Η περιπέτεια του ανθρώπινου σώματος στη μοντέρνα γλυπτική

Στον εικοστό αιώνα της νεωτερικότητας εγκαταλείφθηκε η κλασική αρμονία των σωμάτων.

Η περιπέτεια του ανθρώπινου σώματος στη μοντέρνα γλυπτική

Οι διαστρεβλώσεις και οι παραμορφώσεις που υπέφερε το ανθρώπινο σώμα ή καλύτερα η κλασική αντίληψη περί αρμονίας είναι αναρίθμητες στον εικοστό αιώνα της μοντέρνας εικαστικής. Η Γλυπτική ως τέχνη που υπηρετεί την τρισδιάστατη σύλληψη του ανθρώπινου σώματος αμφισβήτησε έντονα τα κλασικά πρότυπα της αναλογίας, τη γεωμετρική αντίληψη περί ομορφιάς.

L'Orage - Centre Pompidou
Ρισιέ, L'Orage

Στοιχεία παραβατικά που οδήγησαν στην παραμόρφωση και στη στρέβλωση του κλασικού κάλλους εμφανίζονται ήδη από τις αρχές του εικοστού αιώνα: Στον Ματίς του Nu de dos, στην Ρισιέ του L'Orage, στον Τζακομέτι της Femme debout, στον Χούλιο Γκονθάλεθ του Femme se coiffant, στον Μπρανκούζι του Le Commencement du monde, στον Λίπσιτς του Figure.

Femme debout - Alberto Giacometti — Google Arts & Culture
Τζακομέτι, Femme debout

Η Καλλιτεχνική πρωτοπορία μέσα από τα έργα της αντιπρότεινε τις νέες συμβάσεις, στάδια δημιουργίας μέσα από τα οποία επαναπροσδιορίζεται η έννοια της «αναπαράστασης».

Le Commencement du monde - Centre Pompidou
Μπρανκούζι, Le commencement du monde

Η νέα αντίληψη περί τέχνης καθίσταται τριγωνική με το σώμα, τη μορφή και τη χειρονομία ως τις πλευρές ενός ιδεατού τριγώνου παραμορφώσεων και εικαστικής παραβατικότητας.