Ο Σεζάν περιφρονούσε τον Γκογκέν!
Είναι γνωστό ότι ο πατέρας της μοντέρνας τέχνης απέρριπτε μετα βδελυγμίας τον Γκογκέν
Ο Πολ Σεζάν είναι αναμφίβολα ο εμπνευστής της νεωτερικότητας. Γι αυτό και μόνο οι απόψεις του για την τέχνη, τα έργα και τους δημιουργούς έχουν βαρύνουσα σημασία. Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει την ηρωική του προσπάθεια να διαγράψει κάθε ίχνος γλυκανάλατου ρομαντισμού στη ζωγραφική της εποχής του.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Το μεγαλύτερο αγκάθι στην προσπάθειά του αυτή, το εμπόδιο που έπρεπε οπωσδήποτε να υπερβεί ήταν φυσικά το διακοσμητικό στοιχείο, στοιχείο κοινό στο έργο πολλών καλλιτεχνών που θεωρούνται σήμερα πρόδρομοι μοντέρνων κινημάτων. Ο Βαν Γκογκ, ο Σερά, ο Μουνκ, ο Τουλούζ Λοτρέκ και κυρίως ο Γκογκέν έκαναν χρήση τέτοιων διακοσμητικών στοιχείων παράγοντας συχνά ένα εξεζητημένο συμβολισμό.
Ο Σεζάν απέρριπτε περιφρονητικά τον Γκογκέν χαρακτηρίζοντάς τον «κατασκευαστή κινέζικων εικόνων». Η αυστηρότητα με την οποία προσέγγιζε το έργο του πρωτοπόρου Γάλλου ζωγράφου θα πρέπει να εξηγηθεί στη βάση μιας κατεπείγουσας ανάγκης να πορευτεί η τέχνη πέρα από κάθε έννοια ρομαντισμού και κατ' επέκταση μακριά από περιττά στοιχεία του παρελθόντος. Αυτό ωστόσο δεν αναιρεί τη σπουδαιότητα του Γκογκέν ούτε την σημασία του για την εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης στον 20ο αιώνα.