Τζάκσον Πόλοκ - Ο άνθρωπος που σκότωσε τη ζωγραφική

Όλοι συμφωνούν πως ο Τζάκσον Πόλοκ κατάφερε ένα μοιραίο πλήγμα στην ζωγραφική που ξέραμε ως τέχνη της αναπαράστασης

Τζάκσον Πόλοκ - Ο άνθρωπος που σκότωσε τη ζωγραφική

Οι μελετητές του Πόλοκ φαίνεται να συμφωνούν σε ένα πράγμα - ότι αυτός ο Αμερικάνος κολοσσός της σύγχρονης τέχνης δεν είχε ποτέ στο μυαλό του μια εικόνα όταν επιστράτευε την τεχνική του drip-painting. Βασική του πρόθεση ήταν να μιμηθεί την κίνηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Αν λέμε σήμερα ότι ο Πόλοκ κατάφερε ένα θανάσιμο χτύπημα στη ζωγραφική ως αναπαραστατική τέχνη, αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή ό,τι βλέπουμε στο έργο του, δεν μιμείται, δεν αναπαριστά ούτε αντιγράφει αλλά ούτε μεταφέρει οποιαδήποτε αίσθηση πραγματικότητας, πέρα από τη δημιουργική διαδικασία.

Jackson Pollock, Untitled (A & B), 1944 | Dolan Maxwell

Τζάκσον Πόλοκ, άτιτλο

Τα χαοτικά σχήματα που παράγει η τέχνη του Πόλοκ αποκτούν έννοια όχι γιατί αποτυπώνουν κάποια μορφή αλλά γιατί αντλούν το εικαστικό τους νόημα ως ίχνη ενός ζωντανού σώματος το οποίο μόχθησε για να τα δημιουργήσει. Όταν ο Πόλοκ κινείται γύρω από τον καμβά, το σώμα του ταξιδεύει γύρω από μια επιφάνεια από μια tabula rasa, κι αυτό που θα αποτυπωθεί είναι το ταξίδι. Εντέλει η μη αναπαραστατική τέχνη του Αμερικανού ζωγράφου εμπεριέχει μια περιπέτεια του τυχαίου που χτίζεται μεθοδικά με το ένα στρώμα μπογιάς πάνω στο άλλο και με την απροσμέτρητη δυναμική του drip-painting. Μετά τον Πόλοκ σταματήσαμε απλά να προεξοφλούμε το γεγονός πως η ζωγραφική είναι η ιδέα μιας αόρατης εικόνας που πρέπει να γίνει ορατή μέσω του ζωγράφου.

Ομίχλη λεβάντας