Οι «οργισμένοι λόφοι» και η γυμνόστηθη αρτίστα σε καμπαρέ του Πειραιά

Η ιστορία μιας πόλης διασώζεται συχνά από την τέχνη, είτε πρόκειται για τη λογοτεχνία και το μυθιστόρημα είτε για τον κινηματογράφο

Οι «οργισμένοι λόφοι» και η γυμνόστηθη αρτίστα σε καμπαρέ του Πειραιά

Στα τέλη της δεκαετίας του '50 η πόλη του Πειραιά, που υπερηφανεύεται για την ποδοσφαιρική της ομάδα, πρωταγωνιστεί σε μια σειρά ταινιών - μια από αυτές και η χολιγουντιανή παραγωγή με τίτλο «Οργισμένοι λόφοι» (The angry Hills)

Στις αρχές Ιουνίου του 1958 φτάνει στην Ελλάδα ο διάσημος Αμερικανός ηθοποιός Ρόμπερτ Μίτσαμ και θα παραμείνει ένα ολόκληρο μήνα για τις ανάγκες των γυρισμάτων μιας ταινίας που αφορά την περιπέτεια ενός Αμερικανού πολεμικού ανταποκριτή στην Ελλάδα του 1941, τον καιρό της γερμανικής εισβολής.

Αρκετές σκηνές γυρίστηκαν στην Καστέλλα και στο Πασαλιμάνι με κύριο σημείο αναφοράς ένα δίπατο σπίτι στον Προφήτη Ηλία στο οποίο γυρίστηκαν αρκετά πλάνα της ταινίας. Από το παράθυρο του σπιτιού που εξελίσσεται η υπόθεση στον Πειραιά διακρίνεται το Τουρκολίμανο ως φόντο.
Το σενάριο γραμμένο από τον ελληνικής καταγωγής σεναριογράφο του Χόλυγουντ Αλβέρτο Ισαάκ Μπεζερίδη.


Οι δρόμοι και οι ανηφοριές του Προφήτη Ηλία την εποχή εκείνη είναι ακόμα χωματόδρομοι. Προς το τέλος της ταινίας ο Μίτσαμ για τις ανάγκες του σεναρίου επιβιβάζεται σε καΐκι από το Πασαλιμάνι. Πίσω του διακρίνεται ο θρυλικός κινηματογράφος «Σπλέντιτ» με την ταράτσα του, στην άκρη της οποίας στέκονται κάποιοι νεαροί με την ελπίδα να απαθανατιστεί η παρουσία τους.

Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά στα γυρίσματα της Αθήνας, στη συνοικία της Πλάκας και στην Πλατεία Συντάγματος (έξω από το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία») ο κόσμος έμενε κατάπληκτος αντικρίζοντας ξαφνικά μια ανατριχιαστική εικόνα που έκανε προσπάθεια να ξεχάσει.

Η ιταλικής καταγωγής Βρετανή ηθοποιός του Χόλιγουντ Τζία Σκάλα έπαιξε στο πλευρό του Μίτσαμ. Από Έλληνες ηθοποιούς συμμετείχε ο Δημήτρης Νικολαΐδης. Τις τεχνικές ανάγκες των γυρισμάτων στην Ελλάδα κάλυψε το ελληνικό στούντιο «Άλφα» τις εγκαταστάσεις του οποίου επισκέφθηκε για να δει από κοντά και ο ίδιος ο Ρόμπερτ Μίτσαμ. Ωστόσο ο Αμερικανός σκηνοθέτης Όλντριτζ βρέθηκε μπροστά σε ανυπέρβλητες δυκολίες που ξεκίνησαν ήδη από το τελωνείο και συνεχίστηκαν σε όλη την διάρκεια της παραγωγής με την απουσία της κρατικής αρωγής.

Η Τζία Σκάλα σε σκηνή από την ταινία



Τα γυρίσματα του Πειραιά απαιτούσαν απομάκρυνση «περιέργων» και «άδειασμα» των δρόμων από αυτοκίνητα και περαστικούς, απαίτηση που παρουσίασε μεγάλες δυσκολίες, καθώς η αστυνομία των Αθηνών δεν διέθετε δύναμη για να καλύψει τις ανάγκες. Αντίθετα στον Πειραιά η παραγωγή απαιτούσε την εκκένωση της παραλιακής λεωφόρου της Ακτής Μουτσοπούλου από το ύψος της Δευτέρας Μεραρχίας μέχρι το Ρολόι, που επιτεύχθηκε μόνο από τρεις αστυφύλακες. Η συγκεκριμένη σκηνή της ταινίας είναι απολύτως ίδια με μια λίγο παλαιότερη που γυρίστηκε ακριβώς στο ίδιο σημείο.


Πέρα από κάποιες εικόνες ενός Πειραιά του παρελθόντος που χάθηκε οριστικά, η ταινία «Οργισμένοι λόφοι» μνημονεύεται περισσότερο για τη σκηνή σε ελληνικό καμπαρέ όπου η αρτίστρια τραγουδά και χορεύει γυμνόστηθη προσφέροντας σκηνές υπερβολικά προκλητικές για την εποχή της. Πρόκειται –σύμφωνα πάντα με τους τίτλους της ταινίας- για κάποια Μαρίτα Κωνσταντίνου αγνώστων λοιπών στοιχείων, που ερμηνεύει το πρώτο τραγούδι του Μίμη Πλέσσα για τον κινηματογράφο.

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για την Μπέμπα Κυριακίδη την τρίτη σύζυγο του Μανώλη Χιώτη η οποία συμμετέχει στην ταινία με ψευδώνυμο. Η εμφάνισή της και η σκηνή συμπεριλήφθηκε στα διαφημιστικά πόστερ της ταινίας, αλλά αυτή τη φορά με στηθόδεσμο.


Διαφημιστικό πόστερ της ταινίας με την χορεύτρια να εμφανίζεται αρκούντως ευπρεπής
https://www.imdb.com
Και από ένα παράξενο παιχνίδισμα της τύχης όπως συνήθως συμβαίνει, το χρονικό διάστημα που ο Μίτσαμ γύρισε τις πειραϊκές σκηνές της ταινίας, κάτω ακριβώς από τα συνεργεία των γυρισμάτων, στη «Σπηλιά του Παρασκευά» τραγουδούσε ο Μανώλης Χιώτης με την Μελάγια ενώ στο πρόγραμμα διακρίνεται και το όνομα της Μάρθας Καραγιάννη!


Το πρόγραμμα της “Σπηλιάς” με έναρξη την Πρωτομαγιά του 1958

Οι τίτλοι τέλους πέφτουν με το φακό να εστιάζει στο Τουρκολίμανο.

Στοιχεία αντλήθηκαν από το Pireorama