Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα της χημείας

Χρήσιμες συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι με επιτυχία το μάθημα ΑΕΠΠ στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα της χημείας

Αγαπητέ μαθητή, Αγαπητή μαθήτρια

Θα θέλουμε να σου δώσουμε μερικές συμβουλές για να αντιμετωπίσεις με επιτυχία το μάθημα της Χημείας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

  • Η εξέταση περιλαμβάνει τέσσερα (4) θέματα.
  • Να ξεκινάς τα θέματα με τη σειρά που σου δίνονται τα θέματα (Α, Β, Γ, Δ), διότι συνήθως είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας.
  • Για το Θέμα Α
  • Το Θέμα Α αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης. Οι ερωτήσεις αυτές είναι κλειστού τύπου (πολλαπλή επιλογή, αντιστοίχιση, σωστό-λάθος) δίχως να απαιτείται κάποια αιτιολόγηση.
  • Μην αντιμετωπίσεις το Θέμα Α επιπόλαια και με βιασύνη καθώς δεν παύει να αποτελεί το 25/100 του διαγωνίσματος. Πέντε (5) «κυκλάκια» και πέντε (5) «γράμματα» με τον απαραίτητο «σεβασμό» σε αυτά σου εξασφαλίζουν σημαντικές μονάδες.
  • Αν απαιτείται κάποιο από αυτά να το διαχειριστείς ως «μικρή άσκηση» μην βιαστείς να απαντήσεις.
  • Στα ερωτήματα πολλαπλής επιλογής θυμήσου τη θεωρία και επέλεξε την ορθή απάντηση. Μη στηριχτείς στη λογική του αποκλεισμού. Αφού επιλέξεις, τότε απέκλεισε, μέσω της θεωρίας πάντα, τις υπόλοιπες επιλογές για να επιβεβαιώσεις την απάντησή σου.
  • Αν σου φαίνεται κάτι πολύ απλό τότε μάλλον θα είναι. Μην ψάχνεις για παγίδα γιατί μπορεί να μην υπάρχει και να την φτιάξεις εσύ.
  • Στο Θέμα Α αφιερώνουμε από 20 έως 30 λεπτά.
  • Για το Θέμα Β
  • Το Θέμα Β αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική σου ικανότητα. Τα θέματα πάλι είναι βασισμένα σε μεγάλο βαθμό σε θεωρητικά τμήματα της ύλης αλλά αυτή την φορά με την «απαίτηση» της αιτιολόγησης των απαντήσεων σου. Επίσης μπορεί να περιλαμβάνονται σε συνδυασμό με τη θεωρία και εφαρμογές μικρής έκτασης.
  • Όπως αναφέρθηκε τα θέματα είναι κλιμακούμενης δυσκολίας αλλά στο εξεταζόμενο μάθημα της Χημείας αυτό αναιρείται συχνά. Το Θέμα Β συχνά παρουσιάζει μεγάλη δυσκολία για τον εξεταζόμενο, καθώς ο συνδυασμός θεωρίας – άσκησης όπως και η ορθή και πλήρης αιτιολόγηση των απαντήσεων που πρέπει να δώσει, είναι συχνά χρονοβόρο και εξουθενωτικό. Μην αγχώνεσαι λοιπόν με αρνητικές σκέψεις όπως ότι χάνεις πολύ χρόνο και ακολουθούν δυσκολότερα θέματα. Επίσης πρόσεχε στις αιτιολογήσεις σου να μην επεκταθείς πολύ και να αιτιολογείς στοχευμένα αυτό που χρειάζεται γιατί αλλιώς κινδυνεύεις να χάσεις όντως πολύτιμο χρόνο άδικα.
  • Στο Θέμα Β αφιερώνουμε από 30 έως 45 λεπτά.
  • Για το Θέμα Γ
  • Το Θέμα Γ αποτελείται από ασκήσεις εφαρμογής της θεωρίας, οι οποίες απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η κάθε άσκηση συνήθως αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
  • Στο Θέμα Γ αφιερώνουμε από 40 έως 50 λεπτά.
  • Για το Θέμα Δ
  • Το Θέμα Δ αποτελείται από προβλήματα ή ασκήσεις, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής τους. Το κάθε πρόβλημα ή άσκηση συνήθως αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
  • Στο Θέμα Δ αφιερώνουμε από 40 έως 50 λεπτά.
  • Στα Θέματα Γ και Δ πριν ξεκινήσεις να γράφεις την απάντηση μίας ερώτησης, να τη διαβάσεις πολύ προσεκτικά. Να μη βιαστείς να απαντήσεις πριν κατανοήσεις τα ζητούμενα. Μην πέσεις όμως στην «παγίδα» να προσπαθήσεις να την επιλύσεις νοητά από την αρχή, γιατί μπορεί στο μυαλό σου να μην λύνεται και να πανικοβληθείς δίχως λόγο, καθώς κάποιο δεδομένο που θα προκύψει στην πορεία πιθανόν να το έχεις παραμελήσει.
  • Μην παραλείψεις σκέψεις και πράξεις που εσύ θεωρείς αυτονόητα, επειδή τα έχεις δουλέψει πολύ τόσο καιρό ή τα ξέρεις πολύ καλά. Ο εξεταστής θέλει να δει μια πλήρη απάντηση συνεπώς να τα δει όλα όσα απαιτούνται. Προσοχή λοιπόν μην κάνεις νοητικά άλματα στην ακολουθία των πράξεων και στη ροή του γραπτού σου.
  • Η εκφώνηση στα λέει όλα. Συνεπώς «ανάκρινέ» την. Διάβασε τη προσεκτικά, συγκέντρωσε στο χαρτί οργανωμένα τα δεδομένα σου και έπειτα δες τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσεις. Αν τα ερωτήματα σου φαίνονται ιδιαίτερα και «άγνωστα» μη σε πανικοβάλλουν και κατ’ επέκταση ξέχνα τα και μην σε κατευθύνουν. Έχεις τα δεδομένα σου, έχεις τις γνώσεις σου, έχεις τα εργαλεία σου, συνεπώς ξεκίνα να γράφεις. Πάρε σχέσεις και αξιοποίησε όλα σου τα δεδομένα όπως γνωρίζεις ανεξαρτήτως ζητουμένων. Θα είναι σίγουρα προς την σωστή κατεύθυνση και στην πορεία θα «εμφανιστεί» και η απάντηση.
  • Αφού τελειώσεις και καταλήξεις σε κάποιο αποτέλεσμα ξαναδές το ερώτημα. Μπορεί να σου ζητάει κάτι άλλο και να είσαι ένα βήμα πριν την απάντηση ενώ να νομίζεις ότι έχεις τελειώσει. Είναι κρίμα για μία παραπάνω σχέση, για μία παραπάνω πράξη να χάσεις μονάδες.
  • Ξεκινάς (όσο γίνεται) χωρίς άγχος. Όλος ο χρόνος είναι δικός σου.
  • Να φροντίσεις τα γράμματα και γενικά την εμφάνιση του γραπτού σου. Το γραπτό σου πρέπει να είναι ευανάγνωστο. Μην παρασυρθείς όμως για ένα τέλειο γραπτό στην εικόνα του, γιατί υπάρχει κίνδυνος να σου μείνει λίγος χρόνος για τα υπόλοιπα θέματα.
  • Αν αμφιβάλλεις για μία λύση – απάντηση και δεν έχεις χρόνο να την ξαναδείς, γράψε την. Σε αυτή την περίπτωση άσε το διορθωτή να ελέγξει την ορθότητά της και να σε βαθμολογήσει αντίστοιχα. Μην μηδενίζεις από μόνος σου τον εαυτό σου.
  • Πριν παραδώσεις το γραπτό σου να ελέγξεις ότι έχεις μεταφέρει στο καθαρό όλα όσα χρειάζονται από αυτά που έχεις γράψει στο πρόχειρο.
  • Μην ξεχνάς ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι συγκριτικές. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το 100/100 δεν είναι απαραίτητα το άριστα. Αν λοιπόν υποθετικά όλοι γράψουν 50 και εσύ 60 μόλις «όρισες» μια νέα τιμή στη λέξη «Άριστα». Συνεπώς, αν κάποιο θέμα δεν μπορείς να το λύσεις και ο χρόνος κυλά χωρίς αποτέλεσμα, μην αγχωθείς γιατί αυτό θα έχει αντίκτυπο και στα επόμενα θέματα. Προχώρα λοιπόν στα επόμενα και το μυαλό σου θα δουλεύει για σένα χωρίς να το καταλάβεις.
  • Η μέση κατανομή στο χρόνο που αναφέρθηκε ανά θέμα σαφώς μπορεί σε κάποιο βαθμό και να διαφέρει. Στο τέλος όμως της εξέτασης πρέπει να μας μείνουν 10 με 20 λεπτά ώστε να ελέγξουμε ξανά τις απαντήσεις μας.

Σου ευχόμαστε ολόψυχα

Καλή επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις!

Το «ΦΩΣ» στην πόρτα σας και στον υπολογιστή σας