«Δελφίν», το πρώτο μάχιμο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου

Στις 22 Σεπτεμβρίου 1912 καταπλέει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας το νέο απόκτημα του πολεμικού ναυτικού, το υποβρύχιο «Δελφίν», το πρώτο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου.

«Δελφίν», το πρώτο μάχιμο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου

Το πρώτο μάχιμο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου και το πρώτο στην παγκόσμια ναυτική ιστορία που εκτόξευσε τορπίλη κατά εχθρικού πολεμικού πλοίου. Την επομένη η εφημερίδα «Εμπρός» έγραψε για το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού: «Το σχήμα του "Δελφίνος" είναι ακριβώς σχήμα μετάλλινου τεραστίου πούρου, χρώματος βαθυκυάνου, μήκους ολίγον μικρότερον των τορπιλλοβόλων μας. Επί του καταστρώματός του, επίσης καμπυλοειδούς, έχει μόνο δύο κοντούς ιστούς, μίαν μικράν γέφυραν δια τον κυβερνήτην του και στερείται τελείως καπνοδόχου. Κατά την κατάδυσίν του, γέφυρα και ιστοί εξαφανίζονται τελείως υπό το ύδωρ».

Το πρώτο μάχιμο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου διεκδίκησε μια παγκόσμια πρωτιά. Στις 9 Δεκεμβρίου 1912 έγινε το πρώτο υποβρύχιο στην παγκόσμια ναυτική ιστορία που εκτόξευσε τορπίλη κατά εχθρικού πολεμικού πλοίου και συγκεκριμένα του τουρκικού καταδρομικού «Μετζηδιέ» (Medjidieh), στο πλαίσιο του Α' Βαλκανικού Πολέμου. Αν και η βολή ήταν αποτυχημένη, το «Δελφίν» έγραψε ιστορία.

H ναυπήγηση του «Δελφίν» ήταν αποτέλεσμα της αναδιοργάνωσης του ελληνικού στρατεύματος, που ακολούθησε το στρατιωτικό κίνημα στο Γουδή (15 Αυγούστου 1909) και ήταν ένα από τα κύρια αιτήματα του Στρατιωτικού Συνδέσμου υπό τον συνταγματάρχη Νικόλαο Ζορμπά. Η παραγγελία για τη ναυπήγηση του πρώτου ελληνικού καταδυομένου (λέξη της εποχής για το υποβρύχιο) δόθηκε από την κυβέρνηση Δραγούμη στα γαλλικά ναυπηγεία Schneider τον Σεπτέμβριο του 1910. Η ναυπήγησή του άρχισε το 1911 και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 1912. Η παραλαβή του «Δελφίν» έγινε στις 21 Αυγούστου 1912 στον ναύσταθμο της Τουλόν από τον πλωτάρχη Στέφανο Παπαρηγόπουλο, που ήταν και ο πρώτος κυβερνήτης του. Το «Δελφίν», υποβρύχιο τύπου «Λομπέφ», είχε εκτόπισμα 310/450 τόνων, ανέπτυσσε ταχύτητα 8.5/13 κόμβων και ο οπλισμός του αποτελείτο από 4 εκτοξευτήρες τορπιλών των 45 εκ. εξωτερικά του σκάφους κάτω από το ξύλινο κατάστρωμα. Είχε πλήρωμα 18 ανδρών.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ...

1888: Εκδίδεται το πρώτο τεύχος του δημοφιλούς περιοδικού "National Geographic".

1915: Αγγλογαλλικά στρατεύματα της Αντάντ αποβιβάζονται στη Θεσσαλονίκη, λίγες ώρες μετά την παραίτηση Βενιζέλου, ακυρώνοντας την ουδετερότητα της Ελλάδας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

1939: Πραγματοποιείται κοινή παρέλαση της Βέρμαχτ και του Κόκκινου Στρατού στο Μπρεστ, μετά το τέλος της εισβολής στην Πολωνία.

1963: Ο 20χρονος τότε Χούλιο Ιγκλέσιας αναγκάζεται να βάλει τέλος στην ποδοσφαιρική του καριέρα, μένοντας μερικώς παράλυτος μετά από αυτοκινητικό ατύχημα.

1968: Ξεκινά το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της Α’ Εθνικής στο οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά το δικαίωμα των δύο αλλαγών παικτών στη σύνθεση κατά τη διάρκεια του αγώνα.

1994: Μεταδίδεται το πρώτο επεισόδιο της δημοφιλούς αμερικανικής τηλεοπτικής σειράς «Τα φιλαράκια».

1997: Η ΟΥΕΦΑ τιμωρεί την Άντερλεχτ με αποκλεισμό ενός έτους από κάθε ευρωπαϊκή διοργάνωση λόγω δωροδοκίας του διαιτητή Μουρό στον επαναληπτικό τελικό του Κυπέλλου ΟΥΕΦΑ με τη Νότιγχαμ Φόρεστ το 1984!

2001: Ο Αντώνης Φώτσης υπογράφει στην ομάδα του ΝΒΑ, Μέμφις Γκρίζλις.

2010: Ανακοινώνεται ότι η τροπική καταιγίδα με το όνομα «Μαλάκας» (Malakas), η οποία πλήττει νησιά της Ιαπωνίας, αναμένεται να μετατραπεί σε τυφώνα, με ταχύτητες που θα φτάσουν τα 157 χιλιόμετρα την ώρα. Στις Φιλιππίνες η λέξη "malakas" σημαίνει «δυνατός» και το συγκεκριμένο όνομα αποδόθηκε δίκαια στον τυφώνα, εξαιτίας των τεράστιων ζημιών που προκάλεσε.



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110