Σκανδαλώδης αισχροκέρδεια στο ντίζελ κίνησης
Για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά δεδομένα, το πετρέλαιο κίνησης πέρασε σε πολλά πρατήρια την τιμή της αμόλυβδης, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις αγγίζει ή ξεπερνά τα 2 ευρώ το λίτρο!
Και αυτό γιατί από 1η Οκτωβρίου σταμάτησε να ισχύει η επιδότηση των 0,15 ευρώ το λίτρο στην αντλία. Όμως και πάλι, δεν θα έπρεπε το πετρέλαιο κίνησης να έχει φτάσει σε αυτές τις τιμές, βάσει δεδομένων και αριθμών.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Τόσο η βενζίνη όσο και το ντίζελ κίνησης παράγονται από αργό πετρέλαιο και επομένως το κόστος του αργού πετρελαίου είναι ο κύριος παράγοντας που επηρεάζει τις τιμές τους. Ωστόσο, οι τιμές των καυσίμων αντικατοπτρίζουν επίσης το κόστος διύλισης, τους φόρους και το κόστος διανομής και μάρκετινγκ. Επιπλέον, οι τιμές λιανικής επηρεάζονται από τη ζήτηση της αγοράς. Αυτοί οι παράγοντες οδηγούν σε διαφορά τιμής μεταξύ βενζίνης και ντίζελ.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Τι ισχύει για το κόστος διύλισης; Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διύλισης, το αργό πετρέλαιο διαχωρίζεται σε διαφορετικά συστατικά και αυτά τα συστατικά μετατρέπονται μέσω περαιτέρω επεξεργασιών σε βενζίνη, καύσιμο ντίζελ και άλλα προϊόντα πετρελαίου. Το ντίζελ είναι βαρύτερο και λιγότερο πτητικό από τη βενζίνη, γεγονός που καθιστά πιο εύκολη τη διύλιση από το αργό πετρέλαιο. Ως αποτέλεσμα, το ντίζελ τείνει να είναι φθηνότερο από τη βενζίνη στις περισσότερες χώρες σε όλο τον κόσμο.
Αυτό ίσχυε χρόνια και στην Ελλάδα με αποτέλεσμα το ντίζελ κίνησης να είχε μια διαφορά περίπου της τάξεως των 0,20-0,30 €/λτ. συγκριτικά με την 95άρα βενζίνη. Να σημειωθεί ακόμα ότι ο συντελεστής ΕΦΚ σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 €/1.000 λτ., αντίστοιχα. Οπότε το πετρέλαιο κίνησης είναι φθηνότερο στην παραγωγή του και με λιγότερους φόρους. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει χαμηλότερη τιμή στην αντλία.
Ενδεικτικά, πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η τιμή διυλιστηρίου για την 95άρα βενζίνη ήταν στα 1.374 €/m3 και του πετρελαίου κίνησης στα 1.145 €/m3 (φθηνότερο το ντίζελ κατά 229 €/m3). Μια μέρα μετά την εισβολή (25 Φεβρουαρίου 2022) η βενζίνη έφτασε τα 1.434 €/m3 και το ντίζελ τα 1.195 €/m3. Ένα μήνα αργότερα, το ντίζελ αυξήθηκε δυσανάλογα πολύ (1.489 €/m3) και η ψαλίδα έκλεισε σε σχέση με τη βενζίνη (1.553 €/m3), για να φθάσουμε τώρα το ντίζελ να είναι ακριβότερο στο διυλιστήριο από την 95άρα!
Τιμές για εταιρείες εμπορίας (29-31 Ιανουαρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1.373,933 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.373,446 €/m3 (Motor Oil) |
Πετρέλαιο κίνησης: 1.144,703 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.143,716 €/m3 (Motor Oil) |
Μέσες πανελλαδικές τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων (31 Ιανουαρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1,824 €/λτ. |
Diesel Κίνησης: 1,566 €/λτ. |
Τιμές για εταιρείες εμπορίας (25 Φεβρουαρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1.433,763 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.433,286 €/m3 (Motor Oil) |
Πετρέλαιο κίνησης: 1.195,298 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.194,322 €/m3 (Motor Oil) |
Μέσες πανελλαδικές τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων (25 Φεβρουαρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1,902 €/λτ. |
Diesel Κίνησης: 1,635 €/λτ. |
Τιμές για εταιρείες εμπορίας (30 Μαρτίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1.553,475 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.552,986 €/m3 (Motor Oil) |
Πετρέλαιο κίνησης: 1.489,059 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.488,062 €/m3 (Motor Oil) |
Μέσες πανελλαδικές τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων (30 Μαρτίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 2,077 €/λτ. |
Diesel Κίνησης: 2,002 €/λτ. |
Τιμές για εταιρείες εμπορίας (6 Οκτωβρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1.496,543 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.496,024 €/m3 (Motor Oil) |
Πετρέλαιο κίνησης: 1.501,384 €/m3 (ΕΛ.ΠΕ), 1.500,266 €/m3 (Motor Oil) |
Μέσες πανελλαδικές τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων (6 Οκτωβρίου 2022) |
Βενζίνη 95 οκτανίων: 1,994 €/λτ. |
Diesel Κίνησης: 1,961 €/λτ. |
Σημειώσεις:
- Οι τιμές των διυλιστηρίων είναι με φόρους, τέλη, προ ΦΠΑ.
- το 1 m3 ισούνται με 1.000 λίτρα καυσίμου