Μετρό - Γραμμή 4: Πότε θα ολοκληρωθεί, σε Γαλάτσι, Εξάρχεια, Κατεχάκη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Καισαριανή

Έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες στην Κατεχάκη για τη γραμμή 4 του Μετρό. Πότε θα ολοκληρωθεί, ποιους θα εξυπηρετεί και σε πόσο χρόνο.

Μετρό - Γραμμή 4: Πότε θα ολοκληρωθεί, σε Γαλάτσι, Εξάρχεια, Κατεχάκη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Καισαριανή

Σε τροχιά απτής υλοποίησης μπαίνει πλέον η πολυσυζητημένη γραμμή 4 του Μετρό που θα ξεκινά από Βεΐκου και θα καταλήγει Γουδή, διατρέχοντας κομβικά σημεία της πρωτεύουσας όπως είναι το Γαλάτσι, τα Εξάρχεια, η Ακαδημία, το Κολωνάκι, ο Ευαγγελισμός, η Καισαριανή, τα Ιλίσια και του Ζωγράφου.

Πλέον βρισκόμαστε στο σημείο που έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες στην Κατεχάκη (οι οποίες περιλαμβάνουν τη μέριμνα για τις αρχαιότητες της περιοχής, τη μετατόπιση ή την παράκαμψη των αγωγών και λοιπών εγκαταστάσεων των οργανισμών κοινής ωφέλειας, την αντιμετώπιση του ζητήματος των φρεατίων, τις κυκλοφοριακές μελέτες και τις παρακάμψεις), και παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη οι αντίστοιχες στους μισούς από τους υπόλοιπους σταθμούς.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, όπως έχει τονίσει και ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, με την πλήρη υλοποίηση να προγραμματίζεται εντός της επόμενης οκταετίας.

Παραδόθηκε στην κύριο ανάδοχο η Κατεχάκη

Με την ολοκλήρωση των πρόδρομων έργων στο σταθμό της Κατεχάκη, ο πρώτος ανάδοχος (η κατασκευαστική εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε.), παρέδωσε τη σκυτάλη στον κύριο ανάδοχο (την κοινοπραξία J&P ΑΒΑΞ – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A.) προκειμένου να προχωρήσει στην εκσκαφή. Στο εν λόγω εργοτάξιο, θα εισέλθει σε κομμάτια ο γιγαντιαίος μετροπόντικας, θα συναρμολογηθεί και ακολούθως θα ξεκινήσει το ταξίδι του στα έγκατα της γης αρχικά κατευθυνόμενος προς τα ανατολικά προάστια της Αθήνας και ακολούθως προς το κέντρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράδοση του έργου έγινε συντομότερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, που είχε οριστεί για το τέλος του έτους, καθώς η περιοχή δεν έκρυβε εκπλήξεις με πάσης φύσεως προσκόμματα. Αυτή τη στιγμή στην Κατεχάκη έχει στήσει και την εργοταξιακή της έδρα η κοινοπραξία και εκεί πάνε πλέον οι μηχανικοί της Αττικό Μετρό.

Τι συμβαίνει στους άλλους σταθμούς

Όσον αφορά τους υπόλοιπους σταθμούς, προχωρημένες είναι οι πρόδρομες εργασίες και στο εργοτάξιο Βεΐκου, από το οποίο θα εισέλθει ο δεύτερος μετροπόντικας, με την παράδοση στον κύριο ανάδοχο να αναμένεται το προσεχές διάστημα. Την ίδια ώρα έχουν καταληφθεί οι εργοταξιακοί χώροι, έχουν περιφραχθεί και έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς Ευαγγελισμός (μένει η κατάληψη του χώρου εντός του πάρκου Ριζάρη), Κολωνάκι, Ακαδημία (όπου έχουν ανακαλυφθεί αρχαιότητες), Αλεξάνδρας και Δικαστήρια.

Όσον αφορά τους σταθμούς των Εξαρχείων και της Κυψέλης, αναμένεται η σχετική άδεια εγκατάστασης του εργοταξίου στην Αττικό Μετρό από τον δήμο Αθηναίων. Η κατάληψη των υπόλοιπων σταθμών (ήτοι στα ανατολικά οι: Γουδή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Πανεπιστημιούπολη και Καισαριανή και στα δυτικά οι: Άλσος Βεϊκου, Γαλάτσι, Ελικώνος) θα γίνει σταδιακά η κατάληψή τους εντός του 2022. Το καλό είναι ότι μέχρι στιγμής το μεγαλεπήβολο έργο κινείται πλήρως εντός χρονοδιαγράμματος και δεν έχουν παρουσιαστεί εκπλήξεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις.

Παράδοση εντός του 2029

Βάσει του χρονοδιαγράμματος, ολόκληρη η γραμμή 4, που θα έχει ένα συμβατικό τίμημα περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ και υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, αναμένεται να έχει παραδοθεί έως το έτος 2029 και θα αποτελέσει μια ακόμη ανάσα για την Αθήνα, καθώς θα εξυπηρετεί πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου.

Με την κατασκευή νέων σταθμών στην καρδιά της πρωτεύουσας (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), θα αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού και ιδίως ο σταθμός του Συντάγματος. Συν τοις άλλοις, θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο και την Πανεπιστημιούπολη.

Να σημειωθεί ότι θα κατασκευαστούν και δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.

Πόσο θα μειωθούν οι χρόνοι της διαδρομής

Οι επιβάτες θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να φθάνουν από το Άλσος Βεϊκου στου Γουδή, δηλαδή από τη μια άκρη της γραμμής στην άλλη, μέσα σε μόλις 17 λεπτά. Όσον αφορά τις ενδιάμεσες στάσεις, από του Γουδή στον Ευαγγελισμό θα φθάνει κάποιος σε 6 λεπτά, από το Άλσος Βεΐκου στην Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά, από την Καισαριανή στο Άλσος Βεΐκου σε 12,5 λεπτά και από το Άλσος Βεΐκου στην Ακαδημία σε περίπου 8 λεπτά. Σήμερα στην καλύτερη περίπτωση από το Γαλάτσι στο κέντρο της Αθήνας φθάνεις σε μισή ώρα και εάν έχει κίνηση σε περίπου μια ώρα.

Θα δημιουργήσει 5.000 νέες θέσεις εργασίας

Στα συνολικά 12,8 χιλιόμετρα της διαδρομής θα λειτουργούν συνολικά 15 σταθμοί, με 20 αυτόματους συρμούς χωρίς οδηγό, με την κίνησή τους να γίνεται από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας της Αττικό Μετρό, όπως θα συμβεί και με το πολύπαθο Μετρό Θεσσαλονίκης όταν ολοκληρωθεί.

Επίσης, η γραμμή 4 αναμένεται να εξυπηρετεί ημερησίως περίπου 340.000 επιβάτες, ενώ θα δημιουργήσει πάνω από 5.000 νέες θέσεις εργασίας. Με τη χρήση του θα εξοικονομούνται καθημερινά 1.216 μεγαβατώρες και θα εκπέμπονται 318 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα.

Πώς «ξεκόλλησε» η Γραμμή 4 μετά από 15 χρόνια

Όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε ένα έργο μπλοκαρισμένο και είχε την επιλογή είτε να προσπαθήσει να λύσει αυτό το γόρδιο δεσμό είτε να επαναπροκηρύξει το έργο, με τον κίνδυνο όμως να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίησή του. Επέλεξε το πρώτο.

Τον Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών Συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει και ενώ υπήρξαν νέες προσφυγές για να σταματήσει το έργο, τελικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας δικαιώθηκε η επιχειρηματολογία της Αττικό Μετρό κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και φτάσαμε μέχρι την κατακύρωση του έργου. Ταυτόχρονα, επιλύθηκαν και όλα τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών, με τη σχετική σύμβαση να υπογράφεται τέλη του περασμένου Μαρτίου.

Πηγή: newsbeast.gr