έχουν παρεισφρήσει στο χώρο αρκετοί επιτήδειοι, που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι ο εντυπωσιασμός και το γρήγορο κέρδος. Στο βωμό των κλικς και των «χτυπημάτων», η δημοσιογραφία που ξέραμε έχει πάει περίπατο και πλέον αυτό που μετράει είναι ο τίτλος, παραπλανητικός τις περισσότερες φορές για να …κερδίσει τον αναγνώστη και να μπει μέσα. Οι ειδήσεις πια δεν διασταυρώνονται και πως να γίνει αυτό, όταν η ταχύτητα είναι το παν και πρέπει αμέσως να ανεβάσεις το κομμάτι για να μην μείνεις πίσω σε σχέση με τους υπόλοιπους. Το αν η …είδηση στη συνέχεια βγαίνει μούφα, ποσώς ενδιαφέρει τους υπεύθυνους, αφού η δουλειά έγινε και τα «χτυπήματα» ήρθαν.

Κάποιοι ωστόσο, ίσως ρομαντικοί, ακόμη αντιστέκονται και εμφανίζεται τελευταία το κίνημα της… αργής δημοσιογραφίας. Πρόκειται στην ουσία για την επιστροφή στην παλιά «καλή δημοσιογραφία» των παραδοσιακών ΜΜΕ, στη χρήση του ρεπορτάζ, της ανάλυσης και των μεγάλων συνεντεύξεων, φακέλων και αφιερωμάτων. Η αργή δημοσιογραφία, που έρχεται σαν τάση και στην Ελλάδα, ταιριάζει πολύ µε το νέο business model των συνδρομητικών sites και της επί πληρωμή ανάγνωσης θεµάτων/θέασης video κλπ.

Η διαφημιστική αγορά στις ΗΠΑ αρχίζει να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στο κίνημα slow journalism, αν και οι θιασώτες της αργής δημοσιογραφίας είναι κόντρα στη διαφήμιση. Απαραίτητη όμως για την επιβίωση του μέσου.

Εδώ και δύο χρόνια, ο πρώην διευθυντής Ειδήσεων του BBC, Τζέιµς Χάρντινγκ, και η έως πρόσφατα εκλεγμένη πρόεδρος της Wall Street Journal και της επενδυτικής εταιρείας Dow Jones, Κέιτι Βάνικ Σµιθ, αποφάσισαν να κάνουν την αρχή ιδρύοντας ένα ειδησεογραφικό site που θα παρακολουθεί τα τεκταινόµενα µε ρυθμούς... χελώνας. Το όνομά του, Tortoise δηλαδή χελώνα.

Στο site τους, φιλοξενούνται µέσα στην ημέρα μόλις 5 ρεπορτάζ/ιστορίες µε συγκριτικό πλεονέκτημα το βάθος και την έρευνα. Δεν υπάρχουν έκτακτες ειδήσεις, αλλά ανάλυση για τους παράγοντες που δημιουργούν τις ειδήσεις. Οι πρώτες αντιδράσεις αποτελούν καλή «τροφή» για σκέψη.

Η καλή δημοσιογραφία ποτέ δεν πεθαίνει.