Λιμάνι Πειραιά: Πρωτιά στη Μεσόγειο με «νίκη» επί της Βαλένθια!

To λιμάνι του Πειραιά πέρασε τη Βαλένθια στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από ευρωπαϊκά λιμάνια το α' εξάμηνο της φετινής χρονιάς. 

Λιμάνι Πειραιά: Πρωτιά στη Μεσόγειο με «νίκη» επί της Βαλένθια!

«Ναυμαχία» με το λιμάνι της Βαλένθια για την πρώτη θέση στη Μεσόγειο, όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, δίνει το λιμάνι του Πειραιά.

Ο Πειραιάς τα τελευταία χρόνια είχε καθιερωθεί ως το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι της Μεσογείου, και τέταρτο στην Ευρώπη, ωστόσο η ανάπτυξη του λιμανιού της Βαλένθια και η επί τρία χρόνια μείωση της κίνησης έριξαν το μεγάλο ελληνικό λιμάνι κατά μία θέση στην ευρωπαϊκή λίστα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στο εξάμηνο του 2023, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά που διαχειρίζεται η θυγατρική της COSCO, ΣΕΠ Α.Ε., έχουν διακινηθεί 2,24 εκατ. teu.

Μάλιστα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους η ανάπτυξη τρέχει με 14,5%, υπερκαλύπτοντας τις απώλειες του πρώτου τριμήνου του έτους, που ήταν στo 4,3%.

Αν στα 2,24 εκατ. teu συνυπολογίσει κανείς και το έργο της πρώτης προβλήτας του Σ.ΕΜΠΟ που ελέγχεται από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (βασικός μέτοχος με 67% η COSCO), που φτάνουν περίπου τα 300.000 κουτιά, η συνολική διακίνηση στο εξάμηνο ξεπερνά τα 2,5 εκατ. teu.

Με τον συγκεκριμένο όγκο μεταφορτώσεων, ο Σ.ΕΜΠΟ του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας φαίνεται ότι προσπερνάει τη Βαλένθια, η οποία, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έχει αναρτήσει, στο α’ εξάμηνο του 2023 έχει φτάσει τα 2,36 εκατ. teu, καταγράφοντας πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022 κατά 11,2%.

Επισημαίνεται ότι η Κίνα αποτελεί τον κύριο εμπορικό εταίρο του λιμανιού της Βαλένθια με 268.512 εμπορευματοκιβώτια φέτος, ακολουθούμενη από τις Ηνωμένες Πολιτείες με 176.824.

Όμως οι χώρες που έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση στην κίνησή τους είναι το Βιετνάμ (+27,97), η Αίγυπτος (+24,08%), η Ινδία (14,78%) και το Μεξικό (+11,94%).

Τα στοιχεία των Lloyd’s

Σύμφωνα με την ετήσια έκδοση των Lloyd’s για τα 100 πρώτα στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων λιμάνια του κόσμου, ο Πειραιάς έπεσε στην 38η θέση παγκοσμίως χάνοντας πέντε θέσεις σε σχέση με έναν χρόνο πριν.

Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας -σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η έκθεση- είδε τη διακίνηση, μέσα στο 2022, να μειώνεται για τρίτη συνεχή χρονιά.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι Lloyd’s, η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.-θυγατρική της COSCO που λειτουργεί τις δύο από τις τρεις προβλήτες- ήταν ο πιο κερδοφόρος από οποιονδήποτε τερματικό σταθμό ελέγχει ο κινεζικός όμιλος το 2022.

Τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 30,9% σε 41,6 εκατ. δολάρια, αντανακλώντας κυρίως την αύξηση του ποσοστού των τοπικών εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και την αύξηση των ναύλων.

Αυτό κάλυψε μια πτώση της διακίνησης κατά 5,9% κατά τη διάρκεια του 2022, όταν το λιμάνι διακίνησε λίγο πάνω από 5 εκατ. teu ως ετήσιο σύνολο.

Η ΣΕΠ (προβλήτες ΙΙ και ΙΙ) υπέστη μείωση 7,3% στην κίνηση κιβωτίων, κλείνοντας το έτος με ένα σύνολο λίγο κάτω από 4,4 εκατ. teu. Αυτό αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση της διακίνησης στην προβλήτα Ι, η οποία λειτουργεί υπό την ομπρέλα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Διακινήθηκαν 648.889 teu το 2022, σημειώνοντας αύξηση 5,4%. Ωστόσο, υπήρχαν ενδείξεις στις αρχές του 2023 ότι ο Πειραιάς μπορεί να ανακτήσει κάποιο χαμένο έδαφος. Μια μέτρια αύξηση της διακίνησης κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους ήρθε σε αντίθεση με τους χαμηλότερους αριθμούς σε ορισμένα ανταγωνιστικά λιμάνια, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyds.

Προσθέτουν ότι η υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας με το εργατικό δυναμικό του λιμανιού στις αρχές του 2023 προοιωνιζόταν καλές προοπτικές για απρόσκοπτη λειτουργία.

Παράλληλα, το λιμάνι του Πειραιά κατατάσσεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά το δίκτυό του. Με λίγα λόγια, η στρατηγική του θέση σε σχέση με άλλους κόμβους και αγορές επιβεβαιώνεται από το παρατσούκλι του μεταξύ ορισμένων Κινέζων αξιωματούχων ως «το κεφάλι του δράκου».

Η Cosco έχει δεσμευτεί να επενδύσει 294 εκατ. ευρώ (320,4 εκατ. δολάρια) στο λιμάνι σε διάστημα πέντε ετών, αν και μεγάλα ποσά από αυτά προορίζονται για άλλους επιχειρηματικούς τομείς, όπως η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευή, καθώς και για την επέκταση των δυνατοτήτων του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.

Ο στόχος των Kινέζων είναι να αυξηθεί η χωρητικότητα του λιμανιού στα 10 εκατ. teu ετησίως και να καθιερωθεί ως ο κορυφαίος κόμβος στη νότια Ευρώπη.

naftemporiki.gr