Ο Μπαχ συνέθετε ακόμα και μέσα στη φυλακή
Ενδεικτικό της ανεξάντλητης δημιουργικής δύναμης του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ είναι και το επεισόδιο της φυλάκισης του
					Είναι δύσκολο να σταθεί άλλος δημιουργός δίπλα στον τιτάνα που φέρει το όνομα Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Το μεγαλοφυές ταλέντο του βρισκόταν πάντα υπό τη σκέπη ισχυρών ηγεμόνων που του εξασφάλιζαν τόσο τα προς το ζην όσο κι ένα προστατευμένο περιβάλλον μέσα στο οποίο ο σπουδαίος αυτός δημιουργός και εκτελεστής μπορούσε να συνθέτει συνεχώς. Το διάστημα 1708-1717 ο Μπαχ επέστρεψε στη Βαϊμάρη, όπου εργαζόταν ως οργανίστας και διευθυντής συναυλιών στην αυλή του Δούκα Βίλχελμ Ερνστ.
Ο Μπαχ, ωστόσο, είχε από καιρό αποφασίσει να εγκαταλείψει τη θέση αυτή και να μετακινηθεί στο Κέτεν, στην ύπηρεσία του Πρίγκιπα Λεοπόλδου. Έβλεπε προφανώς ότι δεν υπήρχαν περιθώρια εξέλιξης στο μικρό κρατίδιο από τη στιγμή που δεν του δόθηκε ο τίτλος του Καπελμάιστερ. Ο Δούκας της Βαϊμάρης, από την άλλη, δεν ήθελε να τον αφήσε να φύγει. Η πίεση του Μπαχ προς τον εργοδότη του εντάθηκε αφ ης στιγμής γύρισε από ένα άτυπο διαγωνισμό δεξιοτεχνίας στη Δρέσδη όπου αναγορεύθηκε ως ο μεγαλύτερος δεξιοτέχνης οργανίστας της εποχής του.
Ο Βίλχελμ Ερνστ βλέποντας ότι χάνει αυτή τη διασημότητα από το παλάτι του, πέρασε στην αντεπίθεση και με διάταγμα διέταξε να φυλακιστεί ο φιλόδοξος μουσικός. Η φυλάκιση διήρκεσε περίπου ένα μήνα και έληξε στις 2 Δεκεμβρίου του 1717. Ενδειικτικό της ακατάβλητης δημιουργίας του Μπαχ είναι το γεγονός ότι και έγκλειστος ακόμα συνέχισε να εργάζεται πάνω στη μουσική του και να σκέφτεται τα επόμενα βήματά του. Μετά την αποφυλάκισή του, μετακόμισε στο Κέτεν για να υπηρετήσει τον Πρίγκιπα Λεοπόλδο. Ο Μπαχ συνέθεσε πολλά και σημαντικά έργα κατά τη διάρκεια της εκεί παραμονής του, όπως είναι τα Βραδεμβούργια Κονσέρτα και ένα μέρος από το Καλώς συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο.