Λιβύη: Ζητούνται απαντήσεις για την τραγωδία
Ο θάνατος πέντε μελών της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής σε σφοδρό τροχαίο δυστύχημα στη Λιβύη έχει προκαλέσει σοκ και έχει γεννήσει ερωτήματα.
Το σοκ της είδησης πως πέντε μέλη της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής στη Λιβύη έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα μετατρέπεται σε πένθος και οργή στο στράτευμα, καθώς τίθεται σειρά ερωτημάτων για ευθύνες του ΓΕΕΘΑ.
Σενάρια για τρομοκρατική επίθεση, που κυκλοφόρησαν τις πρώτες ώρες, φαίνεται πως δεν έχουν καμία απολύτως βάση, δεδομένου ότι στο όχημα που συγκρούστηκε με το βανάκι που μετέφερε την ελληνική ανθρωπιστική αποστολή μετέβαιναν σύμφωνα με πληροφορίες πέντε άτομα και όχι π.χ. ένα άτομο, όπως συνηθίζεται σε επιθέσεις αυτοκτονίας.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Η έκρηξη οφειλόταν άλλωστε σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στο γεγονός ότι το εν λόγω αυτοκίνητο είχε μια επιπλέον δεξαμενή με 200 λίτρα βενζίνης, πρακτική συνήθης στη ρημαγμένη από τον εμφύλιο χώρα, προκειμένου να διασφαλίζεται η αυτονομία των οχημάτων.
Το γεγονός όμως ότι επρόκειτο για τροχαίο δε σημαίνει ότι είναι άμοιρη ευθυνών η στρατιωτική ηγεσία για την οργάνωση της αποστολής. Ενώ αλγεινή εντύπωση προκάλεσε πως η αρχική ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ έκανε λόγο για «ελαφρά τραυματίες» (και του υπουργείου Εξωτερικών για επαναπατρισμό), με σιωπή ασυρμάτου να επικρατεί για αρκετή ώρα μετά τη δήλωση του υπουργού Υγείας της Λιβύης Othman Abduljaleel, για ύπαρξη νεκρών.
Και ενώ είναι εύλογο ότι έπρεπε να ενημερωθούν πρώτα οι συγγενείς πριν γίνουν επίσημες ανακοινώσεις, το γεγονός ότι το ΓΕΕΘΑ επικαλέστηκε πως είχε αρχικά λάθος ενημέρωση από τις λιβυκές αρχές, δεν αποτυπώνει διόλου κολακευτική εικόνα για τη στρατιωτική ηγεσία και ενέτεινε το κλίμα οργής στο στράτευμα, με κύριο «στόχο» τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου.
Το ΓΕΕΘΑ ισχυρίστηκε στην ίδια ανακοίνωση ότι δεν πιάνουν τα κινητά στο σημείο λόγω καταστροφών από τις πλημμύρες, οι οποίες έγιναν όμως σε άλλη περιοχή από αυτή που συνέβη το τροχαίο. Και αυτό καθώς σύμφωνα με πληροφορίες το C-130 που μετέφερε την αποστολή δεν προσγειώθηκε στον αρχικό προορισμό του λόγω ζημιών στο εν λόγω αεροδρόμιο από τις πλημμύρες, αλλά σε αεροδρόμιο 200 χιλιόμετρα ανατολικά - γι' αυτό άλλωστε και ταξίδευαν με βανάκι στον εν λόγω δρόμο. Σημειωτέον ότι τα δορυφορικά τηλέφωνα που είχε μαζί της η ελληνική αποστολή καταστράφηκαν κατά την πυρκαγιά που ακολούθησε τη σύγκρουση των οχημάτων.
Ερωτηματικά προκαλεί και το γεγονός ότι η ελληνική ανθρωπιστική αποστολή ταξίδευε με ένα μικρό λεωφορείο, που έμοιαζε με τουριστικό, και όχι με κάποιο τεθωρακισμένο ασφαλέστερο όχημα. Μάλιστα κυκλοφόρησαν και διαρροές από το ΓΕΕΘΑ που πετούσαν το μπαλάκι των ευθυνών για αυτό στο ΥΠΕΞ… Σε αυτή την περίπτωση τίθεται το ερώτημα, πρώτον γιατί έκανε αυτή την επιλογή το ΥΠΕΞ και δεύτερον γιατί το ΓΕΕΘΑ το δέχθηκε, πολλώ δε μάλλον που ο κ. Φλώρος είναι Ειδικές Δυνάμεις και γνωρίζει την επικινδυνότητα.
Πληροφορίες ανέφεραν επίσης ότι οι Λίβυοι είχαν προσφέρει συνοδεία στην ελληνική αποστολή δύο τζιπ, εκ των οποίων ένα προπορευόταν και ένα ακολουθούσε το μοιραίο όχημα. Τίθεται όμως το ερώτημα, εφόσον προπορευόταν όντως συνοδευτικό πως συνέβη η μετωπική σύγκρουση με το βαν στο οποίο επέβαινε όλη η ελληνική αποστολή.
Σημειωτέον ότι αποστολή του συνοδευτικού σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να αναγνωρίσει επικείμενο κίνδυνο και να αποτελέσει «ασπίδα» σε περίπτωση που μία σύγκρουση ή επίθεση είναι αναπόφευκτη.
Ένα ακόμη ερώτημα είναι γιατί όλα τα μέλη της ελληνικής αποστολής επέβαιναν στο ίδιο όχημα και όχι σε δύο διαφορετικά ώστε σε περίπτωση ατυχήματος ή επίθεσης το ένα να παρέχει βοήθεια στο άλλο.
Τίθεται τέλος το ερώτημα γιατί εστάλη εξαρχής ελληνική ομάδα των Ενόπλων Δυνάμεων οδικώς σε επικίνδυνη περιοχή, την ώρα που οι υπόλοιπες χώρες που έστειλαν ανθρωπιστική βοήθεια στη Λιβύη τη μετέφεραν αεροπορικώς στη Βεγγάζη και από εκεί οι τοπικές ανθρωπιστικές οργανώσεις τη διένειμαν σε πληγείσες περιοχές.
Πηγή: News247