Δήμος Κόντος και Νίκος Ζήσης για το νέο τμήμα e-sports
Όσα δήλωσαν ο υπεύθυνος του προγράμματος e-sports της ΕΟΚ, Δήμος Κόντος, καθώς και ο προπονητής και Team Manager των e-sports, Νίκος Ζήσης.

Ο υπεύθυνος του προγράμματος e-sports της ΕΟΚ, Δήμος Κόντος, καθώς και ο προπονητής και Team Manager των e-sports, Νίκος Ζήσης, «φιλοξενήθηκε» στην εκπομπή «Κάθε πόλη μια μπασκέτα» του EOK WebRadio με τον Αργύρη Παγαρτάνη.
Ο Δήμος Κόντος είπε:
Ολυμπιακός: Σας ψάχνει ο... Μεντιλίμπαρ!
Για το πώς λειτουργεί το e-basketball στο ψηλότερο επίπεδο: «Όπως ξεκινάει το μπάσκετ σε μικρή ηλικία, που κάποιο παιδί παίζει επειδή του αρέσει, έτσι ακριβώς και το ΝΒΑ 2k και στο PlayStation ξεκινάς παίζοντας για διασκέδαση με τους φίλους σου. Όπως και στο μπάσκετ, επίσης κάποιος είναι καλύτερος από κάποιον άλλον. Έτσι εξελίσσεσαι αν θες να το ακολουθήσεις, γίνεται πιο επαγγελματικό, βρίσκεις μια ομάδα και φτάνεις σε ένα επίπεδο που υπάρχουν οργανωμένες ομάδες, οργανωμένα πρωταθλήματα, προπονητές. Οι μεγάλες και σοβαρές ομάδες έχουν και ψυχολόγο στην ομάδα. Κάθε φορά που είσαι σε ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον πρέπει να έχεις τον έλεγχο των συναισθημάτων σου, μπορεί να έχεις να αντιμετωπίσεις πίεση, έχεις φόρτο, άσχετα αν παίζεις με έναν μοχλό ή σωματικά σε ένα γήπεδο. Πρέπει να έχεις την αντοχή να αντέξεις κάτι τέτοιο. Υπάρχουν πάρα πολλές ώρες προπονήσεων και μελέτης. Υπάρχει μια άκρως παράλληλη σχέση μεταξύ του παραδοσιακού αθλητισμού με τα e-sports».
Για το ότι η FIBA «αγκάλιασε» και το κομμάτι του e-basketball και την απόφαση της ΕΟΚ να εμπλακεί με αυτό: «Είναι ένα… άθλημα θα έλεγα που σιγά-σιγά εξελίσσεται όλο και περισσότερο. Έχει όλο και περισσότερο κοινό που κάνει engagement ανά τα χρόνια. Γι’ αυτό έχει “πατήσει” η FIBA πάνω σε αυτό και θέλει να το εξελίξει. Γι’ αυτό κι εμείς δε χάνουμε την ευκαιρία σαν ΕΟΚ να εμπλακούμε στον κόσμο αυτόν, μέσω του προγράμματος e-sports της Ομοσπονδίας, σε πλήρη συνεργασία με την e-FIBA. Θέλουμε να συνδράμουμε και στην εξέλιξη των πραγμάτων με τα e-sports, αλλά και σε εθνικό επίπεδο με την Εθνική ομάδα. Όλα ξεκινούν από μέσα. Έχει δώσει το έναυσμα η Ομοσπονδία και γι’ αυτό πάει καλά και το πρόγραμμα των e-sports».
Για την παραλληλία που υπάρχει στο e-basketball με το πραγματικό μπάσκετ: «Το παιχνίδι μάς δίνει τη δυνατότητα να φτιάξουμε έναν χαρακτήρα δικό μας. Προφανώς αν θέλουμε μπορούμε να το φτιάξουμε καθ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση. Μπορείς αν θες να ασχοληθείς σοβαρά και να φτιάξεις έναν χαρακτήρα που πιστεύεις ότι θα ταιριάζει πιο πολύ στο playstyle σου, σε αυτό που θα σου άρεσε να κάνεις, να “καλλιεργήσεις” μόνο αυτόν και να κινείσαι στο γήπεδο παίζοντας μόνο με αυτόν τον τρόπο. Υπάρχουν αντίστοιχες θέσεις όπως στο μπάσκετ, υπάρχουν κι άλλοι ρόλοι μες στην πεντάδα. Έτσι ξεκινάς. Μετά βάζεις πολλές ώρες στην προπόνηση, βάζεις πολλή μελέτη και παίζεις. Όταν περάσεις και το “Rec Center”, που παίζεις με άλλους παίκτες ανά την Ευρώπη, αν είσαι πολύ καλός πας στο 100% ανταγωνιστικό κομμάτι του NBA 2K που είναι το “Pro-am”. Εκεί κατεβαίνει ομάδα πέντε ατόμων, όπως στα επίσημα τουρνουά, ξέρεις από πριν την ομάδα που κατεβάζεις και βρίσκεσαι αντιμέτωπος σε ένα πέντε-εναντίον-πέντε, που κάθε παίκτης χειρίζεται τον δικό του χαρακτήρα, τρέχουν συστήματα, αλλαγές στην άμυνα, πάρα πολλά πράγματα. Ουσιαστικά παίζεις μπάσκετ με το avatar σου. Ακριβώς όπως στο παραδοσιακό μπάσκετ, πρέπει να έχεις φυσική κατάσταση, μυαλό, αντανακλαστικά, ταχύτητα, αντίδραση, έλεγχο, έτσι ώστε να παίξεις σωστά. Υπάρχουν όλα αυτά σε παραλληλία».
Για την παγκόσμια ανάπτυξη του e-basketball: «Είναι “εκρηκτική” η ανάπτυξή που έχει υπάρξει τα τελευταία χρόνια. Όλα τα e-sports έχουν εξελιχθεί, γεμίζουν αρένες τεράστιες με fans και παίζουν όλοι δια ζώσης. Έτσι, η FIBA δεν έχασε την ευκαιρία και φτιάχνοντας την e-FIBA επενδύει κι αυτή στο e-basketball. Ετοιμαζόμαστε για την τέταρτη σεζόν της e-FIBA, που είναι το παγκόσμιο πρωτάθλημα της e-FIBA, και θα συμμετάσχουμε σαν Εθνική Ελλάδος. Έχει το δικό του format το τουρνουά. Μπορείς να προκριθείς μέσω των προκριματικών ανά τις ηπείρους, όπως και στο κανονικό μπάσκετ. Τα προκριματικά γίνονται σε online περιβάλλον, αλλά στην τελική φάση γίνεται δια ζώσης. Στήνονται PlayStation και οθόνες σε συγκεκριμένο χώρο, με την παρουσία φιλάθλων. Στην τέταρτη και την πέμπτη σεζόν της FIBA έχει συμφωνηθεί να γίνουν στο Ντουμπάι».
Για την προβολή του e-basketball: «Έχει αρκετό χώρο το ηλεκτρονικό μπάσκετ να αναπτυχθεί. Πέρυσι, με κάποια νούμερα που είχαμε, στην τρίτη σεζόν της e-FIBA είχαμε συνολικά προβολή πάνω από 600 χιλιάδες viewers και στην τελική φάση που ήταν live το event, είχαμε πάνω από 300 χιλιάδες viewers. Μπορεί να μη μπορείς να γεμίζεις ένα γήπεδο με 80 χιλιάδες κόσμο, αλλά ένα stream μπορείς να το γεμίσεις με όσο κόσμο θέλεις».
Για το πότε θα γίνει η προκριματική φάση ενόψει του Παγκοσμίου: «Η προκριματική φάση στην οποία συμμετέχουμε θα είναι Ιανουάριο με Φεβρουάριο, αλλά δεν έχουν βγει ακόμα ημερομηνίες. Αναμένουμε να ενημερωθούμε από την e-FIBA κι εμείς και εννοείται θα το κάνουμε γνωστό με ανακοινώσεις για να στηρίξει και ο κόσμος όπως θέλει φυσικά».
Για το ρόστερ της Εθνικής στα προκριματικά: «Έχουμε κάποιους παίκτες που είχαν συμμετάσχει πέρυσι και πρόπερσι στην Εθνική ομάδα και είναι σίγουρα στους κορυφαίους που έχουμε ακόμα και τώρα. Θα γίνει περαιτέρω διαλογή από τον προπονητή μας και φυσικά τουρνουά που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τη βελτίωση των παικτών. Θα έχουμε και try-outs, έχει ήδη ανακοινωθεί ένα για τον Νοέμβριο. Θα υπάρχει και ανοιχτή φόρμα συμμέτοχης προς τα τέλη Οκτωβρίου που θα μπορεί ο κόσμος να δηλώσει συμμετοχή αν ενδιαφέρεται. Θα υπάρχουν ευκαιρίες φέτος».
Για το πλάνο της ΕΟΚ σχετικά με τα e-sports: «Δε θα κάνουμε απλά μια δοκιμή για να δούμε πώς θα πάει. Θα κάνουμε μια μακροχρόνια επένδυση, να εδραιωθεί το πρόγραμμα των e-sports, να υπάρχει για το μέλλον, για τους επόμενους gamers που θα έρθουν, για τα επόμενα παιχνίδια. Να εκπροσωπούμε την Ελλάδα ακόμα και σε αυτό το κομμάτι».
Για το αν κάτι τέτοιο «ανοίγει» την όρεξη για περαιτέρω εξάπλωση της ΕΟΚ στον χώρο του e-basketball: «Υπάρχουν σκέψεις για να εξαπλωθούμε στον χώρο και εκτός της e-FIBA. Ανάλογα με την ανταπόκριση και τον απολογισμό της σεζόν θα δούμε πώς θα κινηθούμε. Υπάρχει όρεξη, υπάρχουν σχέδια και θα υπάρξουν και πολλές ευκαιρίες φέτος».
Για το τουρνουά “European Draft Nights” της ΕΟΚ: «Το πρώτο τουρνουά που έχουμε διοργανώσει θα είναι πανευρωπαϊκού επιπέδου. Θα γίνει online φυσικά. Λέγεται “European Draft Nights” και θα είναι υπό την αιγίδα της FIBA. Θα μαζέψουμε με πρόσκληση τους καλύτερους παίκτες απ’ την Ευρώπη, θα τους κάνουμε draft στις ομάδες όσο πιο αξιόπιστα πιστεύουμε εμείς και θα δούμε έτσι ηλεκτρονικό μπάσκετ σε πολύ υψηλό επίπεδο».
Ο Νίκος Ζήσης μίλησε:
Για το πώς ξεκίνησε η δική του πορεία στο e-basketball: «Για κάποιον που δεν έχει καμία επαφή, είναι απλά ένα άθλημα που για να γίνεις καλύτερος πρέπει να αφιερώνεις χρόνο, να διαβάζεις, να παρακολουθείς πώς παίζουν οι άλλοι. Το φοβερό για εμένα και στην ηλικία που είμαι, στα 40 μου χρόνια, είναι πως κάποιος μπορεί να το ξεκινήσει αυτό 30 χρονών, να μην έχει ακουμπήσει ποτέ μπάλα μπάσκετ και να φτάσει μετά από κάποια χρόνια να διεκδικείς έπαθλα σε τουρνουά, να πληρώνεσαι με μισθό και όλα αυτά».
Για το αν υπάρχει scouting στο e-basketball: «Βεβαίως υπάρχει scouting. Επειδή στο ψηλότερο επίπεδο που παίζεται το παιχνίδι που ανταγωνιζόμαστε είναι στάνταρ οι άνθρωποι που βρίσκονται αντιμέτωποι, τα τελευταία 3-4 χρόνια της e-FIBA είναι γνωστοί οι αντίπαλοί μας στις μεγάλες ομάδες. Ξέρουμε πώς θα παίξει η Τουρκία, ασχέτως αν δε μπορούσαμε να το σταματήσουμε εύκολα, πώς θα παίξει η Ιταλία, που παίζει λίγο διαφορετικά με πολλά plays στο παιχνίδι της και με of-ball κινήσεις. Υπάρχει scouting και υπάρχουν και στρατηγικές για να τους σταματήσουμε. Πέρυσι δεν πήγαμε τόσο καλά, δε δούλεψε τόσο καλά το κομμάτι του scouting, αλλά πρόπερσι πήραμε δυο νίκες σταματώντας απλά αυτά που έκαναν οι Γάλλοι και Ιταλοί. Το πρόβλημα είναι στις ομάδες που δεν είναι γνωστοί οι παίκτες, πράγμα το οποίο το αντιμετωπίσαμε και πέρυσι, με το Κόσοβο αν θυμάμαι καλά. Δεν ξέραμε κανέναν και έπρεπε να κάνουμε scouting μες στον αγώνα ουσιαστικά. Scouting έχουν και οι παίκτες μας, γιατί έχουμε αρκετούς παίκτες που παίζουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια που παίζουν σε επίπεδο τουρνουά. Υπάρχουν παίκτες που ξέρουν πώς παίζουν οι αντίπαλοί τους και έχουν και φιλίες μεταξύ τους».
Για το αν παρακολουθούν βίντεο μετά τους αγώνες: «Σε αυτό το κομμάτι δεν έχουμε φτάσει σε ψηλά επίπεδα. Δεν είναι εύκολο το βίντεο, γιατί πρέπει να θυμόμαστε πως οι αθλητές μας είναι εθελοντές. Δεν έχουν τον πολύ ελεύθερο χρόνο για να μπορούν να δουν και μία ώρα βίντεο μαζί με εμένα που θα κάτσω να το δω. Σίγουρα, όμως, γίνεται ανάλυση έτσι ώστε να δούμε τι μπορούμε να φτιάξουμε στο επόμενο ματς. Πάλι μέσα στα ματς είναι πολύ micro οι αλλαγές που μπορούν να γίνουν».
Για την επιλογή των παικτών του ρόστερ: «Καταρχάς, στο ψηλότερο επίπεδο το 90% των παικτών χρησιμοποιούν τα ίδια αρχέτυπα. Όλοι έχουν τον ίδιο playmaker πάνω-κάτω, απλά κάποιοι τον παίζουν διαφορετικά ανάλογα με το πόσο καλό skill έχεις στα δάχτυλα. Μπαίνει μέσα το basketball IQ, η διαχείριση του θυμού σου, το πώς αντιδράς σε συνθήκες πίεσης και όλα αυτά. Για να διαλέξουμε εμείς, υπάρχει μια διαδικασία με βάση δεδομένων, έχουμε scouting report για όλους τους γνωστούς μας παίκτες, περιμένουμε να μας στείλει κάποιος βίντεο που παίζει και σε τι τουρνουά παίζει. Έχουμε ένα γενικό πλάνο παιχνιδιού, να είμαστε πέντε παίκτες με διαφορετικά αρχέτυπα ο καθένας, όπου ο καθένας κάνει κάτι πάρα πολύ καλά. Η διαφορά γίνεται όταν χρειάζεται να παίξουμε situational basketball, που μετράει το τι αποφάσεις θα πάρουμε σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Στο κορυφαίο επίπεδο ο καθένας είναι σούπερ εξειδικευμένος».
Για τον τρόπο παιχνιδιού της Εθνικής: «Προσπαθούμε να βρούμε τους ανθρώπους που ταιριάζουν στον τρόπο που θέλουμε να παίξουμε. Είναι ο κλασσικός ελληνικός τρόπος, με πολλή άμυνα και στην επίθεση τίμια να κερδίσουμε. Είναι πολύ μεγάλο το skillgap στην άμυνα. Αν κάποιος μπορεί να παίξει άμυνα θα κερδίσεις πολύ περισσότερα ματς απ’ όσα θα χάσει. Το αν κάποιος έχει basketball IQ, έχει μάθει να είναι μέλος σε μια ομάδα, είναι καλός συμπαίκτης, δίνει την έξτρα πάσα, κάνει την περιστροφή, εμπιστεύεται τον συμπαίκτη του, είναι πολύ μεγάλο μέρος της επιτυχίας».