Γκογκέν - Νυχτερινό καφενείο στην Αρλ
Ο Πολ Γκογκέν αποτίει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ ζωγραφίζοντας ένα νυχτερινό καφενείο στην Αρλ με την «ηρωίδα» του μαντάμ Ζινού σε πρώτο πλάνο...
Τα έργα των μεγάλων ζωγράφων είναι σαν τα παιδιά μιας οικογένειας που σκορπίστηκαν στις τέσσερις γωνιές της γης και το καθένα από αυτά αντανακαλά την αξία και τη δόξα του γεννήτορα.
Το 1888 ο Πολ Γκογκέν φιλοτέχνησε το «Νυχτερινό καφενείο στην Αρλ», πού σήμερα εκτίθεται στο μουσείο Πούσκιν στη Μόσχα. Με την ελαιογραφία του αυτή αποτίει φόρο τιμής στον φίλο του Βαν Γκογκ. Το ενδιαφέρον με τη σύνθεση είναι ότι εδώ εμφανίζονται εκ νέου τρία από τα γνωστότερα μοντέλα του ζωγράφου, η κυρία Ζινού (απεικονίζεται ήδη στον περίφημο πίνακα η Αρλεζιάνα, φιλοτεχνημένο την ίδια μέρα και στον ίδιο χώρο) ο «ανθυπολοχαγός των Ζουάβων» και «ο ταχυδρόμος Ρουλέν».
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Το στοιχείο αυτό ενισχύει ακόμα περισσότερο την αντίληψη ότι και η ζωγραφική παραμένει πάνω από όλα μια αφηγηματική τέχνη που επιστρατεύει χαρακτήρες και αντικείμενα για να διηγηθεί κάποια ιστορία.
Στον πίνακα αυτό ο Γκογκέν περιγράφει μια ατμόσφαιρα ιδιαίτερα προσφιλή στον Βαν Γκογκ. Σε επιστολή του που στέλνει στον φίλο του Μπερνάρ μαζί με ένα προσχέδιο γράφει: «Ζωγράφισα ένα καφενείο το οποίο στον Βίνσεντ αρέσει πολύ και σ' εμένα λιγότερο. Δεν μου πάει το θέμα ούτε και το χρώμα της περιοχής».
Σε πρώτο πλάνο η ιδιοκτήτρια του καφενείου καθισμένη σε μαρμάρινο τραπεζάκι, έχει μια έκφραση πονηρή στα όρια της ηθικής κατάπτωσης. Τα καφενεία της περιοχής λειτουργούσαν συγκαλυμμένα και ως πορνεία επιτρέποντας στις ιερόδουλες να αυξάνουν τα κέρδη τους προσφέροντας εκτός από ηδονές και μπόλικο αλκοόλ.