Αττική Οδός: Λ. Κύμης, σήραγγα Ηλιούπολης, επέκταση Ραφήνας, υπόγεια σύνδεση Κατεχάκη με Βουλιαγμένη
Ο στόχος που έχει τεθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι το έργο επέκτασης της Λ.Κύμης να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του έτους και το 2023 να ξεκινήσουν τα έργα.
Σε προχωρημένο στάδιο είναι η προετοιμασία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την δημοπράτηση της πρώτης επέκτασης της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με πληροφορίες ο μεγάλος στόχος που έχει τεθεί είναι το έργο επέκτασης της Λ.Κύμης να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του έτους και το 2023 να ξεκινήσουν τα έργα.
Πρόκειται για μια δύσκολη υπόθεση δεδομένου του γεγονότος ότι το συγκεκριμένο έργο που σε μεγάλο βαθμό είναι υπόγειο, είναι ένα περίπλοκο τεχνικά και διατρέχει σε ένα αστικό περιβάλλον με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Ωρίμανση του έργου
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Αυτό που προχωρά το υπουργείο αυτή τη στιγμή είναι η ολοκλήρωση της ωρίμανσης του έργου μαζί με τον Τεχνικό Σύμβουλο προκειμένου τον Νοέμβριο να είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης. Το έργο έχει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, γεγονός πολύ σημαντικό για την ολοκλήρωση της διαδικασίας προετοιμασίας του έργου. Παράλληλα σημαντικό μέρος των απαλλοτριώσεων έχει ήδη εκτελεστεί.
Στη συνέχεια θα ετοιμαστεί από το υπουργείο το τεχνικό δελτίο για να γίνει η αίτηση ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 και να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου με την προκήρυξη του διαγωνισμού ει δυνατόν μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Αυτό που έχει ξεκαθαρίσει και έχει λεχθεί αρκετές φορές από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, είναι πως θα πρόκειται για ένα δημόσιο έργο το οποίο θα λειτουργήσει μελλοντικά ως τμήμα της Αττικής Οδού, όμως δεν θα διαθέτει διόδια.
Διαγωνισμός το 2022 – Έργα το 2023
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί τους πρώτους μήνες του 2022 και ανάλογα με την εξέλιξη του (κυρίως καθυστερήσεις από τυχόν προσφυγές) θα κριθεί ο χρόνος ολοκλήρωσης της υπογραφής της σύμβασης.
Η διαδικασία θα μπορεί να ολοκληρωθεί σε ένα διάστημα περίπου ενός έτους και το 2023 να πέσουν οι υπογραφές και να ξεκινήσει το μεγάλο αυτό οδικό έργο. Θα είναι το πρώτο έργο οδικής επέκτασης στο δίκτυο της πρωτεύουσας μετά από αρκετά χρόνια για την Αττική και μάλιστα με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.
Το κόστος του έργου εκτιμάται σύμφωνα με πληροφορίες περίπου στα 430 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ), πράγμα που θα σημάνει και την συμμετοχή και διεκδίκηση του από όλους του μεγάλους ομίλους που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε περίπου 4 χρόνια.
Η συσχέτιση του δε με την Αττική Οδό το κάνει για πολλούς παράγοντες της αγοράς ένα “τρόπαιο” ενόψει της “μητέρας των μαχών” που θα αφορά τον νέο διαγωνισμό για την μετά το 2024 περίοδο της Αττικής Οδού.
Τι περιλαμβάνεται
Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό bypass στο “δύσκολο” τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης. Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο Κύμης της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά). Περιλαμβάνει:
– Ανοικτό τμήμα μήκους 360 μέτρων, στο νότιο άκρο του οποίου συμπληρώνονται τα έργα του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου της Αττικής Οδού.
– Στη συνέχεια, τμήμα σήραγγας υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων.
– Ακολούθως, σήραγγα που κατασκευάζεται με ανοικτή εκσκαφή μήκους 1.160 μέτρων, η οποία εκτείνεται μέχρι το ρέμα της Πύρνας.
– Ανοικτό τμήμα μήκους 1.000 μέτρων, στο νότιο άκρο του οποίου κατασκευάζεται ανισόπεδος κόμβος, που προσφέρει την άμεση πρόσβαση στον Δήμο Λυκόβρυσης και στο υφιστάμενο Βιοτεχνικό Πάρκο. Αυτό το τμήμα καταλήγει στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας, στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Καλυφτάκη, όπου και ολοκληρώνεται η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου όπου κουμπώνει η Λ.Κύμης με την Εθνική Οδό.
Στο έργο προβλέπεται στην περιοχή του ρέματος Πύρνας έργα διευθέτησης για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής αλλά και αποκατάσταση σε μήκος 2 χιλιομέτρων των τοπικών οδικών δικτύων, αποχετευτικά και έργα πρασίνου 30 στρεμμάτων.
Οι άλλες δύο επεκτάσεις
Στο προσκήνιο έχουν βρεθεί όμως και οι άλλες δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αυτή της αστικής σήραγγας Ηλιούπολη και της επέκτασης μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας.
Τα δύο έργα έχουν πολύ μεγάλο εμπορικό αντικείμενο και πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι δυνητικά θα μπορούσαν να σταθούν ως έργα παραχώρησης πρόσθετα του σημερινού κορμού της Αττικής Οδού.
Εδώ αναμένεται η ωρίμανση των δύο έργων και βασική προτεραιότητα λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας αλλά και των έργων του Ελληνικού, είναι η αστική σήραγγα Ηλιούπολης.
Πρόκειται για την υπόγεια σύνδεση της Λ.Κατεχάκη με τη Λ.Βουλιαγμένης και την παράλληλη ανισοπεδοποίηση της δεύτερης μέχρι το Ελληνικό. Αυτή η παρέμβαση κατά πολλούς θα είναι καταλυτική για την πρωτεύουσα καθώς επεκτείνει τον αυτοκινητόδρομο μέχρι τα νότια προάστια, ολοκληρώνοντας κατά κάποιο τρόπο ένα ελεύθερο από φανάρια περιφερειακό άξονα που θα αποσυμφορεί την βεβαρυμένη κίνηση που εμφανίζει η περιοχή.
Σημαντική φυσικά είναι και η επέκταση της Αττικής Οδού από τα Σπάτα μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας που θα δώσει ανάσες στην περιοχή, ειδικά το καλοκαίρι και θα αναπτύξει ακόμα περισσότερο την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ανατολικής Αττικής με τα νησιά του Αιγαίου.
Πηγή: www.ypodomes.com