Ντβόρζακ - Η ιδιοφυΐα θα «κλέβει» πάντοτε κάτι από την μουσική παράδοση

Η περίφημη συμφωνία του Νέου Κόσμου θέτει ζητήματα  πνευματικής ιδιοκτησίας

Ντβόρζακ - Η ιδιοφυΐα θα «κλέβει» πάντοτε κάτι από την μουσική παράδοση

Γιος ενός Τσέχου χασάπη ο Αντονίν Ντβόρζακ είχε την τύχη να γεννηθεί σε μια οικογένεια με ευρύτητα πνεύματος. Οι γονείς του αντιλήφθηκαν αμέσως το μουσικό του ταλέντο και έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να κάνει τις πρώτες του σπουδές στο μικρόκοσμο του χωριού τους. Ενήλικας στη δεκατία του 1860 έπαιζε βιόλα σε μια ορχήστρα που διεύθυνε ο Μπρέντριχ Σμέτανα. Όταν κατάλαβε πως οι υποχρεώσεις του στην ορχήστρα αυτή του έκλεβαν χρόνο από το όνειρό του να γίνει ένας μεγάλος συνθέτης, παραιτήθηκε, ερωτεύθηκε μια μαθήτριά του, η οποία όμως προτίμησε κάποιον άλλο. Ο ίδιος δεν πτοήθηκε, παντρεύτηκε την αδερφή της και απέκτησε εννιά παιδιά.

Στη δεκαετία του 1880 μετοίκησε στην Αγγλία, επισκέφθηκε τη Ρωσία, κι έγινε γνωστός σε όλη την Ευρώπη. Το 1892 θα βρεθεί στην Αμερική ως διευθυντής του Ωδείου της Νέας Υόρκης με ετήσιο μισθό 15000 δολάρια. Η κοσμογονική σύνθεση της Συμφωνίας του Νέου Κόσμου, το μεγάλο αυτό γεγονός, λαμβάνει χώρα την άνοιξη του 1893. Φωνές δυσπιστίας υψώνονται για την πατρότητα του έργου.

Στις 15 Δεκεμβρίου 1893, ο Ντβόρζακ εξηγεί πώς άσκησε επίδραση η λαϊκή μουσική της Αμερικής: Δεν είναι αλήθεια ότι έχω χρησιμοποιήσει κάποιες από αυτές τις μελωδίες. Έχω γράψει απλώς βασικά μουσικά θέματα που ενσωματώνουν χαρακτηριστικά από τη μουσική των Ινδιάνων και τα ανέπτυξα μέσα σε σύγχρονους ρυθμούς, αντίστιξη και ορχηστρικό χρώμα.

Σε συνέντευξη σε εφημερίδα,το 1893 δήλωσε Βρήκα ότι η μουσική των νέγρων και των Ινδιάνων είχαν πολλά κοινά στοιχεία και ότι οι δύο αυτές μουσικές είχαν μια αξιοσημείωτη ομοιότητα με τη μουσική της Σκωτίας.

Ο τρόπος με τον οποίο μια μουσική διάνοια όπως ο Ντβόρζακ αφομοιώνει δημιουργικά ήχους και μελωδίες παραδοσιακής μουσικής δεν είναι πρωτοφανής. Ο Μπραμς, ο Ντεμπυσύ και ο Στραβίνσκι είναι ίσως ακόμα πιο τρανταχτά παραδείγματα. Στην ουσία η μουσική παράδοση είναι μια τεράστια δεξαμενή από την οποία αντλεί κάθε δημιουργός. Η έννοια της παρθενογένεσης είναι μια ανέφικτη έννοια, στο βαθμό που επιθυμούμε την εξέλιξη της μεγάλης τέχνης των ήχων.



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110