Το πρώτο δρομολόγιο Αθήνα - Πειραιάς με τρένο

Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 εκτελείται το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο του ατμοκίνητου αστικού σιδηροδρόμου Αθήνα – Πειραιάς.

Το πρώτο δρομολόγιο Αθήνα - Πειραιάς με τρένο

Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά - Κηφισιάς, γνωστός ως Ηλεκτρικός, μετράει σχεδόν ενάμιση αιώνα ζωής. Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος συνέδεσε το 1869 την Αθήνα με τον Πειραιά, που μέχρι τότε οι άμαξες και τα παμφορεία ήταν το μόνο μέσο συγκοινωνίας μεταξύ τους.

Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του τέθηκε από τον Φρειδερίκο Φεράλδη το 1835, έναν χρόνο αφότου η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, αλλά απορρίφθηκε από την τότε κυβέρνηση. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1843, ο Αλέξανδρος Ραγκαβής επαναλαμβάνει δημόσια την πρόταση, αλλά και πάλι δεν υπήρξε ανταπόκριση. Το 1855 ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος καταθέτει το πρώτο νομοσχέδιο για την ίδρυση σιδηροδρόμου Αθήνας - Πειραιά. Είναι ο Νόμος ΤΖ «περί συστάσεως σιδηροδρόμου απ' Αθηνών εις Πειραιά», ο οποίος δίνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης στην εταιρία που θα αναλάμβανε το έργο για 55 χρόνια. Το 1857 το δικαίωμα αυτό αυξάνεται σε 75 χρόνια.

Έπειτα από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου, το 1867 κατακυρώνεται στον Άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος τον Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο. Έναν χρόνο μετά, το 1868, ο Πίκερινγκ μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρεία του «Απ' Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» - ΣΑΠ ΑΕ. Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 η εταιρεία έχει τελειώσει το έργο και γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής.

Από το πρώτο επίσημο δρομολόγιο, το 1869, έως τις 16 Σεπτεμβρίου του 1904, οπότε πραγματοποιήθηκε η ηλεκτροδότηση του σιδηροδρόμου, μεσολάβησαν η στρώση διπλής γραμμής και η έναρξη κατασκευής σήραγγας το 1889 από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια (Λυκούργου και Αθηνάς), όπου δημιουργήθηκε και ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας, ο οποίος εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου του 1895.

Σε όλη αυτήν τη διαδρομή του, από το 1869 έως σήμερα, ο σιδηρόδρομος έζησε στιγμές μεγαλείου και συμφορές. Μετέφερε βασιλείς, υψηλούς επισκέπτες, έδωσε το «παρών» στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, μετέφερε στρατιώτες του πολέμου 1912-1913. Βομβαρδίστηκε και επέζησε, πραγματοποιώντας εκατομμύρια δρομολόγια που εξυπηρέτησαν δισεκατομμύρια επιβάτες.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ...

1864: Κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφυλίου, το υποβρύχιο των νοτίων «Χάνλεϊ» επιτίθεται κατά του πολεμικού «Χαουζοτόνικ» των βορείων. Και τα δύο καταλήγουν στον βυθό. Πρόκειται για την πρώτη ναυμαχία ανάμεσα σε υποβρύχιο και πλοίο επιφανείας.

1914: Ο ελληνικός στρατός εγκαταλείπει τη Βόρεια Ήπειρο, έπειτα από απαίτηση των Μεγάλων Δυνάμεων. Σχηματίζεται η προσωρινή κυβέρνηση της Βόρειας Ηπείρου υπό τον Γεώργιο Χρηστάκη-Ζωγράφο, η οποία διακηρύσσει την αυτονομία της περιοχής.

1931: Το μπέιζμπολ είναι το πρώτο αθλητικό γεγονός που μεταδίδεται τηλεοπτικά στην Ιαπωνία.

1982: Ο πολιτικός γάμος καθιερώνεται στην Ελλάδα ως ισόκυρος με τον θρησκευτικό.

1996: Στη Φιλαδέλφεια της Πενσιλβάνια ο παγκόσμιος πρωταθλητής Γκάρι Κασπάροφ νικά στο σκάκι τον υπερυπολογιστή Deep blue.

1997: Στον εισαγγελέα οδηγούνται 16 άτομα, τα οποία κατηγορούνται για τη διοργάνωση κυνομαχιών με στοιχήματα στο Μακροχώρι Ημαθίας. Κατά τη διάρκεια των κυνομαχιών, τα ζώα πάλευαν μέχρι θανάτου. Στις 24 Φεβρουαρίου θα καταδικαστούν σε ποινές φυλάκισης από έξι μήνες έως έναν χρόνο.

2003: Αρχίζει η επιβολή διοδίων σε όσους εισέρχονται με τα αυτοκίνητά τους στο κέντρο του Λονδίνου.

2006: Μεγάλη κατολίσθηση λάσπης στις Φιλιππίνες προκαλεί τον θάνατο επισήμως σε 1.126 άτομα.

2008: Το Κόσοβο γίνεται ανεξάρτητο κράτος από τη Σερβία.

2012: Ληστές εισβάλλουν στο Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αρχαία Ολυμπία και αφαιρούν 65 εκθέματα. Ανάμεσα σε αυτά και ένα χρυσό δαχτυλίδι-σφραγίδα της Μυκηναϊκής Εποχής που φέρει παράσταση ταυροκαθαψίων και ένα χάλκινο ειδώλιο δρομέα.

2020: Επαναλειτουργεί ο ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός Mega Channel.

2021: Η Βούλα Παπαχρήστου βελτιώνει το ατομικό της ρεκόρ με άλμα στα 14,60 μ. στο τριπλούν (14,50 στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα της Γλασκώβης) και γίνεται η κορυφαία άλτρια στον κόσμο εκείνη τη σεζόν και η τρίτη όλων των εποχών στην Ελλάδα, πίσω από τις Δεβετζή (14,84 μ.) και Τσιαμήτα (14,63 μέτρα).