Ο Αίολος προτείνει: Η Εξαδέλφη Μπέτυ, Το Μοναστήρι της Πάρμας, η Κυρία Μποβαρύ

Ο Αίολος, ο ανατρεπτικός ήρωας του Δημήτρη Στεφανάκη στο καινούργιο του μυθιστόρημα διευθύνει ένα καφενείο υψηλής λογοτεχνικής κουλτούρας.  Είναι λοιπόν ο κατάλληλος άνθρωπος για να προτείνει βιβλία αυτό το καλοκαίρι.

Ο Αίολος προτείνει: Η Εξαδέλφη Μπέτυ, Το Μοναστήρι της Πάρμας, η Κυρία Μποβαρύ

Η Γαλλική λογοτεχνία του 19ου αιώνα επηρέασε όσο τίποτε άλλο την εξέλιξη του μυθιστορήματος που γράφεται και διαβάζεται σήμερα. Αυτό το καλοκαίρι διαθέστε τις μέρες της ανάγνωσης για να τη γνωρίσετε.

Το καλοκαίρι του 1846 ο Μπαλζάκ προκαθόρισε την συγγραφή μυθιστορημάτων που θα αποτελούσαν τον κύκλο των Φτωχών Συγγενών με πρώτο και καλύτερο την Εξαδέλφη Μπέτυ, στο οποίο τελειοποιεί τον χαρακτήρα της γεροντοκόρης που επεξεργάζεται από την αρχή της συγγραφικής του καριέρας. Η εξαδέλφη Μπέτυ είναι μια αντιηρωίδα, ίσως η κορυφαία του παγκόσμιου μυθιστορήματος, αντανάκλαση του σαιξπηρικού Ιάγου. Με την σατανική της φύση ωθεί τους συγγενείς της, την οικογένεια Υλό στην καταστροφή.

Το 1838 ο Σταντάλ παθιάζεται με την ιδέα του μεγαλείου των Φαρνέζε και συνθέτει ένα μυθιστόρημα που σχετίζεται με την επική υπαγόρευσή του μέσα σε πενήντα τρεις μέρες. Ο χαρακτηρισμός του ως ρομάντζου είναι φυσικά παραπλανητικός. Το Μοναστήρι της Πάρμας είναι μια ερωτική ιστορία στο βαθμό που είναι και η Άννα Καρένινα. Αξίζει κανείς να διαβάσει το τρίγωνο Φαμπρίτσιο ντελ Ντόγκο, δούκισσα Σανσεβερίνα και Κλέλια, μια αγέραστη ιστορία με φόντο τις αναμνήσεις από τα χρόνια της ναπολεόντιας δόξας και σκηνικό την μυστηριακή Πάρμα.

Όταν ο Γκυστάβ Φλομπέρ δημοσίευσε το μυθιστόρημά του Μαντάμ Μποβαρύ σε συνέχειες στην Παρισινή Επιθεώρηση από την 1η Οκτωβρίου μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου 1856 οι θεματοφύλακες της ηθικής τον έσυραν στα δικαστήρια εκτοξεύοντας τη φήμη του. Το πρωτοποριακό μυθιστόρημα, πρότυπο ύφους και γλωσσικής τελειότητας, δημοσιεύτηκε σε δύο τόμους το 1857 και έκτοτε αποτελεί ορόσημο της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η Έμμα Μποβαρύ είναι μια σύγχρονη Αντιγόνη χωρίς το επικό της πέπλο.

Στο καφενείο του Αιόλου νωρίς το πρωί. Ο κοντόχοντρος άντρας με το πλατύ μέτωπο και τα έξυπνα καστανά μάτια του κάτι μου θυμίζει. Έχει άσχημα δόντια που προσπαθεί να τα κρύψει κάτω από το μουστάκι του. Φορά ένα διαφημιστικό μακό της Coca-Cola χρώματος... δεν έχει σημασία και κάθεται στο διπλανό τραπέζι. Στιγμιαία ανασηκώνεται η μπλούζα του και φαίνεται η πλαδαρή κοιλιά του. Μου συστήνεται ως ο "βασιλιάς των μυθιστοριογράφων". Ο Αίολος έρχεται να πάρει παραγγελία και τον αποκαλεί μεσιέ Μπαλζάκ. Ο γνωστός Μπαλζάκ, τον ρωτάω με τρόπο, Φυσικά, μου απαντά ο καφετζής

Στο καφενείο του Αιόλου, σελίδα 125