Οι απαντήσεις στα Νέα Ελληνικά των ΕΠΑΛ από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ

Ο Φροντιστηριακός Οργανισμός Σπουδή παραθέτει τις απαντήσεις των πανελληνίων εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ

Οι απαντήσεις στα Νέα Ελληνικά των ΕΠΑΛ από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ

Αναλυτικά ο Φροντιστηριακός Οργανισμός Σπουδή μας ενημερώνει:

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Α1. Σύμφωνα με το άρθρο, η καθιέρωση του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού είναι καθοριστική ως βάση υπενθύμισης της αξίας του, αφού το νερό συνιστά τη ζωή. Αρχικά, επισημαίνεται ότι η έλλειψή του ταλαιπωρεί τις ευάλωτες ανθρώπινες ομάδες στην προσπάθειά τους να το αποκτήσουν, ενώ η ανεπάρκειά του καταστρέφει την πανίδα. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι το νερό συνιστά θεμελιώδες συστατικό του ανθρώπινου οργανισμού χωρίς την ύπαρξη του οποίου δεν υπάρχει επιβίωση.

(69 λέξεις)

2η δραστηριότητα

Α2. Ενδεικτικός τίτλος: «Νερό… ώρα μηδέν!»
Η επιλογή του συγκεκριμένου τίτλου είναι συμβατή προς τα παρακάτω χωρία του κειμένου: «Κατά τις εκτιμήσεις, καθημερινά δεκάδες πεθαίνουν… ακατάλληλο για πόση νερό». (1η παράγραφος).

«Για τις ταλαιπωρημένες γυναίκες… δραματική προσπάθεια να επιβιώσουν». (3η παράγραφος).

«Για τα περισσότερα από τα 700 παιδιά…φωτογράφοι της άγριας φύσης». ((3η παράγραφος)

«Οι ειδικοί κρούουν… να επιδεινώσουν την κατάσταση». (5η παράγραφος)
Ο παραπάνω τίτλος ανταποκρίνεται στο περιεχομένο του κειμένου και δύναται να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη, χάρη στη συνυποδηλωτική χρήση της γλώσσας και την αξιοποίηση σημείων στίξης: εισαγωγικά, αποσιωπητικά, θαυμαστικό.


Α3. Ο συγγραφέας, με τη χρήση α’ πληθυντικού προσώπου, επιδιώκει να τονίσει ότι είναι αναγκαία η συλλογική αντίδραση των ανθρώπων με σκοπό την εξασφάλιση της συνέχειας της ζωής. Προσπαθεί να δείξει δηλαδή ότι το θέμα δεν είναι ατομικό και απαιτεί τη δραστηριοποίηση όλων μας σε διαρκή και καθημερινή βάση, δίνοντας έμφαση στη συλλογική ευθύνη και ευαισθητοποιώντας αντίστοιχα τον αναγνώστη.

Α4.
α ) διεθνής: παγκόσμια, καθολική
β) ταλαιπωρημένες: εξουθενωμένες, καταπονημένες
γ) εστίες: πατρίδες, κατοικίες
δ) κρούουν: χτυπούν
ε) μόλυνση: καταστροφή, επιβάρυνση
στ) επιδεινώσουν: χειροτερεύσουν, επιβαρύνουν

3η δραστηριότητα

Α5.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: Ομιλία
Απαιτείται προσφώνηση, αποφώνηση και στοιχεία προφορικότητας.

Αγαπητοί/ές συμμαθητές/τριες

Φίλες και Φίλοι

Πρόλογος : Θέμα: Η προστασία του υδάτινου στοιχείου
Θέση : Οι νέοι μπορούν να προστατεύσουν το υδάτινο στοιχείο

Κύριο Μέρος : Οι νέοι μπορούν να προστατεύσουν το υδάτινο στοιχείο με πολλούς τρόπους:
• Οργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου για τους κινδύνους που διατρέχει το υδάτινο στοιχείο

• Παραγωγή ταινιών μικρού μήκους με αντίστοιχη θεματολογία στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης του μαθητικού και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου

• Οργάνωση εκδηλώσεων (π.χ συναυλίες) για τη συγκέντρωση χρηματικών ποσών που θα αξιοποιηθούν στον αγώνα της μαθητικής κοινότητας για την προστασία λιμνών, ποταμών και θαλασσών

• Σύνταξη κειμένων σχετικών με την περιβαλλοντική κρίση και ανάρτησή τους στη σχολική ιστοσελίδα

• Συγκρότηση ομάδων σε σχολικό επίπεδο που δραστηριοποιούνται στον καθαρισμό θαλασσών, λιμνών και ποταμών από πλαστικά και άλλου είδους απορρίμματα

• Αξιοποίηση του θεσμού της Βουλής των Εφήβων για την παροχή προτάσεων αντικατάστασης των πλαστικών από βιοδιασπώμενα υλικά

• Συντονισμός και συμμετοχή σε συγκεντρώσεις ειρηνικής διαμαρτυρίας στο πλαίσιο της αντίδρασης απέναντι στη μόλυνση των υδάτινων πόρων από τα απόβλητα εργοστασίων και τουριστικών μονάδων.

• Σύνταξη επιστολών διαμαρτυρίας και δημοσίευσή τους στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Επίλογος

Η προστασία του υδάτινου στοιχείου αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Οι νέοι, λοιπόν, λόγω των εγγενών χαρακτηριστικών της ηλικίας τους μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη του σκοπού αυτού.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Β1.
Στο συγκεκριμένο απόσπασμα ο Μαρκοβάλντο επιδιώκει να εξασφαλίσει οικονομικό και ποιοτικό φαγητό για την οικογένειά του. Έτσι, επιδίδεται στην αναζήτηση καθαρών ποταμών όπου θα έχει τη δυνατότητα αλίευσης. Αφού εντοπίζει το κατάλληλο για εκείνον σημείο χρησιμοποιεί δανεισμένο αλιευτικό εξοπλισμό που αποκτά με μέσο την εξαπάτηση. Οι προσπάθειές του φαινομενικά μόνο αποδίδουν καθώς αλιεύει πληθώρα ψαριών που τελικά αποδεικνύονται μολυσμένα.
(60 λέξεις)

2η δραστηριότητα

B2.
α) Ενδεικτικά σημεία στα οποία εντοπίζεται περιγραφή:
- ήταν ένα πλάτωμα του ποταμού… λίμνη στα βουνά
- σε μια καμπή της όχθης… βλοσυρός
- ένα μακρύ και χαμηλό κτήριο… τιρκουάζ και βιολετί

• Σημεία στα οποία εντοπίζεται διάλογος:
--Έι, εσείς!
– Εγώ; Τι έγινε;
– Πού τα έπιασες αυτά τα ψάρια;
– Ε; Γιατί;
– Αν τα ψάρεψες εδώ κάτω, πέταξέ τα αμέσως: δεν είδες το
εργοστάσιο εδώ παραπάνω;
Στα διαλογικά σημεία παρεμβάλλονται και άλλοι αφηγηματικοί τρόποι.

• Σημεία στα οποία εντοπίζεται μονόλογος:
- «Όλες μου οι προσπάθειες θα πρέπει να αποσκοπούν στο να προσφέρω στην οικογένειά μου … κερδοσκόπων»
- «Αυτός είναι ο τρόπος»
- «Πρέπει να βρω ένα μέρος… πετονιά μου»
Οι μαθητές κλήθηκαν να αναφέρουν ένα μόνο παράδειγμα για κάθε αφηγηματικό τρόπο

β) Στην περίοδο αξιοποιούνται τα εξής εκφραστικά μέσα:
• παρομοίωση:
- σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη
- που θύμιζε λίμνη στα βουνά

Με την τεχνική της παρομοίωσης ο δημιουργός επιδιώκει να προβάλει ένα συγκεκριμένο γνώρισμα των εννοιών που παρουσιάζει και ειδικότερα την ησυχία και την ομορφιά της λίμνης.

• προσωποποίηση: ήσυχη λεκάνη
Μέσω της προσωποποίησης ο δημιουργός επιδιώκει να προσδώσει ζωντάνια και παραστατικότητα στον λόγο του.


3η δραστηριότητα

Β3. Ο Μαρκοβάλντο προσπαθεί να εξασφαλίσει για την οικογένειά του υγιεινή τροφή. Στο πρόσωπό του γίνεται φανερή η αγωνία του αστού να αναπνεύσει, να νιώσει επίσης πως προσπαθεί για έναν καλύτερο κόσμο, ιδίως αφού συνειδητοποιήσει την ευθύνη του για την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής του. Στις πόλεις η ατμοσφαιρική ρύπανση δυσχεραίνει την καθημερινότητα καθιστώντας την αποπνικτική, ενώ η συσσώρευση απορριμμάτων χωρίς στοιχειώδη μέριμνα για ανακύκλωση σε αρκετές ακόμη περιοχές ελλοχεύουν σοβαροί κινίνδυνοι για την υγεία. Η περιπέτεια του ήρωα προκαλεί ποικίλα συναισθήματα στον αναγνώστη, ο οποίος αρχικά νιώθει -όπως κι ίδιος ο Μαρκοβάλντο- προσδοκία για μια καλή ψαριά. Γρήγορα, όμως, έρχεται η ματαίωση κι η απογοήτευση, αφού η μόλυνση των υδάτων έχει προκαλέσει ανεπανόρθωτη καταστροφή στη χλωρίδα και την πανίδα απειλώντας κατάφωρα την ανθρώπινη ζωή. Έντονο είναι το συναίσθημα αδιεξόδου, όπως κι η οργή για την ολιγωρία της πολιτείας που προωθεί τα συμφέροντα των ισχυρών αντί να προστατεύει τη ζωή.
(149 λέξεις)