Διαφημίσεις στο Netflix: Αλλάζουν το τοπίο των υπηρεσιών streaming;
Η νέα υπηρεσία του Netflix με διαφημίσεις κυκλοφόρησε στην αγορά πριν από λίγες ημέρες. Ποιος είναι ο ρόλος των διαφημίσεων στην πλατφόρμα και ποιο το μέλλον του streaming;
Οι αλλαγές που από καιρό ετοιμάζονταν με στόχο την αύξηση των εσόδων της πλατφόρμας του Netflix είναι πλέον εδώ. Στις αρχές Νοεμβρίου, η υπηρεσία streaming κυκλοφόρησε επισήμως ένα νέο, οικονομικότερο πακέτο μηνιαίας συνδρομής, που περιλαμβάνει όμως και διαφημίσεις.
Σε αυτό του το βήμα, το Netflix δεν είναι μόνο καθώς συνεργάζεται με τη Microsoft. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας είναι μια νέα υπηρεσία που θα διατίθεται σε 12 χώρες (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό, Βραζιλία, Αυστραλία, Καναδάς) με κόστος συνδρομής στα 7 περίπου δολάρια, περίπου 30%-40% λιγότερο σε σύγκριση με το βασικό πρόγραμμα.
«Η χρονική στιγμή της ανακοίνωσης κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν, καθώς και ο μεγαλύτερος αντίπαλός του, η Disney, ανακοίνωσε τα δικά της σχέδια να εισαγάγει τη διαφήμιση στο Disney+ στις 8 Δεκεμβρίου στις ΗΠΑ», λέει στο kathimerini.gr ο Μιχάλης Χανδακάς, αναλυτής του τομέα Τεχνολογίας, Media και Τηλεπικοινωνιών της S&P Global Market Intelligence.
Συνδρομή με διαφημίσεις
H διαφορά με το προηγούμενο καθεστώς συνδρομής, είναι ότι με αυτή την προσφορά οι συνδρομητές θα παρακολουθούν από πέντε μέχρι επτά λεπτά διαφημίσεων την ώρα, οι οποίες θα προβάλλονται υποχρεωτικά πριν και κατά τη διάρκεια των ταινιών και σειρών.
«Επειδή η συνδρομή με διαφημίσεις δεν έχει ορισμένες από τις δυνατότητες που διαθέτουν οι Standard και Premium, όπως το 4K, η δυνατότητα λήψης και το ταυτόχρονο στριμάρισμα, θα απευθύνεται κυρίως σε νέους συνδρομητές ή σε αυτούς που επιστρέφουν, αλλά και σε αυτούς που πληρώνουν τώρα για το βασικό πρόγραμμα και θέλουν να εξοικονομήσουν μερικά ευρώ», εξηγεί ο κ. Χανδακάς. Επιπλέον, οι συνδρομητές δεν θα έχουν πρόσβαση αρχικά σε όλους τους τίτλους, ενώ οι πρωτότυπες ταινίες – όπως ανακοινώθηκε – ενδέχεται να παραμείνουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα μετά την κυκλοφορία τους, χωρίς διαφημίσεις.
Πώς έφτασε όμως το Netflix στην τελική του απόφαση για αυτή την αλλαγή στον τρόπο χρέωσης των υπηρεσιών streaming, κάτι που εκτιμάται ότι θα προτιμήσει το 40% περίπου των συνδρομητών την επόμενη τριετία; «Οι συνδρομές με διαφημίσεις στις ΗΠΑ είναι πολύ δημοφιλείς, όπως έχουμε δει στην περίπτωση των Hulu, Peacock, Paramount+ και άλλων, όπου πάνω από τα δύο τρίτα των συνδρομητών τους προτίμησαν την επιλογή που υποστηρίζεται από διαφημίσεις», λέει ο κ. Χανδακάς.
Η φθηνότερη συνδρομή με διαφημίσεις είναι μία εξέλιξη που προκάλεσε έκπληξη και συνιστά ένα πισωγύρισμα στην πολιτική της εταιρείας, καθώς, μόλις το 2020 ο διευθύνων σύμβουλος της Netflix, Ριντ Χάστινγκς, είχε αποκλείσει τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα, θεωρώντας ότι δεν θα ήταν ένα εύκολο πεδίο.
Η αφορμή για την εντυπωσιακή αυτή αλλαγή της πορείας ήρθε μετά την ανακοίνωση των κερδών του πρώτου τριμήνου του 2022 όπου για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία, η πλατφόρμα γνώριζε σημαντική απώλεια συνδρομητών.
Αυτό το νέο υβριδικό μοντέλο συνδρομής-διαφήμισης αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης τάσης στη βιομηχανία του streaming. «Μετά από μια δεκαετία γρήγορης ανάπτυξης, οι πάροχοι βίντεο streaming αντιμετωπίζουν τώρα έντονο ανταγωνισμό από εταιρείες τεχνολογίας (Amazon, Apple, Alphabet), στούντιο (Warner Bros. Discovery, Paramount) σε ένα επιδεινούμενο μακροοικονομικό περιβάλλον όπου το κόστος παραγωγής και αδειοδότησης περιεχομένου αυξάνεται επιτρέποντας μικρά περιθώρια κέρδους», αναφέρει ο κ. Χανδακάς.
Ο ρόλος των διαφημίσεων
«Υπάρχει μια χαοτική κατάσταση γύρω από τη διαφήμιση, η διαφήμιση θεωρήθηκε από πολλούς ενοχλητική επειδή διακόπτει τη ροή ενός προγράμματος, αλλά και από ιδεολογία μιας και οι υπηρεσίες χωρίς διαφήμιση παρέχουν μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα εμπειρία περιεχομένου στους συνδρομητές τους», λέει η Μπέττυ Τσακαρέστου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Οι εξελίξεις που συμβαίνουν στον διαφημιστικό κλάδο, σε απόκριση όλων των άλλων εξελίξεων, είναι πολύ ενδιαφέρουσες. «To Netflix απευθύνεται αυτή τη στιγμή στα μεγάλα διαφημιστικά brands. Το προϊόν τους ουσιαστικά δεν θα ενοχλεί, καθώς οι μεγάλοι του τομέα πειραματίζονται πλέον σε νέες μορφές ανάπτυξης διαφημιστικού περιεχομένου υψηλού επιπέδου. Πιστεύω ότι η διαφήμιση θα βοηθήσει τα νέα συνδυαστικά μοντέλα χρηματοδότησης, μιας και εξελίσσεται και πρωτοπορεί δίνοντας δημιουργικές λύσεις, συντονισμένες με τις κοινωνικές απαιτήσεις και τις αξίες χωρίς να προδίδει κατά βάση αυτό το οποίο έχει υποσχεθεί εξαρχής προς εμάς τους συνδρομητές. Αρκεί να μην αγνοηθεί ότι οι συνδρομητές θέλουν υψηλής ποιότητας παραγωγές. Θα είναι πολύ ενδιαφέρον αν το Netflix τελικά γίνει το Φεστιβάλ Καννών της διαφήμισης για τις streaming υπηρεσίες», προσθέτει η κ. Τσακαρέστου.
Το μέλλον του streaming
Πώς όμως φαντάζει το μέλλον του streaming με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται και με την παραδοσιακή τηλεόραση να εξακολουθεί να απολαμβάνει μεγαλύτερο μερίδιο τηλεθέασης; «Θα υπάρχουν τηλεοπτικά δίκτυα, αλλά η μετάδοση θα αλλάξει από γραμμική σε απευθείας μέσω του διαδικτύου (over-the-top). Όπως και στον κινηματογράφο, η τηλεόραση δεν θα αντικατασταθεί από το streaming, καθώς οι κινηματογραφικοί παραγωγοί έχουν τη δυνατότητα για μεγιστοποίηση των εσόδων στη διάρκεια αυτής της πρώτης περιόδου-παραθύρου κερδίζοντας προβολή πριν ο τίτλος γίνει διαθέσιμος στη μικρή οθόνη», λέει ο κ. Χανδακάς.
Πηγή: Kathimerini.gr