Η αφηρημένη γλυπτική πιο επαναστατική από την αφηρημένη ζωγραφική

Αφηρημένη τέχνη, μάλιστα, αλλά τι είδους  αφηρημένη τέχνη; 

Η αφηρημένη γλυπτική πιο επαναστατική από την αφηρημένη  ζωγραφική

Όταν μιλάμε για αφηρημένη τέχνη εννοούμε συνήθως την αφηρημένη ζωγραφική, μολονότι η αφηρημένη γλυπτική προχώρησε ένα βήμα παρακάτω. Η ζωγραφική όσο... αφηρημένη κι αν ήταν, δεν κατάφερε να χειραφετηθεί πλήρως από τη μορφή. Η γλυπτική από την πλευρά της, τουλάχιστον αυτή που αναφέρουμε ως αφηρημένη, ανταποκρίθηκε στις προκλήσεις και χρησιμοποίησε ως υλικά της παλιούς παραδοσιακούς τρόπους -δουλεύοντας τις ανθρώπινες φιγούρες πάνω στο ξύλο ή στην πέτρα- τρόπους που την εποχή εκείνη έμοιαζε να οδηγούνται στην εξαφάνιση.

Figure, Jacques Lipchitz | Art

Ζακ Λιπσίτζ, μορφή

Καθώς η μορφοποίηση στο παρελθόν της τέχνης υπαινισσόταν κυρίως το ανθρώπινο σώμα, στον μοντέρνο καμβά της γλυπτικής η αφηρημένη τέχνη απείλησε την παρουσία του ίδιου του ανθρώπινου σώματος περισσότερα από ό,τι οι κυβιστές ή οι φωβιστές.

Maternity', Julio González, 1934 | Tate

Χούλιο Γκονθάλεθ, μητρότητα

Αν όμως πράγματι το ανθρώπινο σώμα εκτοπίστηκε από την ύστερη μοντέρνα τέχνη και αν εξαφανίστηκε από τους όγκους ή τις επιφάνειες είναι ένα ζήτημα που εξαρτάται κυρίως από τον εκάστοτε δημιουργό και παρατηρητή του κόσμου.

Constantin Brancusi | The Guggenheim Museums and Foundation

Κονσταντίν Μπρανκούζι

Σε κάθε περίπτωση πάντως η γλυπτική μοιάζει να έκανε ένα βήμα πιο κάτω στην αφηρημένη σύλληψη του ανθρώπου και του κόσμου που τον περιβάλλει.