Τραγωδία στα Τέμπη: Η διπλή βλάβη στο δίκτυο και οι κλήσεις

Μια αλληλουχία βλαβών, μονοδρομήσεων και καθυστερήσεων δρομολογίων σε διαφορετικά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου την 28η Φεβρουαρίου, καθώς και τηλεφωνικών κλήσεων μέσω κινητού τηλεφώνου για να αντιληφθεί ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας 62 πού βρίσκονταν τα εμπορικά τρένα στη γραμμή, συνθέτουν μεταξύ άλλων τις συνθήκες που επικρατούσαν προτού σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Τραγωδία στα Τέμπη: Η διπλή βλάβη στο δίκτυο και οι κλήσεις

Σύμφωνα με όσα έχει καταθέσει ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου, στις 19.50 του γνωστοποιήθηκε από τον απογευματινό σταθμάρχη της Λάρισας ότι η αμαξοστοιχία του προαστιακού που θα ανέβαινε στη Θεσσαλονίκη εκδήλωσε αμηχανία (βλάβη) στο ύψος του εργοστασίου Ζαχάρεως και χρειάστηκε να μονοδρομηθεί η διαδρομή. Η κυκλοφορία στο διπλό ρεύμα αποκαταστάθηκε όταν μια μηχανή εφεδρείας παλινδρόμησε την αμαξοστοιχία στον σταθμό της Λάρισας.

Το Intercity 62 που ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη επρόκειτο κανονικά να διασταυρωθεί με το 63, το οποίο ακολουθούσε αντίθετο δρομολόγιο, στο Λιανοκλάδι για να ανταλλάξουν μηχανοδηγούς. Ωστόσο λόγω των συνθηκών που είχαν διαμορφωθεί διασταυρώθηκαν στον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, όπου έγινε αλλαγή του προσωπικού έλξης.

Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από εκεί περίπου κατά τις 22.40. Μέχρι τη Λάρισα θα πήγαινε στη γραμμή καθόδου, λόγω άλλης βλάβης που είχε σημειωθεί νωρίτερα εκείνη την ημέρα από την κοπή καλωδίου ηλεκτροκίνησης. Επειτα θα έπρεπε να μπει κανονικά στην άνοδο.

Οι επικοινωνίες

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο μηχανοδηγός του Intercity 62, Γιώργος Κουτσούμπας, φέρεται να κάλεσε περίπου στις 22.46, λίγα λεπτά μετά την αναχώρησή του από τον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, νεότερο συνάδελφό του ο οποίος εκείνη την ημέρα οδηγούσε εμπορική αμαξοστοιχία. Η επικοινωνία τους δεν ήταν καλή λόγω αδύναμου σήματος. Μέσα στα επόμενα λεπτά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ακολούθησαν δύο κλήσεις του μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας προς τον μηχανοδηγό του Intercity 62, στις οποίες όμως δεν υπήρξε απάντηση. Το δικό του τρένο σταμάτησε στο Πλατύ. Μια εκδοχή γι’ αυτά τα τηλεφωνήματα, η οποία δεν δύναται να επιβεβαιωθεί, είναι ότι ο οδηγός του επιβατικού τρένου επιχειρούσε να διαπιστώσει τις συνθήκες που επικρατούσαν στο υπόλοιπο δίκτυο, μετά τη Λάρισα, δεδομένων των προβλημάτων που είχαν προκύψει εκείνη την ημέρα.

Η «Κ» έγραψε ότι μετά την αναχώρησή του από τη Λάρισα, μετά τις 23.04, ο Κουτσούμπας κάλεσε στο κινητό μηχανοδηγό άλλης εμπορικής αμαξοστοιχίας, ο οποίος εκείνη την ημέρα θα εκτελούσε δρομολόγιο προς Αθήνα. Σε αυτή την περίπτωση ο μηχανοδηγός φέρεται να του απάντησε ότι είχαν αλλάξει βάρδιες εκτάκτως με συναδέλφους τους και το τρένο κατέβαινε με άλλο πλήρωμα. Παράλληλα, όπως έγραψε η «Κ» την Κυριακή στο ίδιο ρεπορτάζ, αφού ξεκίνησε η μοιραία πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας ο Κουτσούμπας επικοινώνησε τουλάχιστον τρεις φορές με τον σταθμάρχη για να επιβεβαιώσει τη διαδρομή. Οι επικοινωνίες αυτές έγιναν μέσω ραδιοτηλεφώνου και ενδέχεται να μην είναι οι μοναδικές που ακόμη δεν έχουν βγει στο φως της δημοσιότητας.

Το υπόδειγμα 1001

Στην απολογία του ο προφυλακισμένος σταθμάρχης της βραδινής βάρδιας στη Λάρισα αναφέρει ότι δεν έδωσε στον μηχανοδηγό του Intercity 62 το υπόδειγμα 1001, σύμφωνα με το πρωτόκολλο. Πρόκειται για γραπτή οδηγία που υποδεικνύει το πώς και πού θα κινηθεί ένα τρένο σε περίπτωση κόκκινης σηματοδότησης.

Σύμφωνα με την κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου, το υπόδειγμα συντάσσεται εγγράφως σε τρία αντίτυπα. Τα δύο δίνονται στον μηχανοδηγό και στον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας και το τρίτο καταχωρίζεται στο βιβλίο του σταθμάρχη. Βάσει της ίδιας κατάθεσης, σε αντίστοιχες περιπτώσεις στο υπόδειγμα ή στην επικοινωνία μέσω ραδιοτηλεφώνου λέγεται στον εκάστοτε μηχανοδηγό εάν κινείται στην άνοδο ή στην κάθοδο. Αυτό δεν φαίνεται να έχει ειπωθεί από τον σταθμάρχη της Λάρισας, βάσει και των ηχογραφημένων συνομιλιών που έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας. Δεν αναφέρθηκε δηλαδή ότι έπρεπε να «κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου».

Tα σταθερά τηλέφωνα του κάθε σταθμού καταγράφονται τοπικά και τα σχετικά με τα τηλεγραφήματα και τις συνομιλίες στα ραδιοτηλέφωνα καταγράφονται στα κεντρικά του ΟΣΕ.

πηγή: «Κ»



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110