«Ολυμπία»: Το υπερωκεάνιο του Γουλανδρή που έφερνε τους ομογενείς στον Πειραιά σε 9 ημέρες!
Το «Ολυμπία» ναυπηγήθηκε το 1953 για λογαριασμό της Greek Line, ήταν ένα υπερωκεάνιο ελληνικότατο αφού είχε ναυπηγηθεί από Έλληνες, είχε ελληνική διακόσμηση και ελληνικό πλήρωμα.
Το σκάφος ήταν 23.000 τόνων και τον πρώτο καιρό έκανε δρομολόγια στις Βόρειες Θάλασσες προκαλώντας φόβο στους Έλληνες της Αμερικής πως το πλοίο θα έμενε σε εκείνη τη γραμμή και όχι στην γραμμή που ο Λεωνίδας Γουλανδρής είχε δηλώσει που ήταν Νέα Υόρκη - Πειραιάς.
Το 1955 έλαβε τη θέση του υπερωκεάνιου «Νέα Ελλάς» της ιδίας εταιρείας και πραγματικά άρχισε τα δρομολόγια Πειραιάς – Νέα Υόρκη με ενδιάμεσους σταθμούς τη Νεάπολη, τη Μάλτα, τη Λισαβόνα και το Χάλιφαξ.
Ολυμπιακός: Κινήσεις επίθεσης από την αρχή χωρίς τέλος
Στον Πειραιά έφτασε για πρώτη φορά ολοκληρώνοντας το πρώτο δρομολόγιό του από τη Νέα Υόρκη, στις 4 Απριλίου 1955 εν μέσω αισιοδοξίας για το τουριστικό μέλλον της χώρας καθώς υπολογίστηκε ότι μόνο το «Ολυμπία» θα έφερνε σε ένα έτος 6.000 επισκέπτες, κύρια ομογενείς. Από τα δρομολόγια του προγενέστερου πλοίου της γραμμής των αδελφών Γουλανδρή είχε υπολογιστεί ότι το κέρδος που άφηναν πλησίαζαν τα 420 εκατομμύρια δραχμές.
Το υπερωκεάνειο «Ολυμπία» πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Πειραιάς – Νέα Υόρκη σε μόλις εννέα ημέρες και μπορούσε να μεταφέρει 1.300 επιβάτες. Το «Ολυμπία» πιάνοντας το σφυγμό των μεταναστών της δεκαετίας του 1950, διατήρησε έναν πολύ μικρό αριθμό καμπινών για την Α' θέση, καθώς οι περισσότεροι επιθυμούσαν να ταξιδέψουν άνετα αλλά συνάμα οικονομικά. Έτσι διατήρησε όλες τις ανέσεις που προσέφεραν τα άλλα πλοία στην διακεκριμένη θέση, αλλά τις προσέφερε στην οικονομική!
Του Στέφανου Μίλεση
Όπως κατέγραφαν τα τουριστικά φυλλάδια της εποχής ο επιβάτης ταξιδεύει στην τουριστική θέση, πληρώνοντας τουριστική θέση αλλά τυπικώς και ουσιαστικώς διέθετε καμπίνα πρώτης θέσεως με ντους με ένα ή δύο κρεβάτια εάν ταξίδευε με τη γυναίκα του ή τρία και τέσσερα αν το ζευγάρι είχε και παιδιά. Όλες οι καμπίνες της τουριστικής διέθεταν τις ίδιες βασικές ανέσεις.
Σαλόνια, μπαρ, πισίνα, κινηματογράφος ήταν στην διάθεση της οικονομικής θέσης, θέτοντας ουσιαστικά το «Ολυμπία» από τα πρώτα πλοία που κατήργησε το συναίσθημα της «κοινωνικής διάκρισης» των επιβατών. Δηλαδή αν και διέθετε 138 καμπίνες πρώτης θέσης, διατηρούσε τα περισσότερα σημεία του πλοίου να είναι προσβάσιμα σε όλους τους επιβάτες με ελάχιστες εξαιρέσεις αυτά που απευθύνονταν στους επιβάτες της πρώτης θέσεως.
Η τραπεζαρία του «Ολυμπία» μπορούσε να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα 580 άτομα ενώ ο κινηματογράφος ήταν διώροφος. Το «Ολυμπία» διαθέτοντας δύο προπέλες μπορούσε να αναπτύσσει ταχύτητα 21 κόμβων, διέθετε δύο συσκευές ραντάρ και τρία καταστρώματα. Ένα από τα σαλόνια του, η λεγόμενη «Μυκηναϊκή αίθουσα» ξεχώριζε για την καλαισθησία της, ενώ το υπερωκεάνιο διέθετε συνολικά τρεις ορχήστρες και πέντε πίστες χορού.
Το «Ολυμπία» είχε μήκος 207 μέτρα και το πλάτος του έφτανε στο μέγιστο σημείο του τα 27 μέτρα. Αποτελούσε ένα από τα αγαπημένα πλοία της εταιρείας ιδιοκτήτες της οποίας ήταν η οικογένεια Γουλανδρή με πρόεδρο τον Ιωάννη Γουλανδρή που αποτέλεσε την διάδοχη κατάσταση του Λεωνίδα Γουλανδρή. Ο Ιωάννης Γουλανδρής με τις δύο αδελφές του συνήθως υποδεχόταν επί του πλοίου τους υψηλούς προσκεκλημένους. Η Σάντρα Γουλανδρή εξάλλου είχε προτείνει και είχε πραγματοποιηθεί την ύπαρξη μιας πινακοθήκης εκθέσεως έργων Ελλήνων καλλιτεχνών, πρόταση που αποτελούσε την προσφορά της εταιρίας στην ελληνική τέχνη.
Η εταιρία Greek Line (Ελληνική γραμμή) που διαχειριζόταν το πλοίο δημιούργησε την εποχή που επιχειρούσε τα δρομολόγια στις βόρειες θάλασσες, σχολή προσωπικού υπηρεσίας και μαγείρων εντός του πλοίου για να εκπαιδεύει τα δικά της στελέχη ενώ παράλληλα διατήρησε σε γνωστές ξενοδοχειακές μονάδες των ΗΠΑ συμβάσεις για μετεκπαίδευση στις ξενοδοχειακές σπουδές. Στο «Ολυμπία» κυβερνήτης υπήρξε ένας από τους καλύτερους Έλληνες καπετάνιους ο cpt Σταμάτης Πολέμης ενώ η άφιξη κάθε φορά του «Ολυμπία» στον Πειραιά είχε τον χαρακτήρα προσκυνήματος ομογενών στα ελληνικά εδάφη.