Πότε και πώς ο Μανώλης Χιώτης λάνσαρε το τετράχορδο μπουζούκι
Ο Μανώλης Χιώτης την σεζόν 1956-57 μετέτρεψε το μπουζούκι από τρίχορδο σε τετράχορδο και πήρε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Την καλλιτεχνική σεζόν 1956-57 ο Μανώλης Χιώτης άλλαξε τα πάντα στο λαϊκό τραγούδι προσθέτοντας μια ακόμα χορδή στο μέχρι τότε τρίχορδο μπουζούκι. Αυτό έγινε με τη βοήθεια του οργανοποιού Παναγή και για τον νεωτερισμό αυτό ο σπουδαίος συνθέτης και σολίστας έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Τα πρώτα τετράχορδα τα οποία δοκίμασε ο Χιώτης είχαν το ίδιο μήκος ταστιέρας αλλά ήταν πιο φαρδιά.
Το κούρδισμα ρε-λα-φα-ντο δημιουργούσε ένα πρόβλημα, γιατί η φα χορδή, η τρίτη στη σειρά, τεντωνόταν υπερβολικά και κάθε τόσο έσπαγε.
Ολυμπιακός: Κινήσεις επίθεσης από την αρχή χωρίς τέλος
Τη λύση έδωσε ο πολύπειρος οργανοποιός Ζοζέφ, που συρρίκνωσε την έκταση της ταστιέρας, για να μειώσει την πίεση της μοιραίας χορδής.
Έτσι η ταστιέρα έφτασε να τους 67 πόντους. Παλιότεροι μουσικοί υποστηρίζουν ότι ο Χιώτης στην αρχή ακολούθησε κιθαρίστικο κούρδισμα, μι-σι-σολ-ρε, αλλά με παρέμβαση Λεμονόπουλου κούρδισε το όργανο με τον ορθόδοξο τρόπο.
Έτσι φτάσαμε στο ρε-λα-φα-ντο. Υπήρχαν και παλιότερα τετράχορδα, τα λεγόμενα τετράχορδα-μαντόλες που τα κούρδιζαν ρε-λα-ρε-λα αλλά δεν έχουν καμία σχέση με το τετράχορδο του Χιώτη. Πιθανότατα το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε ο Χιώτης με το τετράχορδο να ήταν η «Θεσσαλονίκη» με τον Στέλιο Καζαντζίδη το 1956.
Πηγή: Οκτώ λαϊκά πορτραίτα, Γιώργος Άλτης