Τζένη Καρέζη: Οι 45 Γιάννηδες και η «Λόλα»

Η Τζένη Καρέζη επιστρέφει στη Φίνος το 1964 και πρωταγωνιστεί σε μια ταινία- σταθμό για το λούμπεν προλεταριάτο της μεταπολεμικής Ελλάδας

Τζένη Καρέζη: Οι 45 Γιάννηδες και η «Λόλα»

Η Τρούμπα της δεκαετίας του '60 ήταν ένα πραγματικό φετίχ για όσους ζητούσαν κάτι πέρα από τις συμβάσεις μιας φτωχής σε φαντασία καθημερινότητας. Ήταν ακόμα κι ένα είδος τουριστικού προορισμού, ένα φολκλόρ σκηνικό για τα Αμερικανάκια του 6ου στόλου ο οποίος επόπτευε τα χωρικά ύδατα των αποικιών του στην Ανατολική λεκάνη της Μεσογείου.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που μια σειρά ταινιών με νεορεαλιστικό ορίζοντα βρήκαν εδώ τον ιδεατό τους μικρόκοσμο. Ούτε το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι πρωταγωνίστριες του ελληνικού σινεμά της εποχής ενσάρκωσαν το αμαρτωλό πλάσμα μιας περιθωριακής κοινότητας όπως η Τρούμπα. Η Ελένη Χατζηαργύρη ως Αγνή, η Μάρω Κοντού, ως Μαρκησία του λιμανιού, η Μελίνα Μερκούρη στο "Ποτέ την Κυριακή" η Κατερίνα Χέλμη, η Μαίρη Χρονοπούλου στα "Κόκκινα Φανάρια" ακόμα και η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο "Δόλωμα". Πάνω απ' όλες όμως η Τζένη Καρέζη στην εμβληματική "Λόλα" αποτύπωσε με έξοχο τρόπο την γυναίκα που πατάει σε δύο κόσμους κι είναι κάθε στιγμή έτοιμη για το βήμα που θα την ξαναφέρει στην ζωή των κανονικών ανθρώπων.

Η "Λόλα" σηματοδότησε το restart στη συνεργασία της Καρέζη με τον Φίνο ύστερα από δύο χρόνια χωρισμού και γιορτάστηκε με τον καλύτερο τρόπο. Όσοι όμως βλέπουν την ταινία σήμερα θα πρέπει να ξέρουν ότι παρότι είναι μια ευθεία αναφορά στην Τρούμπα και στους ανθρώπους της δεν γυρίστηκε στην κακόφημη περιοχή του Πειραιά. Η παραγωγός εταιρία θεώρησε ότι δεν ήταν αρκετά ασφαλής για τους ηθοποιούς και τους υπόλοιπους συντελεστές και δημιούργησε την δική της Τρούμπα μέσα στο στούντιο εκτοξεύοντας το κόστος των γυρισμάτων. Εγκαταλείφθηκε ακόμα και η αρχική πρόθεση να γυριστούν οι σκηνές του καμπαρέ στο θρυλικό μαγαζί οι "45 Γιάννηδες".

Το καμπαρέ αυτό ανήκε στον φοβερό εραστή Τζίνο και βρισκόταν στην οδό 2ας Μεραρχίας. Ήταν ο χώρος στον οποίο ένα χρόνο νωρίτερα γυρίστηκαν αυθεντικές σκηνές από την ταινία "Το Κάθαρμα", με τη Μάρω Κοντού, ως Μαρκησία. Μολονότι όμως η "Λόλα" κινηματογραφήθηκε μακριά από το φυσικό της χώρο παραμένει μέχρι σήμερα μαζί με τα "Κόκκινα Φανάρια" η πιο αντιπροσωπευτική αφήγηση της Τρούμπας στο πανί.