Όπερα εναντίον πολέμου...

Συμβολικές κινήσεις από μεγάλες διεθνείς όπερες υπέρ του ουκρανικού λαού και εναντίον της ρωσικής επίθεσης. 

 Όπερα εναντίον πολέμου...

Mια κίνηση υψηλού συμβολισμού, απόδοσης τιμής στους νεκρούς της Ουκρανίας, συνέβη απρόσμενα το βράδυ της Κυριακής (27/2) στην Μαδρίτη κατά τη διάρκεια της όπερας «Το Λυκόφως των Θεών» του Βάγκνερ. Μια απλή χειρονομία μπορεί να προκαλέσει ρίγη συγκίνησης και να στείλει απολύτως ηχηρά μηνύματα. Κυρίως όταν γίνεται μέρος ενός μεγαλειώδους έργου τέχνης. Αυτό συνέβη στο τελευταίο μέρος της τετραλογίας του Βάγκνερ, «Το δαχτυλίδι του Νιμπελούγκε», συγκεκριμένα στο τέταρτο μέρος που ονομάζεται «Το Λυκόφως των Θεών». Οι θεατές είδαν έκπληκτοι, λίγο πριν το φινάλε το σώμα του νεκρού Ζίγκφριντ, του ήρωα του Βάγκνερ, τυλιγμένο με την ουκρανική σημαία. Όπως ανακοίνωσε η Όπερα της Μαδρίτης, ήταν μια κίνηση συμβολική προκειμένου να τιμηθούν οι νεκροί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Η κίνηση έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο και προκάλεσε συγκίνηση και επιδοκιμασίες.


Εκτός προγράμματος ο Τσαϊκόφσκι

Σε αυτή την δύσκολη στιγμή, εν μέσω της ρωσικής εισβολής, ο τρόπος που θα αντιδράσει ο Πολιτισμός και οι άνθρωποί του έχει ξεχωριστεί σημασία. Είναι θέμα συμβολισμών, ενσυναίσθησης, αφύπνισης. Η Όπερα της Μαδρίτης είναι ο πρώτος μεγάλος οργανισμός που τόλμησε μια τέτοια κίνηση. Μοιάζει πιο συνετή και συνεπής με τις αρχές της δημοκρατικότητας του Πολιτισμού σε σχέση, για παράδειγμα με την απόφαση της Φιλαρμονικής του Ζάγκρεμπ να αφαιρέσει από συναυλία της την περασμένη Παρασκευή δύο από τα τρία έργα του Ρώσου σπουδαίου συνθέτη Τσαϊκόφσκι.

Η ιδέα να σηκωθεί ένα κύμα cancel culture εναντίον των μεγάλων δημιουργών της Ρωσίας μοιάζει αδιανόητο. Η Φιλαρμονική του Ζάγκρεμπ δήλωσε ότι αυτό συμβαίνει μόνο σε ένδειξη ευαισθησίας απέναντι σε Ουκρανούς μέλη της ορχήστρας, καθώς το κλίμα και οι συνθήκες στις πρόβες ήταν πραγματικά δραματικές. Έτσι από τα τρία έργα που επρόκειτο να είναι μέρος της συναυλίας, έμεινε μόνο το ένα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ορχήστρας η κίνηση έγινε «σε ένδειξη αλληλεγγύης με τον ουκρανικό λαό». Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στην Μανίλα.

Χαστούκι στον Πούτιν από την Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης

Με ένα βίντεο ο διευθυντής της περίφημης ΜΕΤ, της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, ανακοίνωσε ότι θα διακόψει τη συνεργασία με όλους τους Ρώσους καλλιτέχνες ή φορείς που υποστηρίζουν τον Πούτιν ή υποστηρίζονται οικονομικά από αυτόν. Ο Peter Gelb δήλωσε ότι αυτό θα ισχύσει τουλάχιστον μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος. «Αφιερώνουμε το πρόγραμμα της χρονιάς στο κουράγιο του ουκρανικού λαού». Στο πρωτοφανές μήνυμά του ο Gelb πρόσθεσε «κλαίμε για τον ηρωικό ουκρανικό λαό αλλά και για τα αδέλφια τους στη Ρωσία που είναι θύματα της προπαγάνδας και των ψεμάτων του Πούτιν».


Aλλαγή διευθυντή ορχήστρας στη Φιλαρμονική της Βιέννης

Την ίδια ώρα η περίφημη Φιλαρμονική της Βιέννης που είχε προγραμματισμένες τρεις συναυλίες στο περίφημο Carnegie Hall αντικατέστησε την ύστατη ώρα τον διευθυντή της ορχήστρας! Επρόκειτο να διευθύνει ο Valery Gergiev που είναι γνωστός για τις στενές του προσωπικές σχέσεις με τον πρόεδρο Πούτιν. Eτσι, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Garnegie Hall ανακοίνωσε ότι δεν θα διευθύνει ο Gergiev, oύτε θα συμμετάσχει ο Denis Matsuev, που επρόκειτο να εκτελέσει το Δεύτερο Κονσέρτο Πιάνου του Ραχμάνινοφ, επειδή στο παρελθόν είχε υποστηρίξει δημοσίως την πολιτική του Πούτιν. Τη θέση του Gergiev πήρε τελικά ο Yannick Nézet-Séguin και του Matsuev ο Seong-Jin Cho. O Ρώσος μαέστρος, φίλος του Πούτιν Valerie Gergiev, αν δεν αποκηρύξει τη ρωσική εισβολή, θα «αποβληθεί» από και τις επόμενες συναυλίες του μετά από αυτή με τη Φιλαρμονική της Βιέννης Αν ο Gergiev δεν βγει δημοσίως να καταδικάσει τη ρωσική εισβολή, τότε κινδυνεύει με έξωση και από τις επικείμενες συναυλίες του στο Μιλάνο, το Μόναχο και το Ρότερνταμ.

Την ίδια ώρα, η Βασιλική Όπερα της Αγγλίας ακύρωσε τις προγραμματισμένες παραστάσεις των Μπαλέτων του Μπολσόι. Kατά τη διάρκεια της συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης στο Carnegie hall τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή μετά την συμφωνία Αριθμός 6 "Pathétique" του Τσαϊκόφσκι σε ένδειξη τιμής για θύματα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία

Πηγή: iefimerida.gr