Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα των Νέων Ελληνικών

Χρήσιμες συμβουλές για να αντιμετωπίσετε με επιτυχία το μάθημα των Νέων Ελληνικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Συμβουλές από τα φροντιστήρια ΣΠΟΥΔΗ για το μάθημα των Νέων Ελληνικών

Χρήσιμες συμβουλές για να αντιμετωπίσετε με επιτυχία το μάθημα των Νέων Ελληνικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

• Φέτος θα εξεταστείτε για πρώτη φορά σε δύο (2) τύπους Κειμένου και σε Μη Λογοτεχνικό και σε Λογοτεχνικό Κείμενο.

• Στην κατηγορία του Μη Λογοτεχνικού Κειμένου μπορεί να δοθούν δύο (2) διαφορετικά κείμενα ή μπορεί να δοθεί ένα κείμενο και μία εικόνα
( διαφήμιση, γελοιογραφία κ.λπ.)

Η εξέταση περιλαμβάνει τέσσερα (4) Θέματα

Το Θέμα Α αναφέρεται στο Μη Λογοτεχνικό Κείμενο και αφορά στο περιεχόμενό του. Μπορεί να ζητά πύκνωση ή νοηματική απόδοση μέρους του Κειμένου. Είναι πιθανό να ζητηθεί ένταξη σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο, το οποίο οφείλουμε να το τηρήσουμε. Προσέχουμε να μην απομακρυνόμαστε νοηματικά από το Κείμενο χωρίς να επαναλαμβάνουμε απλοϊκά τη διατύπωσή του.

Το Θέμα Β αναφέρεται στο Μη Λογοτεχνικό Κείμενο και αφορά σε ζητήματα κατανόησης, δομής και γλώσσας του Κειμένου. Για την επιτυχημένη αντιμετώπιση των ερωτημάτων αξιοποιούμε τις γνώσεις μας από όλες τις τάξεις του Λυκείου- γιατί η ύλη δεν περιορίζεται σε όσα μάθαμε στην Γ Λυκείου- και σε κάθε περίπτωση προσαρμόζουμε την απάντησή μας στο συγκεκριμένο κείμενο, κάνοντας αντίστοιχες σύντομες αναφορές σε χωρία του. Αποφεύγουμε τις μονολεκτικές και εξαιρετικά σύντομες απαντήσεις και αιτιολογούμε ό,τι ισχυριζόμαστε.

Το Θέμα Γ είναι το μόνο που αναφέρεται στο Λογοτεχνικό Κείμενο [πεζό ή ποιητικό] και ζητά να απαντήσουμε, με κείμενο 150-200 λέξεων, σε ερώτημα σχετικό με το θέμα του αποσπάσματος (παρουσίαση, σχολιασμός, ερμηνεία) κάνοντας αναφορές σε κειμενικούς δείκτες (σε στοιχεία αφηγηματικών τεχνικών, γλωσσικών επιλογών κ.λπ.). Προσέχουμε να μην υπερβούμε τον αριθμό των λέξεων – ούτε όμως και να υπολειπόμαστε- και επιβεβαιώνουμε τις απόψεις μας με σύντομες και όσο το δυνατόν εύστοχες αναφορές στο κείμενο.

Το Θέμα Δ αναφέρεται σε Παραγωγή Λόγου συνολικής έκτασης 350-400 λέξεων σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο και με θέμα νοηματικά συναφές προς το περιεχόμενο των δοθέντων Κειμένων. Καλό είναι να λάβετε υπόψη σας το περιεχόμενο των Κειμένων, να το αξιοποιήσετε δημιουργικά για να συντάξετε το δικό σας Κείμενο, χωρίς να επαναλάβετε απλοϊκά τις απόψεις των συντακτών.


• Πριν απαντήσετε σε οποιοδήποτε ερώτημα διαβάζετε προσεκτικά τη διατύπωσή του για να καταλάβετε με σαφήνεια τι ζητάει ώστε να επικεντρώσετε το ενδιαφέρον σας στο ακριβές ζητούμενο κάθε φορά.

• Ο χρόνος που έχετε στη διάθεσή σας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι συνάρτηση των μονάδων που συνοδεύουν κάθε ερώτηση. Να έχετε μαζί σας το ρολόι σας και να το συμβουλεύεστε.

• Αν δεν γνωρίζετε την απάντηση μιας ερώτησης ή δεν είστε βέβαιοι για αυτή, κρατήστε σημείωση στο Πρόχειρο, μην βιάζεστε να γράψετε στο καθαρό, αλλά προχωρήστε στην επόμενη ερώτηση για να μη χάνετε πολύτιμο χρόνο.

• Μην ξεχνάτε ότι στο γλωσσικό μάθημα σημασία δεν έχει μόνο τι γράφουμε αλλά και το πώς το γράφουμε.

• Πριν παραδώσετε το γραπτό σας συμβουλευτείτε τη φωτοτυπία με τα Θέματα αλλά και το Πρόχειρό σας και βεβαιωθείτε ότι απαντήσατε όλα τα ερωτήματα και ότι περάσατε στο Καλό ό,τι είχατε σημειώσει στο Πρόχειρο

• Φροντίστε να έχετε 10΄ λεπτά στη διάθεσή σας, στο τέλος της εξέτασης, για ένα συνολικό επανέλεγχο του γραπτού σας.



Καλή επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις!


Φιλολογικός Κλάδος Φροντιστηριακού Οργανισμού ΣΠΟΥΔΗ