Netflix, Disney, Apple, Amazon, Hulu: «Πόλεμος» στην αρένα του streaming

Η πραγματική κόντρα ανάμεσα στις πλατφόρμες μαίνεται στο επίπεδο της ποικιλίας του περιεχομένου που θα προσφέρει η κάθε μία.

Netflix, Disney, Apple, Amazon, Hulu: «Πόλεμος» στην αρένα του streaming

Το 2011, όταν το Netflix πρωτοέκανε το μεγάλο άλμα στην ψυχαγωγία, εισάγοντας πρωτότυπο περιεχόμενο στην πλατφόρμα του, ο κόσμος δικαιολογημένα έκανε λόγο για επανάσταση στα δεδομένα της τηλεόρασης. Σε αντάλλαγμα ενός ελάχιστου κόστους συνδρομής, ο χρήστης «ξεκλείδωνε» την πρόσβαση σε δεκάδες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, τις οποίες μπορούσε να απολαύσει με πρωτόγνωρη χρονική ευελιξία. Επειτα από χρόνια προβληματισμού για τη μάστιγα της πειρατείας, το άκαμπτο πρόγραμμα της τηλεόρασης και το κορεσμένο περιεχόμενο, το φαινόμενο του streaming φαινόταν να προσφέρει την αναγκαία νέα πνοή στην ψυχαγωγία.

Οκτώ χρόνια μετά, η καινοτομία του streamlining του Netflix έχει πλέον μεταμορφωθεί σε αρένα έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των διαφορετικών παρόχων που συμμετέχουν στην αγορά. «Σπάνια χρησιμοποιούμε πλέον τον όρο δίκτυο ή κανάλι», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πολυβραβευμένος παραγωγός Γουόρεν Λίτλφιλντ, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την τηλεοπτική μεταφορά της πρωτοποριακής δυστοπίας της Μάργκαρετ Ατγουντ «The Handmaid’s Tale», η οποία κυκλοφόρησε στο Hulu. «Μιλάμε εξ ολοκλήρου για πλατφόρμες και για ένα πλήρως διαφορετικό τηλεοπτικό σύμπαν, όπου οι ανταγωνιστές προσπαθούν να πατήσουν επί πτωμάτων», συμπληρώνει.

Παρότι το Netflix ήταν η σπίθα που έφερε την αλλαγή στη βιομηχανία, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα χρειαστεί να αγωνιστεί σκληρά για να μείνει στην επιφάνεια της θάλασσας του ανταγωνισμού που δημιούργησε. Σεισμό στα δεδομένα του streaming, άλλωστε, αναμένεται να φέρει η εισαγωγή της πλατφόρμας AppleTV+, από τον γνωστό τεχνολογικό τιτάνα της Σίλικον Βάλει, η οποία θα κυκλοφορήσει σε 100 χώρες και περιοχές του κόσμου τον Νοέμβριο με την ανατρεπτικά χαμηλή τιμή των 4,99 δολάριων τον μήνα. Πρόκειται για συνδρομή περίπου 44% χαμηλότερη από τη φθηνότερη προσφορά του Netflix και 29% χαμηλότερη από την επίσης νεοσύστατη πλατφόρμα Disney+, η οποία ήδη κατηγορήθηκε σφοδρά για επιθετική τιμολόγηση. Το νέο προϊόν της Disney κυκλοφόρησε χθες για πρώτη φορά στην Ολλανδία, όπου λειτουργεί πιλοτικά και είναι διαθέσιμο δωρεάν για δύο μήνες μέχρι να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Νοέμβριο στην τιμή των 6.99 δολαρίων.

Δέλεαρ το μενού

Παρότι φαινομενικά η είσοδος της Apple και της Disney στην αρένα του streaming φαίνεται να φέρνει τα πάνω κάτω στην κοστολόγηση, στην πραγματικότητα ο πόλεμος μαίνεται στο επίπεδο της ποικιλίας του περιεχομένου που θα προσφέρει η κάθε πλατφόρμα. Το Netflix, το Hulu αλλά και η πλατφόρμα της Amazon προσφέρουν περιεχόμενο που παράγουν μόνα τους, καθώς και ευρύ φάσμα εκπομπών και ταινιών που έχουν συλλέξει με ακριβοπληρωμένες συμφωνίες από τα δεκάδες στούντιο του Χόλιγουντ. Η Disney, από την άλλη, βασίζεται εξ ολοκλήρου στη δική της ψηφιακή βιβλιοθήκη, η οποία περιέχει τις λατρεμένες ταινίες της Pixar, τις φουτουριστικές σειρές υπερηρώων της Marvel και τα εκπληκτικά ντοκιμαντέρ του National Geographic. Παρ’ όλη την ισχύ της, ωστόσο, δεν κατάφερε να συναρπάσει τους κριτικούς, οι οποίοι χαρακτήρισαν ήδη τη νέα της πλατφόρμα «κομψή αλλά συγκριτικά περιορισμένη». Το Apple TV+ αναμένεται να αντιμετωπίσει την ίδια τύχη: η τιμή μπορεί να είναι περιορισμένη, αλλά το ίδιο ισχύει και για το πρωτότυπο περιεχόμενο.

Ταυτόχρονα, η μάχη για την παραγωγή του περιεχομένου και ο συνδυασμός της παραγωγής αλλά και της διανομής από τις πλατφόρμες του streaming έχουν ήδη ξεκινήσει να φθείρουν την ποιότητα της ψυχαγωγίας – σύμφωνα πάντα με τους κριτικούς και τις αντιδράσεις του κοινού. Οι μεγάλοι αστέρες του Χόλιγουντ και τα εντυπωσιακά εφέ πολλές φορές δεν καταφέρνουν να κρύψουν τη σεναριακή προχειρότητα πολλών βιαστικών εγχειρημάτων του Netflix και του Hulu, ενώ το κοινό συχνά κάνει λόγο για σειρές δίχως αντίκτυπο διαρκείας. Χαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι το γεγονός πως οι δύο πιο δημοφιλείς σειρές στο Netflix είναι «Τα Φιλαράκια» και το «The Office» – προϊόντα μιας άλλης εποχής στην τηλεοπτική βιομηχανία.

Μια θετική παράπλευρη απόρροια της σκληρής μάχης του περιεχομένου, ωστόσο, είναι η εισαγωγή πολλών παραγωγών από κάθε γωνιά του πλανήτη σε ένα παγκόσμιο, πλέον, ψηφιακό κοινό. Η «επεκτατική πολιτική» παραγωγής του Netflix, εξάλλου, μας χάρισε την εξαιρετική σουρεαλιστική γερμανική σειρά «Dark», καθώς και το παγκόσμιο φαινόμενο του ισπανικού «Casa de Papel».

Ο τιτάνας του streaming πόνταρε επίσης στις οσκαρικές προδιαγραφές του ασπρόμαυρου «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν. Παρότι έχασε τελικά τη μάχη για το χρυσό αγαλματίδιο, το Netflix ξόδεψε συνολικά 60 εκατ. δολάρια στην εκστρατεία του για Οσκαρ, αποδεικνύοντας πως η πλατφόρμα παίρνει στα σοβαρά το διεθνές της περιεχόμενο. Οσο οι ανταγωνιστές του streaming πασχίζουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού, μια νέα «απειλή» εμφανίζεται στον ορίζοντα της ψυχαγωγίας. Η κινεζική εφαρμογή TikTok παρέχει εκατομμύρια βίντεο 15 δευτερολέπτων που έχουν παραχθεί απευθείας από τους χρήστες, δημιουργώντας ένα εκθαμβωτικό αλλά συναρπαστικό οπτικό αποτέλεσμα. Οι νεότερες γενιές δηλώνουν κατενθουσιασμένες με την εφαρμογή, αποκαλώντας την «πιο εθιστική από οτιδήποτε άλλο» και «το μέλλον της ψυχαγωγίας». Ηδη το νεοσύστατο TikTok έχει συλλέξει πάνω από 950 εκατομμύρια χρήστες χωρίς να έχει ξοδέψει δεκάρα.

Ανακοινώθηκε η νέα πλατφόρμα ψυχαγωγίας της Apple

«Είναι πραγματικά τρελό», ανέφερε προχθές, με ενθουσιασμό μικρού παιδιού ο χαρισματικός διευθύνων σύμβουλος της Apple, Τιμ Κουκ, από τη μεγαλειώδη σκηνή που βρίσκεται στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. «Μία σειρά από απίστευτες ταινίες και τηλεοπτικές σειρές οι οποίες θα προσφέρονται στην τιμή που κάποτε ενοικιαζόταν μια κασέτα. Δεν έχει ξανασυμβεί!», κατέληξε, ενώ το κοινό ξεσπούσε σε χειροκροτήματα. Η εκρηκτική συνέντευξη Τύπου της νέας πλατφόρμας ψυχαγωγίας Apple TV+ πράγματι έσκασε σαν πυροτέχνημα, καθώς η απόφαση της εταιρείας να τη λανσάρει σε 100 χώρες με την εξαιρετικά ανταγωνιστική συνδρομή των 4,99 δολαρίων, από την 1η Νοεμβρίου, ανατρέπει πλήρως τα δεδομένα της αγοράς. Η πλατφόρμα της Apple δεν περιορίζεται μονάχα στη χαμηλή τιμή για να μαγνητίσει τους χρήστες: μια μονάχα συνδρομή θα επιτρέπει ταυτόχρονη θέαση σε έξι διαφορετικές συσκευές, ενώ με την αγορά οποιουδήποτε προϊόντος της εταιρείας, είτε πρόκειται για iPhone είτε για iPad και υπολογιστή Mac, θα προσφέρεται επίσης και μία ετήσια δωρεάν συνδρομή στο Apple TV+.

Πίσω από τη σπάνια γενναιοδωρία της Apple, η οποία άλλωστε φημίζεται για την ακριβή κοστολόγηση των προϊόντων της, κρύβεται μια απλή εξήγηση: η πλατφόρμα θα προσφέρει σαφώς λιγότερο περιεχόμενο συγκριτικά με τους κύριους ανταγωνιστές της. Ενώ το Netflix και το Hulu διαθέτουν μια φαινομενικά ατελείωτη ψηφιακή βιβλιοθήκη, το Apple TV+ θα προσφέρει μονάχα μία ντουζίνα από σειρές και ταινίες στην πρώτη της εκδοχή που θα κυκλοφορήσει μέσα στο επόμενο έτος.

Πέρα από τη χαμηλή τιμή, η επικοινωνιακή στρατηγική της Apple βασίζεται επίσης και στην παροχή περιεχομένου υψηλής ποιότητας και αισθητικής – ένα πλεονέκτημα που επικαλείται επίσης και η πλατφόρμα του HBO με το γνωστό πλέον σύνθημα «δεν πρόκειται απλά για τηλεόραση, αλλά για HBO». Οπως δήλωσε με στόμφο ο Τιμ Κουκ στη φαντασμαγορική συνέντευξη Τύπου της Τετάρτης, το Apple TV+ θα διαθέτει «τις καλύτερες ταινίες, κωμωδίες, δράματα και κινούμενα σχέδια της αγοράς». Για να το καταφέρει αυτό, ο τεχνολογικός κολοσσός έχει επιστρατεύσει με ιδιαίτερα υψηλές αμοιβές μία σειρά από κορυφαίους δημιουργούς και καλλιτέχνες, όπως τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, την Οπρα Γουίνφρεϊ και τη Ρις Γουίδερσπουν, ξοδεύοντας ήδη πάνω από 1 δισ. δολάρια.

Το δυνατότερο χαρτί της νέας πλατφόρμας ψυχαγωγίας φαίνεται πως θα είναι η δραματική σειρά «The Morning Show», με πρωταγωνίστριες την Τζένιφερ Ανιστον και τη Ρις Γουίδερσπουν, καθώς και συμμετοχή του Στιβ Καρέλ. Παράλληλα, η σειρά φαντασίας «See» με τον Τζέισον Μομόα, ο οποίος έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό έπειτα από το ιδιαίτερα επιτυχημένο «Game of Thrones», θα προσπαθήσει να κερδίσει τους λάτρεις του είδους. Για τους χρήστες που αναζητούν λίγο χιούμορ, το Apple TV+ απαντά με τη σειρά «Dickinson», όπου οι ξεκαρδιστικές Χέιλι Στάινφιλντ και Τζέιν Κρακόφσκι θα προσφέρουν μια σύγχρονη πινελιά στη ζωή της ποιήτριας Εμιλι Ντίκινσον.

Πέρα από τη σχετικά περιορισμένη αρχική λίστα περιεχομένου, η Apple σκοπεύει να κυκλοφορεί νέες σειρές κάθε μήνα, ενώ έχει ήδη ανακοινώσει μια ταινία τρόμου από τον αμφιλεγόμενο σκηνοθέτη Νάιτ Σιάμαλαν και μια δραματική σειρά με την Οκτάβια Σπένσερ. Στόχος της εταιρείας είναι να ξεχωρίσει η ποιότητα του περιεχομένου της, έως ότου καταφέρει να εμπλουτίσει την ψηφιακή της βιβλιοθήκη με περισσότερες σειρές έτσι ώστε να ανταγωνίζεται ευθέως το Netflix και το Hulu. Η επιτυχία, φυσικά, θα κριθεί από την αντίδραση του κοινού, η οποία την εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ταξιδεύει με την ταχύτητα του φωτός.

Δυνατό «όπλο»

Επηρεασμένη από τις δεκάδες σκανδαλώδεις ιστορίες σεξουαλικής παρενόχλησης που χαρακτήρισαν το σύμπαν του κινηματογράφου και της τηλεόρασης –με κορυφαίο αυτό του μεγαλοπαραγωγού Χάρβεϊ Ουάινσταϊν– η δραματική σειρά «The Morning Show» της Apple θα ταξιδέψει τους θεατές στα παρασκήνια των αμερικανικών πρωινών τηλεοπτικών εκπομπών. Η Τζένιφερ Ανιστον υποδύεται την Αλεξ Λέβι, μια δυναμική παρουσιάστρια της πρωινής ζώνης, της οποίας η καριέρα αναταράσσεται όταν ο συμπαρουσιαστής της (Στιβ Καρέλ) αντιμετωπίζει ομοβροντία κατηγοριών σεξουαλικής παρενόχλησης. Στο πλάι τους, η Ρις Γουίδερσπουν, πέρα από εκτελεστική παραγωγός, θα ενσαρκώνει μια νεαρή, φιλόδοξη ρεπόρτερ. Η σειρά, η οποία θα κυκλοφορήσει την 1η Νοεμβρίου μαζί με την πλατφόρμα Apple TV+, κόστισε αρκετά εκατομμύρια στον κολοσσό της τεχνολογίας και, σύμφωνα με τους γνώστες, πρόκειται για το «δυνατότερο όπλο» του νέου εγχειρήματος. Ενα ενδιαφέρον παράδοξο, πάντως, είναι το γεγονός πως η Apple προσπαθεί να εισέλθει στον ανταγωνιστικό χώρο των τηλεοπτικών σειρών με μια αυτοαναφορική σειρά για τα σκάνδαλα της ίδιας της τηλεόρασης.

ΠΗΓΗ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110