Κατσουσίκα Χοκουσάι - Ο ιμπρεσιονισμός μάς ήρθε από την Ιαπωνία

Όταν οι ιμπρεσιονιστές και οι ροκ σταρ ανακάλυψαν τη μαγεία της γιαπωνέζικης στάμπας.

Κατσουσίκα Χοκουσάι - Ο ιμπρεσιονισμός μάς ήρθε από την Ιαπωνία

Ήταν περίπου βέβαιο ότι το άνοιγμα των εμπορικών συναλλαγών στα τέλη του 19ου θα έφερνε εκτός από εμπορεύματα, ιδέες και δημιουργίες ξένων πολιτισμών.

Τα Γιαπωνέζικα κομψοτεχνήματα άρχισαν να κατακλύζουν την ευρωπαϊκή αγορά. Πολλοί γάλλοι καλιτέχνες έγιναν ενθουσιώδεις συλλέκτες έργων του Κατσουσίκα Χοκουσάι, η επίδραση του οποίου άρχισε να γίνεται ορατή στα έργα πολλών ιμπρεσιονιστών.

Μια γιαπωνέζικη στάμπα φαίνεται στο βάθος του Πορτρέτου του Ζολά (1868) του Μανέ, καθώς και στα έργα του Βαν Γκογκ, Ο Μπαρμπα Ταγκύ και Αυτοπροσωπογραφία με δεμένο αυτί που βρίσκεται στο Ινστιτούτο Κουρτώ. Άλλο παράδειγμα είναι ο πίνακας του Γκογκέν, Νεκρή φύση με Γιαπωνέζικη στάμπα.

Οι ιμπρεσιονιστές στο πνεύμα της ιαπωνικής σχολής αντιλαμβάνονται πλέον τη ζωγραφική όχι ως τρισδιάστατη προοπτική αλλά ως μια αλληγορική ή συμβολική διαδικασία που περιλαμβάνει επίπεδες επιφάνειες χρώματος χωρίς τόνους και αποχρώσεις.

Παρά την επίδραση της γιαπωνέζικης ζωγραφικής στους ιμπρεσιονιστές αυτοί που επηρέαστηκαν περισσότερο ήταν ο Γκογκέν και ο Βαν Γκογκ και θέλησαν να δημιουργήσουν ανάλογη τέχνη αλλά χρησιμοποιώντας τη ζωγραφική με λάδι.

Ο Χοκουσάι ο μεγάλος αυτός δάσκαλος που πέθανε στην Ιαπωνία το 1849 πλήρης ημερών έδωσε τροφή στη μοντέρνα τέχνη της Δύσης στον 20ο αιώνα.

Γιαμάμπι
Γιαμάμπι
Το όνειρο της γυναίκας του ψαρά
Το όνειρο της γυναίκας του ψαρά

Ακόμη και το πολύ γνωστό συγκρότημα "Pink Floyd" χρησιμοποίησε ένα από τα διασημότερα έργα του, το "The Great Wave", για να διακοσμήσει τα "drums" του.

Nick Masons 1973 Ludwig Waves Kit / Katsushika Hokusa 36 Views of Mount  Fuji - Pink Floyd - A Fleeting Glimpse

Στην εποχή του ήταν ο κορυφαίος Ιάπωνας καλλιτέχνης στην Ιαπωνική ζωγραφική ενώ η φήμη του εξαπλώθηκε παγκόσμια μετά το θάνατό του.

Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη σειρά ξυλογραφιών σε στιλ ουκίγιο-ε, 36 απόψεις του Όρους Φούτζι (36 Views of Mount Fuji, π. 1831), που περιλαμβάνει την ιδιαίτερα δημοφιλή στο Δυτικό κόσμο, διεθνώς αναγνωρισμένη του σύνθεση Το Κύμα έξω από τη Καναγκάουα.