Αλλάζει «πρόσωπο» ο Πειραιάς
Επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, αξιοποίηση του Πύργου – συμβόλου της πόλης και έργα επέκτασης του νέου προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι δίνουν νέα πνοή.
Σε νέα εποχή εισέρχεται η πόλη του Πειραιά, καθώς σημαντικά έργα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και τα οποία αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τις ζωές των πολιτών.
Οι Πειραιώτες θα δουν σταδιακά να παίρνουν «σάρκα και οστά» έργα που είχαν προαναγγελθεί χρόνια πριν και αφορούν σε μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες θα εκσυγχρονίσουν την πόλη, δίνοντάς της νέα πνοή.
Ολυμπιακός: Κινήσεις επίθεσης από την αρχή χωρίς τέλος
Η επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, η αξιοποίηση του Πύργου – συμβόλου της πόλης, καθώς και οι εργασίες επέκτασης του νέου προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι αποτελούν το εφαλτήριο για τη μετάβαση της πόλης στην πολλά υποσχόμενη επόμενη ημέρα.
Μετρό Πειραιά: Ανοίγουν τον Ιούλιο οι σταθμοί Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την παράδοση των τριών πρώτων σταθμών της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά.
Οι τρεις πρώτοι σταθμοί, από το σύνολο των έξι που προβλέπει η επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, είναι οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», ενώ ξεκινούν άμεσα οι πρώτες δοκιμές, με στόχο να έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία έως το καλοκαίρι.
«Μέχρι τον Ιούλιο θα είναι έτοιμοι και λειτουργικοί οι τρεις πρώτοι σταθμοί του Μετρό, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια, για να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι πολίτες σε αυτές τις πυκνοκατοικημένες περιοχές», δήλωσε πριν από μερικά 24ωρα ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, επιβεβαιώνοντας πως η υλοποίηση ενός πολύ σημαντικού έργου προχωρά.
Το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά περιλαμβάνει συνολικά έξι σταθμούς: «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», ως εξής:
Αγία Βαρβάρα: Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγία Ελεούσα)
Κορυδαλλός: Πλατεία Ελευθερίας
Νίκαια: Πλατεία Ελ. Βενιζέλου
Μανιάτικα: Αιτωλικού και Μαυρομιχάλη
Πειραιάς: Λιμάνι (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ).
Δημοτικό Θέατρο: Ηρώων Πολυτεχνείου και Βασιλέως Γεωργίου
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ολοκλήρωση του έργου – ήτοι η παράδοση του συνόλου των έξι γραμμών της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά – δεν αναμένεται πριν το 2022. Οι σταθμοί «Μανιάτικα», «Δημοτικό Θέατρο», «Πειραιάς» θα μπορούν να λειτουργήσουν μέσα στο 2022, είχε δηλώσει στα τέλη του 2019 ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.
Όταν το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά ολοκληρωθεί, αναμένεται να εξυπηρετεί 115 χιλιάδες πολίτες και να μειώσει την κυκλοφορία των οχημάτων κατά 23.000 σε ημερήσια βάση. Μάλιστα, βάσει των υπολογισμών, η διαδρομή λιμάνι Πειραιά – αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» θα πραγματοποιείται μέσα σε 55 λεπτά.
Σε ποιο στάδιο βρίσκονται σήμερα οι εργασίες
Όπως ανακοίνωσε στις αρχές Μαΐου η Αττικό Μετρό, σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑ
Επένδυση τοίχων και υποστυλωμάτων (μεταλλικές, γυάλινες, κλπ).
Αποκατάσταση πλατείας (τοποθέτηση μαρμάρων).
Λοιπές εργασίες αποκατάστασης επιπέδου οδού.
Πινακίδες σήμανσης σταθμού και λοιπές πινακίδες.
Τοποθέτηση μεταλλικών ψευδοροφών.
Αρχιτεκτονικά τελειώματα (τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων και χειρολισθήρων).
Λοιπά αρχιτεκτονικά τελειώματα.
ΦΡΕΑΡ ΜΕΓ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Σε εκκρεμότητα βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Φύτευση (επίπεδο οδού)
ΦΡΕΑΡ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Χρωματισμοί
Διαμόρφωση επιπέδου οδού
ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Επενδύσεις Τοίχων και Υποστυλωμάτων
Τοποθέτηση Ψευδοροφών
Τοποθέτηση Κιγκλιδωμάτων
Τοποθέτηση ρολλών ασφαλείας
Τοποθέτηση συστήματος ποτίσματος επιπέδου οδού
Τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης
Τοποθέτηση ανοξείδωτων κατασκευών.
Επιδιόρθωση βαφών και φθαρμένων γρανιτών
Τοποθέτηση στεγάστρων εισόδων Σταθμού
Εγκατάσταση ανελκυστήρα επιπέδου οδού
Διαμόρφωση επιπέδου οδού (Πλατεία Ελευθερίας)
ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑ
ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες :
Επεξεργασία και επαναβαφή βιομηχανικών δαπέδων Η/Μ χώρων.
Εγκατάσταση μεταλλικού σκελετού στεγάστρων στα φρέατα φυσικού φωτισμού.
Επενδύσεις κατακόρυφων στοιχείων με μεταλλικά πανέλα.
Ψευδοροφές.
Προεργασίες τοποθέτησης ανοξείδωτων χειρολισθήρων στις κυλιόμενες κλίμακες χώρων κοινού.
ΣΗΡΑΓΓΑ ΝΑΤΜ ΑΕΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ
Έχουν oλοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Κατασκευή τελικής επένδυσης.
Χρωματισμοί (εκκρεμούν οι χρωματισμοί στη συναρμογή με τη σήραγγα του ΤΒΜ).
Κατασκευή βιομηχανικού δαπέδου.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ
ΑΝΟΙΧΤΟ ΟΡΥΓΜΑ ΣΤΑΘΜΟΥ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Υδατοστεγάνωση περιμετρικών τοιχίων.
Μόνιμη επένδυση θεμελίωσης (επίπεδο -4).
Μόνιμη επένδυση πλάκας Η/Μ (επίπεδο -3).
Μόνιμη επένδυση πλάκας έκδοσης εισιτηρίων (επίπεδο -2).
Μόνιμη επένδυση κλίμακας S
Μόνιμη επένδυση πλάκας Η/Μ (επίπεδο -1).
ΚΥΡΙΑ ΣΗΡΑΓΓΑ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ (ΝΑΤΜ)
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Μόνιμη επένδυση κύριας σήραγγας σταθμού.
Μόνιμη επένδυση περιοχής εκβάθυνσης.
Μόνιμη επένδυση βόρειου και νότιου μετωπικού τοίχου.
Κατασκευή τοιχίων και πλακών αποβαθρών.
Δευτερογενής ενεμάτωση θόλου κύριας σήραγγας σταθμού.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑΣ
ΣΤΑΘΜΟΣ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Τοποθέτηση και προένταση αντηρίδων προσωρινής αντιστήριξης έως το 5ο επίπεδο
Τοποθέτηση υδατοστεγάνωσης κάτω από τη θεμελίωση στα φατνώματα 1,2,3,4 (υπολείπεται το αντλιοστάσιο).
Σκυροδέτηση πλάκας θεμελίωσης τμήματα 1,4.
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Τοποθέτηση οπλισμού πλάκας θεμελίωσης και σκυροδέτηση στα τμήματα 2, 3 και 5Ν.
Εκσκαφή σταθμού, τμήμα 5Β (τελευταία φάση) και αντλιοστασίου.
Εξυγίανση και τοποθέτηση υδατοστεγάνωσης στο τμήμα 5Ν και 5Β.
Τοποθέτηση οπλισμού πλάκας θεμελίωσης στο τμήμα 5Β.
Σκυροδέτηση τοιχείων των αποβάθρων στα φατνώματα 1 και 2.
Σκυροδέτηση γεμίσματος άοπλου σκυροδέματος στα φατνώματα 5Ν, 2 και 3.
Τοποθέτηση και προφόρτιση 10 αντηρίδων της προσωρινής αντιστήριξης στο 6ο επίπεδο.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΑΘΜΟΣ – ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Σε αναμονή βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Τοποθέτηση θυρών στον Η/Μ όροφο
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Οπτοπλινθοδομές στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων και στο επίπεδο αποβαθρών
Υδατοστεγάνωση επιπέδου οδού
Επιχρίσματα στο επίπεδο αποβαθρών
Καθαρισμοί
ΥΠΟΓΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ΣΤΑΘΜΟΥ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Σκυροδετήσεις μόνιμης επένδυσης ,τοιχείων και πλάκας αποβαθρών
ΣΗΡΑΓΓΕΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣΤΑΣΙΩΝ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης και δευτερογενή σκυροδέματα
ΕΙΣΟΔΟΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΚΟΡΑΗ ΚΑΙ ΣΗΡΑΓΓΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης, δευτερογενή σκυροδέματα και υδατοστεγάνωση
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Υδατοστεγάνωση οροφής ανοιχτού ορύγματος
ΕΙΣΟΔΟΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ Π. ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ ΚΑΙ ΣΗΡΑΓΓΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Υδατοστεγάνωση και σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης (υπολείπεται η λεπτομέρεια υδατοστεγάνωσης στην απόληξη, επίπεδο οδού)
Δευτερογενές σκυρόδεμα στα κλιμακοστάσια
Σε αναμονή βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Δευτερογενή σκυροδέματα στη σήραγγα πρόσβασης.
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρακάτω εργασίες:
Αφαίρεση 2ης σειράς μεταλλικών αντηρίδων
ΣΗΡΑΓΓΑ ΑΕΡΙΣΜΟΥ ΦΡΕΑΤΟΣ ΡΑΛΛΕΙΟΥ
Έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω εργασίες:
Σκυροδέτηση μόνιμης επένδυσης.
«Ξαναζωντανεύει» ο Πύργος του Πειραιά
«Ζωή» αναμένεται να αποκτήσει και πάλι ο Πύργος του Πειραιά, το κτήριο – σύμβολο της πόλης, 45 και πλέον χρόνια μετά την κατασκευή του.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» στον Δήμο Πειραιά να υπογράψει τη σύμβαση αξιοποίησής του με τον ανάδοχο. Ο απαιτούμενος προσυμβατικός έλεγχος ολοκληρώθηκε χωρίς παρατηρήσεις και πλέον η πόλη μετρά αντίστροφα για την έναρξη των εργασιών στον Πύργο, που θα ανακαινιστεί ριζικά και θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο κτήριο με γραφεία και καταστήματα. Πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση που ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ και η οποία ξεκινά άμεσα στον Πειραιά, παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στη χώρα εξαιτίας της πανδημίας.
Ο Δήμος Πειραιά σχεδίασε και προχώρησε σε διεθνή διαγωνισμό για την αξιοποίησή του, που προέβλεπε την παραχώρησή του για 99 έτη, τη διαχείριση και εκμετάλλευσή του από επενδυτές. Ο διαγωνισμός στέφθηκε με επιτυχία και κατακυρώθηκε στην Ένωση Εταιρειών «CANTΕ HOLDINGS LTD – ΠΡΟΝΤΕΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΕΝ∆ΥΣΕΩΝ ΣΕ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ».
Το ετήσιο οικονομικό αντάλλαγμα για τον Δήμο Πειραιά είναι 1.010.000 ευρώ με αναπροσαρμογή 2% ετησίως, το οποίο θα επιστραφεί στην πειραϊκή κοινωνία σε έργα καθημερινότητας, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των Πειραιωτών και την αναβάθμιση της πόλης.
Πώς θα αξιοποιηθεί ο Πύργος
Η αξιοποίηση του Πύργου προβλέπει μικτές χρήσεις γραφείων/ καταστημάτων και πρόθεση των επενδυτών έως σήμερα είναι να διαμορφωθεί το κτήριο ως εξής:
Α και Β Υπόγειο: Μηχανολογικοί χώροι και χώροι στάθμευσης
Ισόγειο: Χώρος ενημέρωσης και ανάδειξης τουριστικού προϊόντος του Πειραιά και καταστήματα
1ος και 2ος όροφος: Καταστήματα
3ος όροφος: Πολυχώρος Πολιτιστικών λειτουργιών με χώρο εστίασης
4ος – 18ος όροφος: Γραφεία
19ος και 20ος όροφος: Εστιατόριο
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είναι 33 μήνες για τη ριζική ανακαίνιση και διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων και του άμεσου περιβάλλοντος χώρου, την αναβάθμιση όψεων με δημιουργία προστατευτικού κελύφους, κατακόρυφες ζώνες πρασίνου και σύγχρονο σύστημα φωτισμού για την ανάδειξη του Πύργου ως τοπόσημου.
Ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, σε δήλωσή του τόνισε πως η αξιοποίηση του Πύργου, ενός κτηρίου συμβόλου όχι μόνο για τον Πειραιά, αλλά και για το μεγάλο λιμάνι της χώρας, είναι μια σημαντική στιγμή για τον Πειραιά και τους δημότες, καθώς ξεκινά ένα από τα πιο σημαντικά και εμβληματικά έργα στην πόλη. «Με την αξιοποίηση του Πύργου, θα αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του Δήμου, θα δημιουργηθεί μια νέα μικροοικονομία στην περιοχή, και κυρίως, νέες θέσεις εργασίας και παράλληλα, θα αναβαθμιστεί ολόκληρη η γύρω περιοχή», σημείωσε ο κ. Μώραλης.
Συνεχίζονται τα έργα επέκτασης του νέου προβλήτα κρουαζιέρας
Την ίδια ώρα, συνεχίζονται από την κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ, στο λιμάνι του Πειραιά, οι εργασίες επέκτασης του νέου προβλήτα κρουαζιέρας και κατασκευής δύο θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων «νέας γενιάς» μήκους μεγαλύτερου των 280μ.
Το έργο υλοποιείται δίπλα στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της κρουαζιέρας, ενώ οι νέες υποδομές μεγάλης κλίμακας θα καλύψουν το σύνολο των αυξανόμενων αναγκών κρουαζιέρας, ενώ παράλληλα θα συντελέσουν στην τουριστική ανάπτυξη και στην ανάδειξη της Ελλάδας ως τουριστικού πόλου.
Η «Επέκταση Επιβατικού Λιμένα Πειραιά-Νότια Πλευρά» είναι ένα υποχρεωτικό έργο που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου (ν.4404/2016) ενώ έχει και κοινοτική χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2014-2020. Ο νέος κρηπιδότοιχος έχει μήκος περίπου 1.510 μέτρων και μεταβλητό βάθος από -19,00 έως -29,50 μέτρων. Προβλέπεται η δημιουργία δύο θέσεων απολύτως ασφαλούς ελλιμενισμού με μήκος 390 και 350 μέτρων.
Τα εγκαίνια
Στις 25 Φεβρουαρίου, ήτοι λίγες μέρες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού στη χώρα μας, πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης των εργασιών.
Ακολούθησε ένα χρονικό διάστημα περίπου 45ημερών για την ενημέρωση των Αρχών (Λιμεναρχείο, Υδρογραφική Υπηρεσία, Υπηρεσία Φάρων) για την έναρξη του έργου και τη λήψη των απαραίτητων αδειών που αφορούσαν στην απόρριψη των βυθοκορημάτων με βάση την υφιστάμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου καθώς και τη φωτοσήμανση του έργου στην περίμετρό του για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας λαμβάνοντας υπόψη και την εγγύτητά του στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα. Με την ολοκλήρωση των παραπάνω, το έργο ξεκίνησε και ουσιαστικά στις 4 Απριλίου 2020, με τη διενέργεια των εργασιών υποθαλάσσιων εκσκαφών οι οποίες αφορούν στην περίμετρο των μελλοντικών κρηπιδωμάτων.
Οι εργασίες μετά το πέρας των διακοπών του Πάσχα ξεκίνησαν ξανά και συνεχίζονται ομαλά.
Στόχος η επιτάχυνση των εργασιών
Στόχος πλέον είναι η επιτάχυνση των εργασιών ώστε πριν το πέρας της θερινής περιόδου να έχει ολοκληρωθεί τμήμα του έργου ικανό για την επίτευξη της ασφάλειάς του έναντι των τυχόν δυσμενών καιρικών συνθηκών της χειμερινής περιόδου που θα ακολουθήσει.
Επίσης έχει οριστεί περιβαλλοντικά αδειοδοτημένος εργοταξιακός χώρος που θα πραγματοποιηθούν, κατά κύριο λόγο, η κατασκευή των πασσάλων και των κυψελωτών κιβωτίων (caissons) επί των οποίων θα εδραστούν τα κρηπιδώματα του έργου καθώς και η μεταφορά με φορτηγά των αδρανών υλικών επιχώσεων τα οποία στη συνέχεια θα ενσωματώνονται στο έργο μέσω πλωτών μέσων ώστε, όπως προβλέπεται και στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του εν λόγω έργου, να μην επιβαρυνθεί ο κύριος αστικός ιστός από τη διέλευση των φορτηγών.
Το έργο έχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης σε 32 μήνες.