Ain Dubai: Η μεγαλύτερη ρόδα παρατήρησης στον κόσμο ανοίγει για το κοινό

Σε μια πόλη που χαρακτηρίζεται από υπερβολή, η τελευταία προσθήκη στη μακρά λίστα των ακραίων επιτευγμάτων είναι ένας τροχός παρατήρησης, με το Ντουμπάι να παίρνει ακόμη μια θέση στα βιβλία ρεκόρ. Η μεγαλύτερη ρόδα παρατήρησης στον κόσμο ονομάζεται πλέον Ain Dubai.

Ain Dubai: Η μεγαλύτερη ρόδα παρατήρησης στον κόσμο ανοίγει για το κοινό

Το Ain Dubai, που βρίσκεται υπό κατασκευή εδώ και έξι χρόνια στο Bluewaters Island, θα ανοίξει στις 21 Οκτωβρίου, καθιστώντας έτσι τον μεγαλύτερο τροχό παρατήρησης στον κόσμο. Αλλά δεν έχει κερδίσει απλώς τον ανταγωνισμό, αλλά μάλλον θα υπάρξει στην κορυφή της λίστας για πολλά χρόνια ακόμα.

Στο ύψος των 250 μέτρων, το Ain Dubai είναι 82 μέτρα υψηλότερο από τον τρέχοντα ψηλότερο τροχό του κόσμου, τον High Roller στο Λας Βέγκας. Είναι σχεδόν διπλάσιο από το London Eye, το οποίο υψώνεται πάνω από τον Τάμεση στα 135 μέτρα.

Δεν είναι απλά μια πόλη που κάνει μισοπράγματα, η τελευταία διάκριση του Ντουμπάι απλώς προσθέτει στη συνεχώς αυξανόμενη λίστα με τα κατορθώματα της μηχανικής που καταλαμβάνει σελίδες στα Παγκόσμια Ρεκόρ Γκίνες. Το Ντουμπάι κατέχει τον ψηλότερο πύργο στον κόσμο (το Burj Khalifa), το ψηλότερο εστιατόριο στον κόσμο, την υψηλότερη πισίνα, το μεγαλύτερο σιντριβάνι, το ταχύτερο τρενάκι, το μεγαλύτερο κλειστό θεματικό πάρκο στον κόσμο και … πολλά άλλα.

Η έναρξη της κατασκευής του ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο του 2013, όμως χρειάστηκε περισσότερα από οκτώ χρόνια για να ολοκληρωθεί. Ξεκίνησε τον Μάιο του 2015, με αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης στις αρχές έως τα μέσα του 2019. Η ημερομηνία αυτή μεταφέρθηκε αργότερα στις 20 Οκτωβρίου 2020, η οποία στη συνέχεια αναβλήθηκε για άλλη μια χρονιά, καθώς το Expo 2020 καθυστέρησε ένα χρόνο λόγω της πανδημίας.

Ενώ οι φήμες διασπείρονταν για τους λόγους των καθυστερήσεων, η ομάδα του Ain Dubai λέει ότι οποιοδήποτε κτιριακό έργο σε αυτό το ύψος, αναμένεται να υπάρξουν καθυστερήσεις.

Χωρητικότητα για 1.750 αναβάτες

©Dubai Creek Hotels/Facebook

Ο Ντάρεν Μπρουκ, ανώτερος τεχνικός διευθυντής της WSP ήταν επικεφαλής σύμβουλος και αρχιτέκτονας του έργου, ο οποίος ουσιαστικά σχεδίασε τον τροχό.

«Το έργο έχει τον τετραπλάσιο όγκο ενός απλού τροχού, έτσι έπρεπε να δώσουμε πολύ μεγαλύτερη έμφαση στο σχεδιασμό, διασφαλίζοντας ότι η σχεδιαστική προσέγγιση είναι όσο πιο εκλεπτυσμένη μπορούμε, ενώ διευρύνουμε ακόμη τα πρότυπα σχεδιασμού. Βελτιώνοντας τα για να φτάσουμε πραγματικά σε έναν αποδοτικό, οικονομικό και λειτουργικό σχεδιασμό». Οι αριθμοί που σχετίζονται με το έργο είναι εντυπωσιακοί.

Η κατασκευή χρησιμοποίησε 11.200 τόνους χάλυβα για την κατασκευή, περίπου 33% περισσότερο από αυτό που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του Πύργου του Άιφελ. Η μέγιστη δύναμη ανύψωσης που απαιτείται για την ανέγερση του τροχού ήταν 2.500 τόνοι. Ο κόμβος και ο άξονας της δομής ζυγίζουν 1.805 τόνους, ισοδύναμα με τέσσερα αεροπλάνα A380, ενώ το συνδυασμένο βάρος της ζάντας και των 48 καμπινών επιβατών είναι 7.500 τόνοι.

Αν οι 192 ακτίνες που συγκρατούν τον τροχό στη θέση τους, οι οποίες αποτελούνται από 107 ξεχωριστά σύρματα πάχους 9 χιλιοστών, ήταν τοποθετημένες από άκρη σε άκρη, θα εκτείνονταν από το Ντουμπάι μέχρι το Κάιρο. Κάθε μία από τις 48 καμπίνες έχει σχεδιαστεί για να χωρά 40 άτομα, πράγμα που σημαίνει ότι έως και 1.750 άτομα μπορούν να βρίσκονται στο Ain Dubai κάθε φορά.

Δεδομένου ότι το Bluewaters είναι ένα τεχνητό νησί, χρειάστηκε να τρυπήσουν μέχρι τον πυθμένα για να αντέξει το βάρος της δομής.

Παγκόσμια τεχνογνωσία

Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι καμπίνας για περιστροφή 38 λεπτών: καμπίνες παρατήρησης, οι επίσημες καμπίνες (αυτές είναι η επιλογή “VIP” και έχουν μπαρ στο κέντρο) και ιδιωτικές καμπίνες, στις οποίες γίνεται κράτηση για ειδικές περιπτώσεις και περιλαμβάνει την επιλογή ενός ιδιωτικού δείπνου τριών πιάτων για δύο περιστροφές.

Η υλοποίηση αυτού σήμαινε την απόκτηση εμπειρογνωμοσύνης από όλες τις γωνιές του πλανήτη, σύμβουλοι από τα ΗΑΕ, τη Νότια Κορέα, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Κάτω Χώρες, τη Γαλλία και την Ιταλία συνέβαλαν όλοι σε βασικές πτυχές του σχεδιασμού.

Ίσως, όμως η μεγαλύτερη τομή τους ήταν ο Κέβιν Ντάιερ, που ανάλαβε το ρόλο του διευθυντή λειτουργίας του Ain Dubai. Ο Ντάιερ είναι ο πρώην τεχνικός διευθυντής του London Eye. Το Ain Dubai έχει σχεδιαστεί για να λειτουργήσει 300.000 κύκλους, ή περίπου 60 χρόνια, τηρώντας αυστηρούς κανόνες σχεδιασμού και ασφάλειας, ενώ υπάρχουν μέτρα που έχουν ληφθεί για να παραταθεί αυτή η διάρκεια ζωής.

«Οι ειδικοί από το Politecnico di Milano, που εργάστηκαν στο London Eye, ειδικεύτηκαν στην ανάλυση των καλωδίων της δομής, για να προσπαθήσουν να διαρκέσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Με αυτόν τον τρόπο, μπόρεσαν να «διπλασιάσουν τη ζωή των καλωδίων» ερευνώντας τους κύκλους τάσης και τα πραγματικά φορτία σε καθένα από τα καλώδια του London Eye, και όχι τα προβλεπόμενα φορτία», δήλωσε ο Brooke.

Πολλά καλώδια είναι επίσης εξοπλισμένα με επιταχυντές, για την παροχή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο για κάθε έναν από τους κύκλους τάσης, τα οποία θα αναλυθούν και αποσκοπούν στην παράταση της διάρκειας ζωής των καλωδίων, και συνεπώς στη συνολική δομή επίσης.

Σεισμοί και καταιγίδες

Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας κατασκευής, υπήρχαν φήμες για ελαττώματα στο σχεδιασμό που συνέβαλαν στην καθυστέρηση της ημερομηνία εγκαινίων. «Δεν έχω ακούσει μια φήμη που βασίζεται σε κάποιο πραγματικό γεγονός. Έχω ακούσει φήμες ότι τα θεμέλια βυθίζονταν, για παράδειγμα», επισημαίνει.

«Το Ain Dubai είναι το ασφαλέστερο μέρος στο Ντουμπάι. Και το εννοώ για δύο θεμελιώδεις λόγους. Ο πρώτος, έχει σχεδιαστεί για σεισμό 2.475 ετών. Το μόνο άλλο μέρος που σχεδιάζεται έτσι είναι ένα νοσοκομείο. Είναι επίσης σχεδιασμένο για καταιγίδες 100 μιλίων ανά ώρα, δηλαδή η τυφώνα ταχύτητας 12 μποφόρ».

«Αυτό φυσικά σημαίνει ότι στην πορεία, τα πράγματα δεν πάνε πάντα σύμφωνα με το σχέδιο. Αντέξαμε τις προκλήσεις, όντας στο πνεύμα του Ντουμπάι, προσαρμοστήκαμε, βρήκαμε λύσεις και είμαστε σίγουροι ότι αυτό που προσφέρουμε κάνει το Ain Dubai να ξεχωρίζει από κάθε προηγούμενο κατασκεύασμα».

Εισιτήρια πωλούνται στο επίσημο site. Οι τιμές ξεκινούν από 130 Ντίρχαμ, που ανέρχεται περίπου στα 29 ευρώ.

Πηγή: travelestate.gr