Ο τουρισμός στην… Εντατική! (Α' Μέρος)
Με εκατομμύρια ανθρώπους να μετακινούνται ανά τον κόσμο όχι μόνον για επαγγελματικούς, αλλά κυρίως για ψυχαγωγικούς λόγους, οι μεγάλες πόλεις σφύζουν από ζωή και οι αερομεταφορές εμφανίζουν πρωτοφανή δυναμικότητα. Όμως με τα μέτρα εγκλεισμού και απομόνωσης, που συνοδεύουν αναπόφευκτα την πανδημία, η τουριστική κίνηση ανακόπηκε βίαια και η διεθνής αεροπλοΐα έγινε ο πρώτος κλάδος που επλήγη σκληρά.
Στη δίνη του χάους
Μολονότι τον Μάρτιο πολλές χώρες δεν πήραν μέτρα, καθώς η κήρυξη πανδημίας ήρθε σχετικά αργά, στις 11 του μηνός η πτώση της κίνησης αποτελεί ενδεικτικό στοιχείο του κλίματος φοβίας και πανικού που επικρατεί στον πληθυσμό του πλανήτη. Δέκα μεγαλουπόλεις, που αποτελούν τους σημαντικότερους προορισμούς στον παγκόσμιο τουρισμό, δέχθηκαν ισχυρότατα πλήγματα. Ακολούθησε το δίμηνο Απριλίου - Μαΐου, οπότε τα πάντα ακινητοποιήθηκαν και κάθε κίνηση μηδενίστηκε.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Α/Α | ΠΟΛΗ | 04/03 | 11/03 | 18/03 | 25/03 | 31/03 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ (%) |
1 | ΒΙΕΝΝΗ | 128% | 92% | 9% | 6% | 4% | -122% |
2 | ΛΙΣΑΒΟΝΑ | 128% | 108% | 24% | 12% | 7% | -116% |
3 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ | 117% | 103% | 20% | 10% | 6% | -107% |
4 | ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ | 105% | 86% | 6% | 4% | 2% | -101% |
5 | ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ | 107% | 96% | 15% | 7% | 5% | -100% |
6 | ΣΑΟ ΠΑΟΛΟ | 112% | 113% | 33% | 12% | 8% | -100% |
7 | ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ | 104% | 85% | 17% | 7% | 3% | -97% |
8 | ΜΑΔΡΙΤΗ | 100% | 65% | 5% | 4% | 2% | -96% |
9 | ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ | 108% | 81% | 23% | 13% | 7% | -95% |
10 | ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ | 113% | 110% | 53% | 20% | 12% | -93% |
Σύμφωνα με τον OAG
Πάντως, ορισμένες πόλεις λόγω καθυστέρησης λήψης μέτρων εμφανίζουν μικρότερες απώλειες, αν και σε ορισμένες, όπως το Μιλάνο και η Λιόν, όπου παρατηρούνται εκθετικές αυξήσεις κρουσμάτων, η καθίζηση στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Α/Α | ΠΟΛΗ | 04/03 | 11/03 | 18/03 | 25/03 | 31/03 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ (%) |
1 | ΣΕΟΥΛ | 48% | 43% | 41% | 37% | 28% | -11% |
2 | ΧΟΝΓΚ-ΚΟΝΓΚ | 50% | 52% | 48% | 37% | 30% | -13% |
3 | ΣΙΝΓΚΑΠΟΥΡΗ | 90% | 88% | 79% | 62% | 58% | -28% |
4 | ΜΙΛΑΝΟ | 43% | 10% | 5% | 3% | 1% | -40% |
5 | ΤΟΚΥΟ | 63% | 54% | 42% | 21% | 15% | -42% |
6 | ΑΓ. ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ | 114% | 114% | 85% | 69% | 55% | -45% |
7 | ΜΟΣΧΑ | 112% | 113% | 75% | 54% | 46% | -58% |
8 | ΡΗΝΟΣ | 75% | 72% | 28% | 15% | 8% | -60% |
9 | ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ | 97% | 83% | 34% | 32% | 27% | -65% |
10 | ΛΥΩΝ | 75% | 97% | 6% | 4% | 2% | -71% |
Σύμφωνα με τον OAG
Καθώς τα κρούσματα αυξάνονταν επικίνδυνα και η Ευρώπη μετατρεπόταν σε επίκεντρο της πανδημίας, ο τομέας των διεθνών πτήσεων επλήγη ανελέητα. Οι πρώτες ζημιές ανέρχονται στο επίπεδο των 880 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δεδομένο που ερμηνεύει και την κατεπείγουσα διάσωση μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, όπως της «Lufthansa» στη Γερμανία.
Το δράμα της Ασίας
Σχεδόν όλες οι χώρες διαθέτουν ειδική υπηρεσία που φροντίζει για την αποφυγή των άσκοπων μετακινήσεων, ωστόσο τα πρώτα επικίνδυνα συμπτώματα εμφανίστηκαν τον Φεβρουάριο. Τότε η κίνηση των αερομεταφορών στην Κίνα λόγω του σεληνιακού νέου έτους εμφάνισε πτώση κατά 71% στις 17 του μηνός, σε σχέση με την αντίστοιχη του προηγούμενου έτους, προβληματίζοντας τους πάντες. Εκείνη την εποχή η υπόθεση του κορονοϊού αντιμετωπιζόταν ακόμα ως τοπική επιδημία της Γουχάν, με συνέπεια η απότομη καθίζηση να αιφνιδιάσει δυσάρεστα τις αεροπορικές εταιρείες. Στο Χονγκ Κονγκ, που ταλαιπωρείται επί μήνες από διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις, η μείωση της κίνησης κρίθηκε φυσιολογική, αλλά όταν στις αρχές Απριλίου κατέρρευσε με πτώση 92,3%, όλοι αντιλήφθηκαν πως ο κόσμος επρόκειτο να αντιμετωπίσει μία καταστροφή που υπερβαίνει τα συνήθη όρια.
Τα ίδια αρνητικά συμπτώματα εμφανίζονται τον Μάρτιο και στην Ινδία, όπου η συνηθισμένη εποχική μείωση του Μαρτίου, που κινείται στα επίπεδα του 1,8%, εμφάνισε καθίζηση κατά 68% στις 24 του μηνός. Τα μέτρα εγκλεισμού και απομόνωσης, με προειδοποίηση μόλις 4 ωρών, ακολουθούν μερικές ημέρες αργότερα, εντελώς αιφνιδιαστικά, ακινητοποιώντας 1,3 δισεκατομμύριο ανθρώπους.
Απογοήτευση και άδεια πορτοφόλια
Με την πανδημία να επιταχύνεται πλέον διαρκώς, πολλοί τουριστικοί προορισμοί βιώνουν μία απίστευτη τραγωδία. Η Ρώμη υφίσταται μείωση της τάξης του 75%, στο Μιλάνο ~που θεωρείται επίκεντρο της πανδημίας για την Ιταλία~ ακινητοποιούνται τα πάντα, ενώ και στη Λιόν η απότομη καθίζηση φθάνει στο 91%.
Στην άλλη άκρη του κόσμου, στην Αυστραλία, οι μειώσεις κινούνται στο 36% για το Σίδνεϊ και στο 33% για τη Μελβούρνη, έως ότου τον Απρίλιο πλέον ακινητοποιούνται τα πάντα και στη χώρα αυτή.
Στην Ευρώπη η Ιταλία αποτελεί το πρώτο μεγάλο θύμα με τη μείωση αρχικά στο 22%, ενώ μετά την ανακοίνωση των αναγκαστικών μέτρων εγκλεισμού και απομόνωσης, στις 9 Μαρτίου, η πτώση φτάνει στο 89%. Στη Γερμανία και στην Ισπανία παρατηρούνται επίσης καταστροφικές καταρρεύσεις έως τις 6 Απριλίου, που κινούνται σε επίπεδα ανώτερα του 92%. Ο Λευκός Οίκος χειροτερεύει περαιτέρω την κατάσταση: Στις 11 Μαρτίου αποφασίζει την απαγόρευση πτήσεων για τριάντα μέρες στις πτήσεις από τη Ζώνη Schengen της Ευρώπης, που περιλαμβάνει τη Βρετανία και την Ιρλανδία. Τα μέτρα οδηγούν σε μία πρώτη μείωση της τάξης του 46,2% για τις ΗΠΑ, ενώ από τις 17 Μαρτίου ο Καναδάς κλείνει τα σύνορά του, συμβάλλοντας στην καταιγίδα των καθιζήσεων της κίνησης.
Η ραγδαία επιδείνωση της πανδημίας το δίμηνο Απριλίου - Μαΐου αποδεικνύεται καταστροφική. Κανένας αερομεταφορέας μεγάλου μεγέθους δεν έχει την απαιτούμενη αντοχή σε αυτή την πρωτόγνωρη κρίση. Μόνον στις ΗΠΑ οι αεροπορικές εταιρείες εκλιπαρούν για κατεπείγουσα διάσωση που υπολογίζεται σε 60 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως οι εξελίξεις κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, με την αναμφίβολα μειωμένη τουριστική κίνηση, θα οδηγήσουν σε νέα μέτρα για την ενίσχυσή τους.
Αναμφίβολα το οικονομικό πλήγμα είναι τεράστιο και πολλές αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να αντιμετωπίσουν το τρομερό πρόβλημα της πτώχευσης κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών, χωρίς να συνυπολογίζονται τα ψυχολογικά τραύματα που έχει προκαλέσει η πανδημία. Η τουριστική κίνηση βασίζεται κατά κύριο λόγο στην ψυχολογική διάθεση των ανθρώπων και προς το παρόν θεωρείται ανέφικτο να εκτιμηθεί πώς θα κινηθούν οι επισκέπτες σε κάθε χώρα και με ποια κριτήρια, πέραν των καθαρά υγειονομικών, με δεδομένη τη λαίλαπα της πανδημίας.
ΠΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑ ΖΩΝΗ | 20-01- 2020 | 23-3-2020 | 30-03-2020 | 06-04-2020 | %ΜΕΤΑΒΟΛΗ |
ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ | 18.606.424 | 7.595.264 | 3.840.536 | 2.476.034 | -35.5% |
ΒΟΡΕΙΟΣ ΑΜΕΡΙΚΗ | 22.644.121 | 22.236.625 | 17.221.751 | 11.658.243 | -32.3% |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ | 3.701.241 | 1.176.139 | 1.930.546 | 1.393.600 | -27.8% |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ | 2.444.383 | 2,040.677 | 1.548.458 | 1.135.163 | -26.7% |
ΝΟΤΙΟΣ ΑΜΕΡΙΚΗ | 1.737.713 | 1.011.930 | 673,016 | 513.056 | -23.8% |
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΣΙΑ | 10.866.623 | 6.177.093 | 4.810.945 | 3.856.977 | -19.8% |
ΝΟΤΙΟΣ ΑΣΙΑ | 5.160.958 | 4.245.635 | 1.538.918 | 1.371.156 | -10.9% |
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ | 4.930.030 | 2.580.466 | 1.760.809 | 1.619.546 | -8.0% |
ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΣΙΑ | 25.278.594 | 13.782.879 | 12.465.267 | 11.730.667 | -5.9% |
Σύμφωνα με τον OAG